پروهنس ProHance


پروهنس یک ماده حاجب می باشد که خاصیت مغناطیسی دارد. این ماده در ترکیب با آنژیوگرافی رزونانس مغناطیسی (MRA) استفاده می شود تا رگ های خونی، اندام ها و سایر بافت های غیر استخوانی به وضوح در MRA دیده شود.

پروهنس برای کمک به تشخیص برخی از اختلالات سر و گردن یا مغز و ستون فقرات (سیستم عصبی مرکزی) استفاده می شود.

مکانیسم اثر

داروی پروهنس یک عامل پارامغناطیسی می باشد که قرار گرفتن آن در معرض میدان مغناطیسی خارجی در گادوپنتتات ممکن است یک میدان مغناطیسی بزرگ را القا کند. مغناطیس موضعی ممکن است چگالی پروتون و خصوصیات چرخش را تغییر دهد، که سپس توسط دستگاه تصویربرداری تشخیص داده می شود.

فارماکوکینتیک

نیمه عمر : 1.5 ساعت

حجم توزیع : 204 ml / kg

دفع : ادرار (94٪)

موارد مصرف پروهنس

1-سیستم عصبی مرکزی تزریق این دارو برای استفاده در MRI در بزرگسالان و کودکان بالای 2 سال برای تجسم ضایعات همراه با عروق غیر طبیعی در مغز (ضایعات داخل جمجمه)، ستون فقرات و بافتهای همراه
2-بافتهای Extracranial/Extraspinal این دارو برای استفاده در MRI در بزرگسالان برای تجسم ضایعات در سر و گردن به کار می رود.

مقدار مصرف پروهنس

سیستم عصبی مرکزی

بزرگسالان: مقدار توصیه شده تزریق ProHance (گادوتریدول) تزریق 0.1 میلی مول بر کیلوگرم (0.2 میلی لیتر بر کیلوگرم) به عنوان یک تزریق سریع وریدی (10 میلی لیتر در دقیقه - 60 میلی لیتر در دقیقه) یا بولوس (> 60 میلی لیتر در دقیقه) است.
در بیمارانی که عملکرد کلیوی طبیعی دارند و مشکوک به اسیب های تقویت کننده ناچیز هستند، در صورت وجود اسکن منفی یا دارای ابهام، ممکن است دوز تکمیلی 0.2 میلی مول بر کیلوگرم (0.4 میلی لیتر بر کیلوگرم) تا 30 دقیقه پس از اولین دوز تجویز شود.

كودكان (2-18 سال): مقدار توصیه شده 0.1 میلی مول بر كیلوگرم (0.2 میلی لیتر بر كیلوگرم) به عنوان تزریق سریع وریدی (10 میلی لیتر در دقیقه - 60 میلی لیتر در دقیقه) یا بولوس (> 60 میلی لیتر در دقیقه) تجویز می شود.
- ایمنی و اثربخشی دوزهای> 0.1 میلی مول بر کیلوگرم، و روشهای متوالی و / یا تکرار مورد مطالعه قرار نگرفته است.

بافتهای Extraspinal/ Extracranial

بزرگسالان: دوز توصیه شده ProHance برابر با 0.1 میلی مول بر کیلوگرم (0.2 میلی لیتر بر کیلوگرم) به عنوان یک تزریق سریع وریدی (10 میلی لیتر در دقیقه - 60 میلی لیتر در دقیقه) یا بولوس (> 60 میلی لیتر در دقیقه) است.

كودكان: ايمني و كارايي براي بافت هاي Extraspinal/ Extracranial اثبات نشده است.

نکته:

برای اطمینان از تزریق کامل محیط کنتراست ،باید تزریق دارو باتزریق 5میلی لیتر نرمال سالین دنبال شود. روش تصویربرداری باید در مدت زمان 1 ساعت از اولین تزریق ProHance (گادوتریدول) تزریق انجام شود.

موارد منع مصرف

ازدیاد حساسیت

داروی پروهنس در بیمارانی که دارای واکنشهای ازدیاد حساسیت به پروهنس شناخته شده هستند، منع مصرف دارد

عوارض جانبی پروهنس

 قلبی عروقی: طولانی شدن فاصله P-R، افت فشار خون، افزایش ضربان قلب، ریتم گره A-V، ایست قلبی، برادی کاردی، فشار خون بالا و مرگ همراه با اختلالات قلبی عروقی از قبل موجود
تنفسی: دیس پنه، رینیت، سرفه، آپنه و خس خس سینه Other: تغییر صدا، ناشنوایی و وزوز گوش گذرا
سیستم عصبی: سردرد، اضطراب، گیجی، پارستزی، کاهش وضعیت روانی، از دست دادن هماهنگی در بازو،
staring episodes، تشنج، سنکوپ، لرزش، احساس سوزن سوزن شدن در اندام ها و از دست دادن هوشیاری
Hypersensitivity: واکنشهای آنافیلاکتوئیدی که به ندرت منجر به مرگ می شود.
پوستی: خارش، راش پوستی ماکولار و پاپولار، کهیر، تعریق و سیانوز
دستگاه گوارش: زبان ورم کرده یا دارای خارش، روده شل، استفراغ، کرامپ شکم، افزایش بزاق و دیسفاژی
عمومی: ورم صورت، سفتی گردن، درد قفسه سینه، تب، احساس سوزن سوزن شدن در گلو،
laryngismus، احساس گرگرفتگی، واکنش وازوواگال و ادم کلی
مجاری تناسلی و ادراری: بی اختیاری ادرار
Local: درد در محل تزریق و واکنش محل تزریق
چشمی: چشم های آبکی

هشدارها

1-مواد حاجب مبتنی بر گادولینیوم خطر ابتلا به NEPHROGENIC SYSTEMIC FIBROSIS را در بین بیماران با اختلال در حذف داروها افزایش می دهد.از مصرف این داروها در این بیماران خودداری شود مگر اینکه اطلاعات تشخیصی ضروری باشد و روش های دیگر non-contrasted MRI و ... در دسترس نباشد. NSF ممکن است منجر به فیبروز سیستمیک کشنده یا ناتوان کننده روی پوست، عضلات و اندام های داخلی شود.

- خطر ابتلا به فیبروز سیستمیک نفروژنیک (NSF) در بیماران با نارسایی شدید مزمن کلیوی (GFR <30 میلی لیتر بر دقیقه بر sq.m1.73)،  نارسایی حاد کلیوی بیشتر است.

2-احتیاط در پرکاری تیروئید، فئوکروموسیتوما، اختلال کلیوی/ کبدی

3-درمان در بیماران مبتلا به کم خونی سلول داسی شکل مورد مطالعه قرارنگرفته است.

4-این دارو برای چندین ماه یا سال در  اندام ها ذخیره می شود.

بالاترین غلظت (نانومول در هر گرم بافت) در استخوان مشخص شده است، و پس از آن سایر ارگان ها (مانند مغز، پوست، کلیه، کبد و طحال)

مدت زمان احتباس نیز از نظر بافت متفاوت است و طولانی ترین احتباس در استخوان است.

بیمارانی که نیاز به دوزهای مختلف دارند، بیماران باردار و کودکان و بیماران مبتلا به شرایط التهابی بیشتر در معرض خطر احتباس دارو هستند.

5-حتمال واكنش از جمله واكنشهای آنافیلاكتیك جدی، تهدید كننده حیات، یا کشنده، واکنش قلبی عروقی یا سایر واکنشهای ایدیوسنکراتیک همیشه باید در نظر گرفته شود به ویژه در بیمارانی كه سابقه ازدیاد حساسیت بالینی شناخته شده یا سابقه بیماری آسم یا سایر اختلالات تنفسی آلرژیک دارند. 

6-گادوتریدول با فیلتراسیون گلومرولی از بدن پاک می شود. مسیر دفع The hepato-biliary enteric با این دارو نشان داده نشده است. تنظیمات دوز در اختلالات کلیوی یا کبدی مورد مطالعه قرار نگرفته است. بنابراین باید در بیمارانی که اختلال کلیوی یا کبدی دارند، احتیاط کرد.

7-پس از اینکه این دارو به داخل سرنگ کشیده شد، محلول باید بلافاصله استفاده شود.

8-ایمنی و کارآیی در کودکان زیر 2 سال اثبات نشده است. ایمنی و اثربخشی دوزهای> 0.1 میلی مول بر کیلوگرم؛ و مراحل متوالی و / یا تکرار در کودکان مورد مطالعه قرار نگرفته است.

نکات قابل توصیه

1-این دارو می تواند در افرادی که به بیماری پیشرفته کلیوی مبتلا هستند، یک وضعیت تهدید کننده زندگی ایجاد کند. قبل از دریافت این دارو، در صورت داشتن بیماری کلیوی یا دیالیز، به پزشک اطلاع داده شود. همچنین در صورت دریافت ماده حاجب مشابه این دارو، به پزشک اطلاع داده شود.

2-این دارو می تواند ماه ها یا سال ها پس از دریافت در بدن باقی بماند. مشخص نیست که آیا این دارو ممکن است باعث ایجاد مشکلات سلامتی در افرادی شود که دچار مشکلات کلیوی هستند بشود یا خیر. در صورت وجود اسکنهای مکرر با یک ماده حاجب، به پزشک اطلاع داده شود و تاریخ آخرین اسکن ارائه شود.

3-در صورت داشتن موارد زیر به پزشک اطلاع داده شود:

مشکلات کلیوی

هرنوع واکنش به یک ماده حاجب

دیابت

فشار خون بالا

بیماری کبد

کم خونی یا سایر اختلالات گلبولهای قرمز

تشنج

آسم، تب یونجه، آلرژی به مواد غذایی یا دارویی

آسیب، جراحی یا عفونت شدید

سن بالای 60 سال

4-پروهنس به صورت انفوزیون وریدی تزریق می شود.

5-برای اطمینان از تزریق کامل مواد حاجب، باید به میزان 5 میلی لیتر نرمال سالین پس از انجام تزریق، تزریق شود. روش تصویربرداری باید در مدت زمان 1 ساعت بعد از اولین تزریق ProHance (گادوتریدول) انجام شود.

6-روشهای تشخیصی که شامل استفاده از مواد حاجب است باید تحت نظر پزشک با آموزش های لازم و آگاهی کامل از روشی که باید انجام شود، انجام شود.

شرایط نگه داری

تزریق ProHance (گادوتریدول) باید در دمای 25 درجه سانتیگراد نگه داری شود و از نور و یخ زدگی محافظت شود. در صورت بروز یخ زدن در ویال، ProHance باید قبل از استفاده در دمای اتاق آورده شود. اجازه  داده شود به مدت حداقل 60 دقیقه در دمای اتاق باشد.

قبل از تزریق محلول باید شفاف و بی رنگ تا کمی زرد باشد. قبل از استفاده، محصول بررسی شود تا اطمینان حاصل شود كه همه مواد جامد حل شده اند. در صورت ماندگاری مواد جامد، ویال دور انداخته شود. سرنگ های منجمد باید دور انداخته شوند.

مصرف در بارداری

C ( داروهای گروه C فقط باید با تجویز پزشک مورد مصرف قرار بگیرد. خطرات ناشی از مصرف این گروه از داروها هنوز رد نشده است و یا اینکه مطالعات انسانی انجام نشده است و پزشک زمانی که احساس کند فواید مصرف این گروه از داروها از مضرات احتمالی آن بسیار بیشتر است و مصرف آن برای بیمار ضروری است تجویز انجام می‌دهد. )

رده بندی بارداری در ایالات متحده: C

مصرف در شیردهی

اطلاعاتی درباره دفع این دارو در شیر انسان وجود ندارد. تولیدکننده توصیه کرده تجویز گادوتریول در زنان شیرده با احتیاط انجام شود.

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    • ناشناس | 1402/04/22

      سلام وقت بخیر خسته نباشید من دو روز پیش ام ار ای با تزریق انجام دادم و در تمام بدنم احساس گزگز و گاهی خارش دارم ولی بثورات پوستی ندارم روز ام ار ای هم کمی دلپیچه و اسهال شدم چیکار کنم برای ببهبودی؟

      پاسخ خانم دکتر دنیایی:

      با سلام لطفا اسم داروی تزریق شده را ذکر کنید