سیتاگلیپتین Sitagliptin


سیتاگلیپتین یک داروی ضد دیابت خوراکی می باشد که به کنترل قند خون کمک می کند. سیتاگلیپتین مقدار انسولین تولید شده توسط بدن پس از صرف غذا را تنظیم می کند.
سیتاگلیپتین در درمان تک دارویی یا کمکی دیابت نوع دو استفاده می شود. سیتاگلیپتین در درمان دیابت نوع یک کاربردی ندارد.
[ دارو درمانی دیابت] [انسولین A تا Z - راهنمای استفاده از انواع مختلف انسولین ]

مکانیسم اثر

سیتاگلیپتین مهار کننده آنزیم دی پپتیدیل پپتیداز تیپ 4 (DPP-4) است که در کنار رژیم غذایی و ورزش درکنترل قند خون بیماران دیابتی تیپ II مورد استفاده قرار میگیرد.
این دارو با مهار آنزیم دی پپتیل پپتیداز تیپ چهار مانع از تجزیه اینکریتین (Incretin) در بدن میشود. اینکریتین که به نام Glucagon-like peptide -1 شناخته میشود فاکتوری است که می تواند با کنترل ترشح انسولین و کاهش ترشح گلوکاگون بر روی هموستاز گلوگز موثر باشد.
کاهش ترشح گلوکاگون میتواند بر روی روند گلوکونئوژنز در کبد نیز موثر باشد، به همین دلیل سیتاگلیپتین با مهار این جریان فیزیولوژیک بدن، به شکل موثری قند خون را کاهش میدهد. با توجه به ترشح هورمون اینکریتین در پاسخ به حضور غذا در دستگاه گوارش، سیتاگلیپتین با مهار تجزیه این هورمون، هنگام غذا خوردن یا در ساعات اولیه بعد از آن، اثرگذار خواهد بود.

فارماکودینامیک

سیتاگلیپتین مهار کننده آنزیم دی پپتیدیل پپتیداز تیپ 4 (DPP-4) است که در کنار رژیم غذایی و ورزش در کنترل قند خون بیماران دیابتی تیپ II مورد استفاده قرار میگیرد.

فارماکوکینتیک

جذب: سریع
اتصال پروتئین: 38٪
متابولیسم: به طور گسترده متابولیزه نمی شود. متابولیسم جزئی از طریق CYP3A4 و 2C8 به متابولیت ها (غیر فعال) که توسط مطالعات آزمایشگاهی به دست آمده است.
فراهمی زیستی: ~ 87٪
نیمه عمر حذف: 12.4 ساعت
زمان رسیدن به اوج غلظت در پلاسما: 1 تا 4 ساعت
دفع: 87٪ ادرار (79٪ به عنوان داروی بدون تغییر ، 16٪ به عنوان متابولیت). مدفوع 13٪

موارد مصرف سیتاگلیپتین

دیابت ملیتوس نوع 2

مقدار مصرف سیتاگلیپتین

دیابت ملیتوس تیپ دو: بزرگسالان:خوراکی:100mg یکبار در روز.
دردرمان کمکی با انسولین یا عوامل ترشح انسولین شامل سولفونیل اوره ها :ممکن است نیاز به کاهش مقدار مصرف انسولین یا عوامل ترشح انسولین باشد.

موارد منع مصرف

حساسیت شدید (به عنوان مثال ، آنافیلاکسی ، آنژیوادم) به سیتاگلیپتین یا هر یک از اجزای فرمولاسیون

عوارض جانبی سیتاگلیپتین

عوارض جانبی با شیوع کم (1% تا 10%):
غدد درون ریز و متابولیک: کاهش قند خون (1٪)
تنفسی: نازوفارنژیت (5٪)

عوارض جانبی با شیوع نامشخص:
دستگاه گوارش: اسهال ، حالت تهوع

تداخلات دارویی

انالاپریل , گلی کلازید , گلیمپراید , لوزارتان , لیزینوپریل , والسارتان , کاپتوپریل , کلرپروپامید , تیروتروپین آلفا , اوریکما لانگیفولیا- تونگات الی , ورینوستات , سارسایکلین , فلوران درنولید

انسولین ها: مهارکننده های دی پپتیدیل پپتیداز-IV ممکن است اثر افت قند خون انسولین ها را افزایش دهند. مدیریت: هنگام شروع درمان با مهارکننده دیپپتیدیل پپتیداز-IV ، کاهش دوز انسولین را در نظر بگیرید و بیماران را از نظر افت قند خون کنترل کنید. تداخل رده D: اصلاح درمان
سولفونیل اوره: مهارکننده های دیپپتیدیل پپتیداز-IV ممکن است اثر افت قند خون سولفونیل اوره را افزایش دهند. مدیریت: هنگام شروع درمان با یک مهار کننده دیپپتیدیل پپتیداز-IV ، کاهش دوز سولفونیل اوره را در نظر بگیرید و بیماران را از نظر افت قند خون کنترل کنید. تداخل رده D: اصلاح درمان

هشدارها

1- در موارد نارسایی کلیه متوسط تا شدید و بیماری التهابی کلیه (ESRD) با احتیاط فراوان تجویز گردد و تنظیم مقدار مصرف ضروری است.
2- قبل از شروع و در حین درمان با سیتاگلیپتین ارزیابی HbA1c ، قند خون،عملکرد کلیه ضروری می باشد.
3- با مصرف سیتاگلیپتین درد مفاصل، واکنشهای ازدیاد حساسیت ،التهاب پانکراس ممکن است اتفاق بیفتد.

نکات قابل توصیه

غذا نقشی بر روی جذب این دارو ندارد لذا سیتاگلیپتین را بدون توجه به غذا مصرف نمایید.

مصرف در بارداری

تاکنون به اثبات نرسیده است.

اطلاعات مربوط به استفاده از سیتاگلیپتین در بارداری محدود است.
دیابت کنترل نشده در دوران بارداری می تواند با افزایش خطر عواقب نامطلوب مادر و جنین همراه باشد ، از جمله کتواسیدوز دیابتی ، پره اکلامپسی ، سقط خود به خودی ، زایمان زودرس ، عوارض زایمان ، نقایص مادرزادی عمده ، تولد نوزاد مرده و ماکروزومی. برای جلوگیری از پیامدهای نامطلوب ، قبل از بارداری و در طول بارداری ، گلوکز خون و HbA1c مادر باید تا حد امکان نزدیک به اهداف مورد نظر نگه داشته شود اما بدون ایجاد قند خون قابل توجه. در حال حاضر عوامل دیگری به غیر از سیتاگلیپتین برای درمان دیابت در بارداری توصیه می شوند.

مصرف در شیردهی

مشخص نیست که آیا سیتاگلیپتین در شیر مادر وجود دارد یا خیر.
طبق گفته سازنده ، تصمیم برای شیردهی در طول درمان باید خطر قرار گرفتن در معرض نوزاد ، مزایای شیردهی به نوزاد و مزایای درمان برای مادر را در نظر بگیرد.

اشکال دارو سیتاگلیپتین

اشکال دارویی موجود در ایران:
قرص 25mg، 50mg و 100mg

اسامی تجاری:
ژانویا، زیپتین، سیتاویکس، ژانوپتین، بایوسیتال، سیتال وی، ژانووکس، دیابتوز، دیاپتین، گلیپ لس، سیتاگمین، سیتاگلیکس، جانوسد، واریوگلیپتین، سیتانورم، سیتابت، سانوپتین، گلیستا
"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    • مریم | 1400/05/26

      باسلام من دیابت نوع ۲ دارم و متفورمین هم نمیتوانم بخورم به نظر شما الان بهترین قرص برای دیابت که موثر تر وعوارضش از همه کمتر باشد خارجی یا ایرانی و هزینش مهم نیست بهترین قرص چی هست ؟ الان زیپتین مصرف میکنم

      پاسخ خانم دکتر مشیری:

      با سلام
      تجویز دارو برای دیابت توسط پزشک و از روی یافته های آزمایشگاهی و شرح حال بیمار از تحمل داروها میباشد.بدون این موارد نمیتوان دارو تجویز کرد.


    • مرادی | 1399/08/12

      با سلام من بمدت حدود ۸ سال همراه با گلوکوفاژ ۱۰۰۰ ، سیتاگلیپتین ۱۰۰ را مصرف کردم و قند خون کنترل شده ای داشتم ( a1c hb حدود ۶/۲ ) اخیرا پژشکم آن را قطع و باعث افزایش hba1c به میزان ۷/۲ شده است و این افزایش موجب نگرانی ام گردیده است . آیا مصرف سیتاگلیپتین بمدت طولانی تر اثرات سو دارد ؟

      پاسخ خانم دکتر مشیری:

      با سلام
      اطلاعات کافی از جنابعالی برای پاسخ به سوالتان ندارم.اما به طور کلی اگر تحت نظر متخصص غدد باشید، با توجه به شرایط بیماری شما، نوع دیابت و .. شرح حالی که از شما اخذ میشود ممکن است نوع دارو ها تغییر بکند.


    • یوسف | 1399/05/19

      با سلام و احترام آیا مصرف سیتاگلیپتین برای کسی که فشار خون دارد و لوزارتان مصرف میکند مضر است؟ و اینکه من ۱۵ سال پیش دچار پانکراتیت شدم آیا مصرف سیتاگلیپتین اشکالی ندارد . با تشکر فراوان از زحمات شما دکتر گرامی

      پاسخ اقای دکتر اشرفی:

      سلام خیرتداخل دو دارو حاد نیست و قابل استفاده همزمان میباشند یکی از عوارض دارو پانکراتیت میباشد که باید  جهت جلوگیری از آن آزمایشات دوره ای انجام شود


    • رضا | 1397/09/04

      سلام.وقت بخیر.آیا مصرف دو عدد قرص سیتا گلپتین50همان اثر یکعدد قرص100را دارد؟

      پاسخ دکتر داروساز:

      سیتاگلیپتین (Sitagliptin) یک داروی آنتی‌دیابتیک است که برای کنترل قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 استفاده می‌شود. دوز مصرفی این دارو باید توسط پزشک تعیین شود و بستگی به وضعیت هر فرد دارد.

      درباره سوال شما، استفاده از دو عدد قرص 50 میلی‌گرم سیتاگلیپتین (به مجموع 100 میلی‌گرم) و استفاده از یک عدد قرص 100 میلی‌گرم سیتاگلیپتین تفاوت دارد. دوز بالاتر (100 میلی‌گرم) ممکن است در برخی افراد باعث افزایش اثربخشی در کنترل قند خون باشد، اما همچنین می‌تواند خطر عوارض جانبی بیشتری داشته باشد. همواره بهتر است دوز مصرفی دارو را بر اساس دستور پزشک و توصیه‌های او مصرف کنید.

      در هر صورت، برای تغییر دوز دارو یا هر سوالی در مورد داروی خود، بهتر است با پزشک مشورت کنید. پزشک شما می‌تواند بر اساس وضعیت شما و نیازهای درمانی، به شما راهنمایی صحیحی ارائه دهد.