اینوتوزوماب Inotuzumab‎


اینوتوزومب اوزوگامیسین یک کنژوگه دارو-آنتی بادی است. داروی اینوتوزومب اوزوگامیسین  متشکل از آنتی بادی مونوکلونال G4 کاپا انسانی نوترکیب علیه آنتی ژن CD22 است که به صورت کوالانسی به مشتق کالیشامیسین،اِن-استیل-گاما کالیشامیسین دی متیل هیدرازید، که ماده سمی و شدیدا متصل شونده به DNA است متصل شده است.

این دارو برای درمان لوسمی لنفوبلاستیک حاد پیش ساز های سلول هایB  عودکننده یا راجعه در بزرگسالان است. این لوسمی یک سرطان پیش رونده سریع مغز استخوان با مرگ و میر بالا و پاسخ دهی کم به شیمی درمانی در موارد عود کننده است.

مکانیسم اثر

اینوتوزومب اوزوگامیسین متشکل از آنتی بیوتیک سایتوتوکسیک اِن-استیل-گاما کالیشامیسین دی متیل هیدرازید است که توسط 4-(4 استیل فنوکسی) بوتانوئیک اسید (استیل بوتیرات)  به آنتی بادی مونوکلونال G4 کاپا انسانی نوترکیب متصل شده است. داروی اینوتوزومب اوزوگامیسین اثر سمی قوی علیه لنفوم سلول های B حاوی آنتی ژن CD22 دارد.هنگام اتصال آنتی ژن و آنتی بادی دارویی این کمپلکس وارد سلول می شود و اندوزوم و لیزوزوم تشکیل می شود.

سپس در داخل محیط اسیدی سلول اِن-استیل-گاما کالیشامیسین دی متیل هیدرازید آزاد می شود. اِن-استیل-گاما کالیشامیسین دی متیل هیدرازید مشتقی از کالیشامیسین است که به طور طبیعی توسط باکتری میکرومونوسپورا اکینوسپورا تولید می شود و در حالت بدون اتصال به آنتی بادی برای بدن سمی است.این ماده با اتصال به توالی های خاصی از DNA موجب تغییرات ساختاری و ایجاد دی رادیکال و القای آپوپتوز می شود.این تغییرات موجب خروج یون هیدروژن از پیوند فسفودی استری DNA دو رشته ای و شکستن آن و آپوپتوز سلول می شود.

فارماکودینامیک

اینوتوزومب اوزوگامیسین یک داروی آنتی نئوپلاستیک است که آنتی ژن CD22 بیان شونده بر روی لنفوسیت های B نابالغ را هدف قرار می دهد و رشد سلول های توموری را مهار می کند.
دارو برای بازیابی تعداد سلول خونی نرمال و ریشه کنی کامل بیماری استفاده می شود.بیمارانی که این دارو را استفاده می کنند افزایش فاصله QT را نشان داده اند.

فارماکوکینتیک

  • زمان رسیدن به حداکثر غلظت پلاسمایی:308 نانوگرم در میلی لیتر
  • غلظت سطح زیر منحنی:100000نانوگرم.ساعت در میلی لیتر
  • غلظت ثابت دارو در خون در دوره 4 ایجاد می شود.
  • اتصال به پروتئین:97%
  • حجم توزیع:12 لیتر
  • متابولیسم: ان-استیل-گاما کالیشامیسین دی متیل هیدرازید از طریق غیر آنزیمی متابولیزه می شود.
  • کلیرانس:0.0333لیتر در ساعت
  • نیمه عمر:12.3 روز

مقدار مصرف اینوتوزوماب

بزرگسالان

لوسمی لنفوبلاستیک حاد

  • سیکل اول برای همه بیماران

کل دوز مصرفی اینوتوزومب 1.8 میلی گرم به ازای هر متر مربع سطح بدن برای یک سیکل 21 روزه است و در سه دوز منقسم تجویز می شود:

روز اول:0.8 میلی گرم به ازای هر متر مربع سطح بدن

روز 8 و 15: 0.5 میلی گرم به ازای هر متر مربع سطح بدن

طول دوره سیکل اول 21 روز است اما ممکن است تا 28 روز ادامه یابد به عبارتی 7 روز بدون درمان از روز 21 شروع می شود.این در مواردی است که  بیمار کاملا بهبود پیدا کرده یا بهبود کامل بدون بازیابی کامل وضعیت خونی رخ داده است و یا هدف بازیابی از سمیت است.

درمان کامل به معنی کاهش بلاست ها به زیر 5% در مغز استخوان و عدم وجود بلاست های لوسمیک در خون محیطی، بازیابی کامل سلول های خونی(پلاکت بالای 100 × 10^9 در هر لیتر و نوتروفیل تام بالای 1 × 10^9 در لیتر) و بهبود همه بیماری های اکسترامدولاری است.

  • بیمار کاملا بهبود پیدا کرده یا بهبود کامل همراه با بازیابی ناکامل وضعیت خونی

کل دوز مصرفی اینوتوزومب 1.5 میلی گرم به ازای هر متر مربع سطح بدن برای یک سیکل 28 روزه شامل 7 روز استراحت است و در سه دوز منقسم تجویز می شود:

روز1 و 8 و 15: 0.5 میلی گرم به ازای هر متر مربع سطح بدن وریدی

  • بیمار بدون بهبود کامل یا بهبود کامل بدون بازیابی کامل وضعیت خونی

کل دوز مصرفی اینوتوزومب 1.8 میلی گرم به ازای هر متر مربع سطح بدن برای یک سیکل 28 روزه شامل 7 روز استراحت از روز 21  است و در سه دوز منقسم تجویز می شود:

روز1: 0.8 میلی گرم به ازای هر متر مربع سطح بدن وریدی

روز 8 و 15: 0.5 میلی گرم به ازای هر متر مربع سطح بدن وریدی

بیمارانی که بهبودی کامل یا بهبودی کامل همراه با بازیابی کامل وضعیت خونی را تا سه سیکل به دست نیاورده اند باید درمان را قطع کنند.

کودکان

ایمنی این دارو در کودکان تایید نشده است.

هشدارها

مشکلات کبدی گاهی کشنده با  داروی اینوتوزومب اوزوگامیسین رخ می دهد.احتمال بروز مشکلات کبدی در بیمارانی که پس از دریافت این دارو سلول های بنیادی دریافت می کنند، دارای بیماری کبدی هستند و یا افراد مسن بیشتر است.

در صورت بروز علایم مشکلات کبدی نظیر ادرار تیره، احساس خستگی، عدم گرسنگی، سوهاضمه یا درد معده، مدفوع روشن، استفراغ، زردی پوست یا چشم به پزشک خود مراجعه کنید.

نکات قابل توصیه

  • عملکرد خونی بررسی شود.
  • قبل از شروع درمان و به صورت دوره ای حین درمان نوار قلب ارزیابی شود.
  • احتمال خونریزی در شما افزایش میابد.از آسیب دوری کنید.از مسواک نرم و لوازم اصلاح برقی استفاده کنید.
  • احتمال ابتلا به عفونت در شما افزایش میابد.دست های خود را مرتبا بشویید و از افراد مبتلا به عفونت، سرماخوردگی و یا آنفولانزا دوری کنید.ابتلا به بعضی از عفونت ها کشنده است.
  • اینوتوزومب اوزوگامیسین موجب کاهش باروری می شود.
پیش از شروع درمان تست بارداری انجام شود.تا پنج ماه پس از پایان درمان آقا یا هشت ماه پس از پایان درمان خانم، بارداری نباید رخ دهد. از روش های پیشگیری از بارداری مطمئن استفاده کنید.در صورت وقوع بارداری در این مدت به پزشک اطلاع دهید.

مصرف در بارداری

تاکنون به اثبات نرسیده است.

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    • حدیث | 1402/10/17

      سلام در مورد داروی بسپونسا یا اینوتوزومپ اگر بعد گذشت ۱۴ روز از اخرین دوز مصرفی ازمایش سی بی سی تغییراتی رو نشون نده باید نمونه مغز و استخوان گرفته بشه یا آزمایش خون خودش دلالت داره بر جواب نگرفتن دارو؟ مثلا الان خواهر من تزریق کرده ولی پلاکت ۱۵ هزار خون بین ۸تا۹ و وایت بین ۳۰تا۵۰ هزار هست

      پاسخ دکتر شیعه زاده:

      با درود فراوان
      با توجه به تخصصی بودن شرایط بهتر است حتما با متخصص انکولوژی خود مشورت داشته باشید.  همچنین در روزهای شنبه عصر متخصص داروسازی بالینی به منظور پاسخگویی به سوالات در حیطه سرطان در محل داروخانه امام حضور دارند 
      با احترام


    • رشیدی | 1399/07/06

      سلام و خسته نباشید برای مریض بنده که 9ماه شیمی درمانی شد و جواب نگرفت الان 5عددآمپول اینوتوزوماب نوشتن که متاسفانه کل ایران رو گشتیم ولی پیدا نشد حالا خواهش دارم اگه اطلاعی از این دارو دارید به من اطلاع بدید

      پاسخ اقای دکتر اشرفی:

      تماس با 31908