ایمیگلوسراز Imiglucerase


ایمی گلوسراز یا سرزیم (Cerezyme) یک آنالوگ از آنزیم انسانی بتا-گلوکو سربروسیداز است که توسط تکنولوژی DNA نوترکیب ساخته می شود. ایمی گلوسراز به صورت تزریق داخل وریدی جهت درمان تایپ 1 بیماری گوشه (Gaucher’s disease) به کار می رود. بیماری گوشه یک بیماری متابولیک ژنتیکی ارثی است که در آن بدن فرد توانایی تولید این آنزیم (بتا-گلوکو سربروسیداز) را ندارد.

این آنزیم سبب هیدرولیز ترکیب گلیکولیپیدی گلوکو سربروسید به گلوکز و سرامید می شود. نبود این آنزیم سبب تجمع گلوکو سربروسید در سلول ها و بافت ها می شود که نتیجه آن کبودی، خستگی، آنمی، کاهش تعداد پلاکت های خون و بزرگ شدن کبد و طحال است. داروی ایمیگلوسراز با هیدرولیز گلوکو سربروسید سبب بهبود علایم بیمار می شود اما آن را معالجه نمی کند.

مکانیسم اثر

ایمی گلوسراز هیدرولیز گلیکولیپید گلوکو سربروسید به گلوکز و سرامید را کاتالیز می کند.

فارماکودینامیک

بیماری گوچر به علت نقص عملکردی فعالیت آنریم بتا-گلوکو سربروسیداز و در نتیجه تجمع گلوکو سربروسیدهای لیپیدی در ماکروفاژهای بافتی و تبدیل شدن آن ها به سلول های گوچری است. سلول های گوچری معمولا در کبد، طحال و مغز استخوان یافت می شوند که می توانند منجر به بزرگی کبد و طحال شوند.

مشکلات خونی حاصل از آن آنمی و ترومبوسایتوپنی است. تزریق ایمی گلوسراز در بیماران گوچری منجر به افزایش سطح سرمی آنزیم و کاهش تجمع گلوکو سربروسید منتهی شونده به آنمی، ترومبوسایتوپنی، افزایش سایز کبد و طحال و کاشکسی می شود.

فارماکوکینتیک

  • شروع اثر : 30 دقیقه
  • حجم توزیع : 0.09 تا 0.15 لیتر به ازای هرکیلوگرم وزن بدن
  • نیمه عمر : 3.6 تا 10.4 دقیقه
  • پاکسازی دارو از بدن : 9.8 تا 20.3 میلی لیتر در دقیقه به ازای هرکیلوگرم وزن بدن

مقدار مصرف ایمیگلوسراز

بزرگسالان و کودکان بالای دو سال

  • بیماری گوچر نوع 1 که با حداقل یکی از موارد زیر همراه است: آنمی، ترومبوسایتوپنی، بیماری استخوان، بزرگی کبد، بزرگی طحال
2.5 واحد به ازای هرکیلوگرم وزن بدن در مدت 1 تا 2 ساعت سه بار در هفته انفوزیون می شود یا 30 تا 60 واحد به ازای هر کیلوگرم وزن بدن هر دو هفته وریدی تزریق می شود و می تواند بسته به شدت بیماری تا 240 واحد به ازای هرکیلوگرم وزن بدن هر دو هفته افزایش یابد.

موارد منع مصرف

موردی گزارش نشده است

تداخلات دارویی

میگلوستات

میگلوستات باعث افزایش 70 درصدی کلیرانس ایمی گلوسراز می شود .

هشدارها

در 15% بیماران در 1 سال ابتدایی درمان، واکنش های وابسته به آنتی بادی علیه این داروی ایمی گلوسراز رخ می دهد و ندرتا بعد از 12 ماه از شروع درمان بروز می کند. بیشتر بیماران دچار واکنش های حساسیتی، با کاهش سرعت انفوزیون و مصرف آنتی هیستامین و کورتیکواستروئید پیش از انفوزیون دارو، قادر به ادامه درمان هستند.

نکات قابل توصیه

  • در صورت بروز واکنش های حساسیتی به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در صورت باردار بودن، قصد بارداری یا شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید.
  • ایمیگلوسراز ممکن است سبب گرگرفتگی، لرز، درد شکمی، اسهال، تهوع، کمر درد، سرگیجه، سر درد، آنژیوادم و گاهی خستگی یا تب شود.
  • در صورت کبود شدن رنگ پوست، افت فشار خون و تپش قلب سریع، به پزشک خود اطلاع دهید.

مصرف در بارداری

C ( داروهای گروه C فقط باید با تجویز پزشک مورد مصرف قرار بگیرد. خطرات ناشی از مصرف این گروه از داروها هنوز رد نشده است و یا اینکه مطالعات انسانی انجام نشده است و پزشک زمانی که احساس کند فواید مصرف این گروه از داروها از مضرات احتمالی آن بسیار بیشتر است و مصرف آن برای بیمار ضروری است تجویز انجام می‌دهد. )

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.