سینارول Cynara scolymus


کنگر فرنگی یا آرتیشو با نام علمی Cynara scolymus  یکی از قدیمی ترین گیاهان دارویی می باشد که پیشینه مصرف آن به حدود ۲۰۰۰ سال قبل در زمان روم باستان باز می گردد. برگ های این گیاه سرشار از آب، مواد قندی و ویتامین های A و B بوده و حاوی املاح معدنی چون آهن، ید و منگنز می باشد.
مصرف کنگر کبد را تمیز کرده و از جمع شدن چربی در آن جلوگیری می کند. این گیاه همچنین به دلیل آن که دارای ماده سینارین (Cynarine) می باشد، ترشح صفرا را افزایش داده و بیماری های ناشی از عدم صفرا را بهبود می بخشد.

قرص سینارول به بهبود هیپرلپیدمی، نفرواسکلروز، اورمی و نقرس کمک کرده و به دلیل خواص بسیار کنگر فرنگی برای کبد، در درمان نارسایی های کبدی و ترمیم کبد موثر می باشد.از این محصول می توان برای درمان اختلالات گوارشی، ناراحتی های صفراوی و سایر مشکلاتی که نیاز به افزایش ترشح صفرا دارند مانند یبوست، تهوع، استفراغ، دیس پیسی، اختلالات فونکسیونل روده و دل پیچه استفاده کرد.

مکانیسم اثر

عصاره آرتیشو حاوی اسید های فنلی  از قبیل کافئیک اسید، کلوروژنیک اسید و سینارین (دی کافئوییل کینیک اسید) می باشد.

بر اساس مطالعات انجام شده بر روی موش ها مشخص گردیده که بعد از تزریق داخل صفاقی سینارین،  ترشح صفرا افزایش می یابد.

این فعالیت نسبت به سدیم دهیدروکولات قوی تر و طولانی تر بوده و با افزایش ترشح کلسترول و مواد جامد در صفرا همراه است . همچنین بر خلاف دیگر ترکیبـات کلورتیک بعد از تزریق وریدی سینـارین هیچگونه اختلال بعدی در اعمال ترشحی کبــد مشاهده نمی گردد. تحقیقات متعددی نیز به منظور بررسی اثرات کبدی آرتیشو انجام گرفته است. در یک بررسی In vitro ثابت شد که سینارین اثر محافظ بر روی هپاتوسیت داشته و اثرات توکسین ها را مهار می نماید. در بررسی دیگر دیده شد که توان عصاره آرتیشو در مهار سم گالاکتوزآمین از سیلی بین(ماده موثره موجود در گیاه خارمریم) بیشتر است. همچنین کافئیک اسید، سینارین و عصاره آرتیشو بصورت in vivo عوارض و سمیت تتراکلرید کربن را خنثی می کند. بر اساس آزمایشات انجام گرفته در موشها مشاهده شده که علاوه بر مهار سنتز کبدی کلسترول، تزریق سینارین موجب مهار افزایش اسید های چرب استریفیه ناشی از مصرف اتانول شده و میزان چـــربی ها تا 28 % کاهش می یابد.

مشــاهده شده که عصاره آرتیشو علاوه بر دیوز و افزایش دفع آب و املاح، موجب افــزایش اوره و دیگر ترکیبـات نیتروژن دار در ادرار می گردد. عصاره گیاه حتی اثر آنتی دیورتیک عصاره هیپوفیز خلفی را که حاوی هورمون ADH است مهار و آنتاگونیزه می نماید.

مشاهده شده که عصاره آرتیشو علاوه بر دیوز و افزایش دفع آب و املاح، موجب افزایش اوره و دیگر ترکیبات نیتروژن دار در ادرار می گردد. عصاره گیاه حتی اثر آنتی دیورتیک عصاره هیپوفیز خلفی را که حاوی هورمون ADH است مهار و آنتاگونیزه می نماید. این اثرات طی آزمایشات متعددی تایید گردیده است.

فارماکودینامیک

قرص سینـارول حاوی 200 میلی گرم عصــاره  خشک (5:1) برگهای گیـاه کنگر فرنگی یا آرتیشو (Artichoke) با نام علمی Cynara  scolymus از خانواده Compositae می باشد و هر قرص حاوی حداقل 2 میلی گرم سینارین می باشد. برطبق نظر گیاه شناسان این گیاه در طبیعت بطور وحشی یافت نمی شود بلکه بر اثر کشت از گونه کنگر وحشی ( Cynara cardunculus)  اشتقاق یافته است. مصرف گیاه به زمان روم باستان برمی گردد که بعنوان مدر و صفرابر مورد توجه بود. در طی قرون 16 تا 19 میلادی نیز آرتیشو در درمان روماتیسم ، آرتریت، نقرس اورمی، نفرواسکلروز سنگ های کلیوی، سنگ صفرا ،  اولیگوری و نارسائی کبدی مورد استفاده قرار می گرفت.

موارد مصرف سینارول

  • بهبود بیماری های نفرواسکلروز، اورمی، نقرس و هیپرلیپدمی
  • بهبود نارساهایی کبدی و ترمیم بافت آن
  • مقابله با اختلالات گوارشی و مشکلات صفراوی ,مشکلاتی که نیاز به ترشح صفرا و مهار تهوع دارند.

مقدار مصرف سینارول

دستور مصرف توصیه شده برای کسانی که به منظور کاهش کلسترول از قرص سینارول استفاده می کنند، مصرف هر بار 2 الی 3 قرص، سه مرتبه در روز می باشد. برای درمان سایر موارد ذکر شده، می بایست روزانه 3 الی 6 قرص را در سه وعده تقسیم کرده و مصرف نمود. توجه داشته باشید افرادی که انسداد مجرای صفرا دارند باید از مصرف این محصول خودداری نمایند. در صورت وجود سنگ صفرا نیز استفاده از قرص سینارول نیاک تنها زیر نظر پزشک مجاز خواهد بود.

عوارض جانبی سینارول

بطور نادر حساسیت به دارو دیده شده است.

تداخلات دارویی

تا کنون شناخته نشده است.  

هشدارها

در صورت وجود سنگ صفرا تنها زیر نظر پزشک دارو را مصرف نمائید.  

مصرف در بارداری

مصرف قرص سینارول در دوران بارداری و شیردهی مجاز می باشد. 

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.