نیتریک اکساید Nitric oxide

گروه دارو: تنفسی

از اکسید نیتریک همراه با دستگاه تنفس (ونتیلاتور) و سایر عوامل برای معالجه نوزادان تازه متولد شده (ترم و کوتاه مدت) با نارسایی تنفسی که ناشی از فشار خون ریوی است استفاده می شود.

اکسید نیتریک گازی است که از طریق بینی یا دهان استنشاق می شود. این کار با شل کردن عضلات صاف و رگ های خونی ریه ها را گسترش می دهد.

این دارو فقط توسط پزشک یا تحت نظارت مستقیم پزشک تجویز می شود.

مکانیسم اثر

-اکسید نیتریک با اتصال به بخش همگ گوانیت سیکلاز سیتوزولی ، فعال سازی گوانیل سیکلاز و افزایش سطح داخل سلولی گوانوزین حلقوی 3 '، 5'-مونوفسفات ، عضله صاف عروقی را شل می کند ، که سپس منجر به گشاد شدن عروق می شود. هنگام استنشاق ، نیتریک اکسید به طور انتخابی عروق ریوی را گشاد می کند و به دلیل مهار کارآمد توسط هموگلوبین ، حداقل تأثیر را روی عروق سیستمیک می گذارد.

به نظر می رسد Noxivent (نیتریک اکسید) با اتساع عروق ریوی در مناطق با تهویه بهتر ریه ، با توزیع مجدد جریان خون ریوی از مناطق ریه با نسبت تهویه / پرفیوژن پایین (V / Q) فشار جزئی اکسیژن شریانی (PaO2) را افزایش می دهد .

فارماکودینامیک

اثرات آن بر روی عروق ریوی در PPHN

پرفشاری خون ریوی مداوم نوزاد (PPHN) به عنوان نقص رشد اولیه یا بیماری ثانویه به بیماری های دیگر مانند سندرم آسپیراسیون مکونیوم (MAS) ، ذات الریه ، سپسیس ، بیماری غشای هیالین ، فتق دیافراگم مادرزادی (CDH) و هیپوپلازی ریوی رخ می دهد. . در این حالت ها ، مقاومت عروق ریوی (PVR) زیاد است که منجر به هیپوکسمی ثانویه به شنت خون راست به چپ خون از طریق مجرای شریانی و مجرای حفره ای می شود. در نوزادان مبتلا به PPHN ، Noxivent oxygen اکسیژن رسانی را بهبود می بخشد (همانطور که با افزایش قابل توجه PaO2 نشان داده می شود).

فارماکوکینتیک

-فارماکوکینتیک اکسید نیتریک در بزرگسالان مورد مطالعه قرار گرفته است.

جذب و توزیع
اکسید نیتریک پس از استنشاق به طور سیستمیک جذب می شود. بیشتر آن بستر مویرگی ریوی را در محلی که با هموگلوبین 60 تا 100٪ اشباع اکسیژن ترکیب می شود ، طی می کند. در این سطح از اشباع اکسیژن ، اکسید نیتریک به طور عمده با اکسی هموگلوبین ترکیب می شود و میتموگلوبین و نیترات تولید می کند. در اشباع اکسیژن کم ، اکسید نیتریک می تواند با دی اکسی هموگلوبین ترکیب شده و به طور گذرا نیتروسیل هموگلوبین را تشکیل دهد که با قرار گرفتن در معرض اکسیژن به اکسیدهای نیتروژن و متهموگلوبین تبدیل می شود. در سیستم ریوی ، نیتریک اکسید می تواند با اکسیژن و آب ترکیب شود و به ترتیب دی اکسید نیتروژن و نیتریت تولید کنند که با اکسی هموگلوبین برهم کنش می کنند تا متهموگلوبین و نیترات تولید کنند. بنابراین ، محصولات نهایی اکسید نیتریک که وارد گردش سیستمیک می شوند عمدتا متهموگلوبین و نیترات هستند.

متابولیسم

وضعیت متهموگلوبین به عنوان تابعی از زمان و غلظت اکسید نیتریک در نوزادان مبتلا به نارسایی تنفسی بررسی شده است.

ساعت تجویز اکسید نیتریک

غلظت متهموگلوبین در طی 8 ساعت اول قرار گرفتن در معرض اکسید نیتریک افزایش یافت. میانگین سطح متهموگلوبین در گروه دارونما و در گروههای 5 ppm و 20 ppm اکسید نیتریک زیر 1٪ باقی مانده است ، اما در گروه اکسید نیتریک ppm 80 به حدود 5٪ رسیده است. سطح متهموگلوبین> 7٪ فقط در بیمارانی که ppm 80 دریافت می کنند بدست می آید ، جایی که آنها 35٪ از گروه را تشکیل می دهند. میانگین زمان رسیدن به اوج متهموگلوبین در این 13 بیمار 9 10 10 (SD) ساعت (متوسط ​​، 8 ساعت) بود ، اما یک بیمار تا 40 ساعت بیش از 7٪ نبود.

حذف

نیترات به عنوان متابولیت غالب اکسید نیتریک بوده که در ادرار ترشح مشود، که شامل بیش از 70٪ از دوز اکسید نیتریک استنشاق شده است. نیترات توسط کلیه با همان سرعت نزدیک به میزان فیلتراسیون گلومرول از پلاسما پاک می شود.

موارد مصرف نیتریک اکساید

نیتریک اکساید برای بهبود اکسیژن رسانی و کاهش نیاز به اکسیژناسیون غشای خارج از بدن در نوزادان کوتاه مدت  (> 34 هفته حاملگی) با نارسایی تنفسی هیپوکسیک همراه با شواهد بالینی یا اکوکاردیوگرافی فشار خون ریوی همراه با پشتیبانی تهویه و سایر عوامل مناسب استفاده میشود.

مقدار مصرف نیتریک اکساید

دوز توصیه شده ppm 20 است که تا 14 روز یا تا زمان برطرف شدن مساله اشباع اکسیژن زمینه ادامه پیدا کند.
دوزهای بیشتر از ppm 20 توصیه نمی شود.

موارد منع مصرف

نوزادان وابسته به شناور كردن خون از راست به چپ هستند

عوارض جانبی نیتریک اکساید

عوارض جانبی که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند:
همراه با اثرات مورد نیاز آن ، اکسید نیتریک ممکن است برخی اثرات ناخواسته ایجاد کند. اگرچه همه این عوارض جانبی ممکن است رخ ندهد ، اما در صورت بروز ممکن است نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشند.

در صورت بروز هر یک از عوارض جانبی زیر هنگام مصرف اکسید نیتریک ، بلافاصله با پزشک یا پرستار خود مشورت کنید:

بیشتر رایج

تاری دید
گیجی
سرگیجه ، ضعف یا سبکی سر هنگام برخاستن ناگهانی از حالت خوابیده یا نشسته
تعریق
خستگی یا ضعف غیرمعمول
بروز مشخص نیست

لب ها یا پوست مایل به آبی
ناراحتی قفسه سینه
تنفس دشوار یا سخت
سرگیجه
تنگی در قفسه سینه
مشکل تنفس
در صورت بروز هر یک از علائم زیر در مصرف بیش از حد در هنگام مصرف اکسید نیتریک ، بلافاصله کمک اضطراری دریافت کنید:

علائم مصرف بیش از حد

لب ها ، ناخن ها یا کف دست ها به رنگ مایل به آبی است
ادرار تیره
تب
سردرد
پوست رنگپریده
ضربان قلب سریع
گلو درد
خونریزی یا کبودی غیرمعمول
عوارض جانبی نیاز به مراقبت فوری پزشکی ندارند:
برخی از عوارض جانبی اکسید نیتریک ممکن است رخ دهد که معمولاً نیازی به مراقبت پزشکی ندارند. با سازگاری بدن با دارو ، این عوارض جانبی ممکن است از بین بروند. همچنین ، متخصص مراقبت های بهداشتی شما ممکن است بتواند در مورد راه های پیشگیری یا کاهش برخی از این عوارض جانبی به شما بگوید.

در صورت ادامه یا آزار دهنده بودن عوارض جانبی زیر ، یا در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد آنها ، با متخصص بهداشت خود مشورت کنید:

خشکی گلو

تداخلات دارویی

سوفنتانیل , بوتالبیتال و استامینوفن , سدیم نیتریت

بنوکسینات چشمی
موضعی بنزوکائین
کوکائین بینی
موضعی کوکائین
موضعی دیبوکائین
لیدوکائین چشم
موضعی لیدوکائین
نیتروگلیسیرین
نیتروپروساید
پریلوکائین
پروپراکین چشم
سیلدنافیل
نیتریت سدیم
تتراکائین چشم
موضعی تتراکائین

هشدارها

بازگشت: قطع ناگهانی Noxivent ™ (نیتریک اکساید)ممکن است منجر به بدتر شدن اکسیژن رسانی و افزایش فشار شریان ریوی شود.

متهموگلوبینمیا: متهموگلوبین با دوز اکسید نیتریک افزایش می یابد. به دنبال قطع یا کاهش اکسید نیتریک ، سطح متهموگلوبین طی مدت چند ساعت به حالت اولیه برمی گردد.

افزایش سطح NO2: سطح NO2 را کنترل کنید.

نارسایی قلب: در بیمارانی که از قبل اختلال عملکرد بطن چپ وجود دارد ، Noxivent ™ (نیتریک اکساید)ممکن است فشار گوه مویرگی ریوی را افزایش دهد که منجر به ادم ریوی شود.

نکات قابل توصیه

از قطع ناگهانی خودداری کنید

مصرف در بارداری

گروه بارداری AU TGA: B2
گروه حاملگی FDA آمریکا: C

مصرف در شیردهی

مطالعات کافی در مورد تعیین خطر نوزاد در هنگام استفاده از این دارو در دوران شیردهی در زنان وجود ندارد. قبل از مصرف این دارو هنگام شیردهی ، مزایای بالقوه را در مقابل خطرات احتمالی بسنجید.
"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.