بودزوناید استنشاقی Budesonide


بودزوناید (­­بودزوناید استنشاقی) یک داروی گلوکوکورتیکوئیدی است که در پیشگیری از حملات آسم به کار می رود.

مکانیسم اثر

بودزوناید یک کورتیکواستروئید ضد التهاب است که اثرات قوی گلوکوکورتیکوئیدی و ضعیف مینرالوکورتیکوئیدی دارد. مکانیسم دقیق کورتیکواستروئیدها در کنترل التهاب در آسم, کرون یا کولیت اولسراتیو شناخته شده نیست.

 التهاب یک بخش مهم پاتوژنز آسم است. این دارو میزان سنتز پروتئین را کنترل می کند. مهاجرت لکوسیتهای پلی مورفونوکلئر ، فیبروبلاست را کاهش می دهد. نفوذپذیری مویرگها و تثبیت لیزوزومی را در سطح سلول برای جلوگیری یا کنترل التهاب معکوس می کند. دارای فعالیت قوی گلوکوکورتیکوئیدی و فعالیت مینرالوکورتیکوئید ضعیف است. 

فارماکودینامیک

­­بودزوناید استنشاقی به رسپتورهای گلوکوکورتیکوئیدی خصوصا رسپتورهای پردنیزون و کورتیزول متصل شده و باعث سرکوب سطح کورتیزول درون زاد می شود و عملکرد محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال نیز مختل می شود. علاوه بر این باعث کاهش واکنش پذیری مجاری هوایی به هیستامین می شود. به طور کلی فرم تنفسی داروی بودزوناید شروع اثر سریع دارد و می تواند طی 24 ساعت از شروع مصرف، سبب بهبود در کنترل آسم شود.

فارماکوکینتیک

­­جذب:
شروع اثر: نبولایز کردن: 2 تا 8 روز. استنشاقی: 24 ساعت
اوج اثر: نبولایز کردن: 4 تا 6 هفته. استنشاقی: 1 تا 2 هفته

توزیع:

کودکان 4 تا 6 سال: 3 لیتر در کیلوگرم
بزرگسالان: 2.2 تا 3.9 لیتر بر کیلوگرم
فراهمی زیستی:
نبولایز کردن: كودكان 4 تا 6 سال: 6٪
استنشاق دهانی: 39٪ دوز اندازه گیری شده استنشاقی به صورت سیستمیک در دسترس است.
اتصال پروتئین: اتصال پروتئینی ­­بودزوناید استنشاقی حدود 85 تا 90 درصد است.
متابولیسم: دارو توسط آنزیم های سیتوکروم به متابولیت هایی که خاصیت گلوکوکورتیکوئیدی ندارند متابولیزه می شود. از طریق CYP3A4 به دو متابولیت 16 آلفا هیدروکسی پردنیزولون و 6 بتا هیدروکسی بودزوناید که هر دو کمتر از 1% فعال هستند.
نیمه عمر حذف:
کودکان 4 تا 6 سال: 2.3 ساعت (بعد از نبولایز کردن)
کودکان و نوجوانان 10 تا 14 سال: 1.5 ساعت
بزرگسالان: 2 تا 3.6 ساعت

دفع: عمدتا در ادرار (60 درصد) دفع می شود.

موارد مصرف بودزوناید استنشاقی

کاربردهای اصلی (Labeled indications):
1- درمان نگهدارنده آسم

کاربردهای دیگر (Labeled indications):
1-بیماری انسدادی مزمن ریوی (حملات حاد)
2-بیماری انسدادی مزمن ریوی (پایدار)
3-ازوفاژیت ائوزینوفیلیک

مقدار مصرف بودزوناید استنشاقی

*بزرگسالان:
کاربردهای اصلی (Labeled indications):
1-درمان نگهدارنده آسم:

*با پودر استنشاقی FLEXHALER:
شروع با دوز اولیه 360 میکروگرم 2 بار در روز (در برخی افراد 160 میکروگرم 2 بار در روز کفایت می کند). سپس اگر پاسخ مناسب دریافت نشود هر 1 تا 2 هفته دوز افزایش می یابد. پس از پایدار شدن آسم، دوز را به حداقل دوز موثر کاهش می دهیم.
حداکثر دوز دارو 720 میکرگرم 2 بار در روز می باشد.

*پودر استنشاقی TURBUHALER:
ابتدا 400 تا 2400 میکروگرم استنشاق دهانی در روز به صورت منقسم 2 بار در روز و در ادامه 200 تا 400 میکروگرم دو بار در روز

گاهی روزانه 400 میکروگرم تجویز می شود که بهتر است شب مصرف شود.

کاربردهای دیگر (Off-Labeled indications):
1-بیماری انسدادی مزمن ریوی (حملات حاد):
محلول نبولایز: 2 میلی گرم هر 6 ساعت
2-بیماری انسدادی مزمن ریوی (پایدار):
استنشاقی: 100 ، 200 یا 400 میکروگرم در روز (استنشاق پودر خشک) یا 0.2 ، 0.25 یا 0.5 میلی گرم در میلی لیتر در روز (سوسپانسیون نبولایزاسیون) به عنوان ملفه ای از درمان ترکیبی دو یا سه گانه

3-ازوفاژیت ائوزینوفیلیک:
القای درمان: 2 میلی گرم در روز از محلول یا سوسپانسیون بودزوناید. ممکن است به 2 دوز تقسیم شود
توجه: مدت زمان درمان القایی حداکثر 12 هفته است و به دنبال آن ارزیابی پاسخ علامتی (به عنوان مثال ، دیسفاژی) انجام می شود. پس از بهبودی ، دوز دارو ممکن است به تدریج به یک دوز نگهدارنده کاهش یابد.
درمان نگهدارنده: 0.5 تا 1 میلی گرم در روز. ممکن است به 2 دوز تقسیم شود.

*کودکان:
درمان نگهدارنده آسم:

*سوسپانسیون تنفسی :

کودکان 1 تا 8 سال : دوز ابتدایی و حداکثر دوز, بر اساس درمان قبلی آسم می باشد :

درمان قبلی با برونکودیلاتورها به تنهایی: 0.5 میلی گرم یک بار در روز استنشاقی یا 0.25 میلی گرم 2 بار در روز . حداکثر دوز روزانه 0.5 میلی گرم می باشد.

درمان قبلی با کورتیکواستروئیدهای استنشاقی: 0.5 میلی گرم یک بار در روز استنشاقی یا 0.25 میلی گرم 2 بار در روز . حداکثر دوز روزانه 1 میلی گرم می باشد.

درمان قبلی با کورتیکواستروئید خوراکی: : 1 میلی گرم یک بار در روز استنشاقی یا 0.5 میلی گرم 2 بار در روز . حداکثر دوز روزانه 1 میلی گرم می باشد.

*با پودر استنشاقی FLEXHALER:

کودکان 6 تا 12 سال : ابتدا 180 میکرگرم 2 بار در روز . برخی موارد نیاز به 360 میکروگرم 2 بار در روز است. سپس اگر پاسخ مناسب دریافت نشود هر 1 تا 2 هفته دوز افزایش می یابد. پس از پایدار شدن آسم، دوز را به حداقل دوز موثر کاهش می دهیم.

حداکثر دوز 360 میکروگرم دو بار در روز است.

*پودر استنشاقی TURBUHALER:

کودکان 6 تا 12 سال: ابتدا 100 تا 200 میکروگرم استنشاقی 2 بار در روز و در ادامه تا حداقل دوز موثر تنظیم شود.

کودکان بزرگتر از 12 سال : ابتدا 400 تا 2400 میکروگرم استنشاق دهانی در روز به صورت منقسم 2 بار در روز و در ادامه 200 تا 400 میکروگرم دو بار در روز

گاهی روزانه 400 میکروگرم تجویز می شود که بهتر است شب مصرف شود.
2-شعله ور شدن خفیف و حملات حاد آسم:
کودکان 12 سال و نوجوانان مبتلا به آسم خفیف تا متوسط ​​، بدون سابقه تشدید آسم تهدید کننده زندگی و مهارت های خوب مدیریت بیماری خود:
توصیه می شود برای کاهش شدت حملات آسم ، دوز کورتیکواستروئید استنشاقی در اوایل دوره شعله ور شدن ملایم بیماری چهار برابر شود. پس از تثبیت علائم یا پس از حداکثر 14 روز دوز چهار برابر ، هر کدام که برای اولین بار اتفاق می افتد ، بیماران باید به دوز پایه خود برگردند. نشان داده شده است که چهار برابر شدن دوز کورتیکواستروئید استنشاقی باعث کاهش شدت تشدید آسم در بیماران منتخب می شود.

موارد منع مصرف

حساسیت بیش از حد به بودزوناید یا هر جزء دیگر فرمولاسیون
حساسیت شدید به پروتئین های شیر (Pulmicort Flexhaler)
درمان اولیه بیماری آسم یا سایر موارد حاد آسم که نیاز به اقدامات دیگر دارد.

عوارض جانبی بودزوناید استنشاقی

عوارض جانبی شایع (شیوع بیشتر از 10%):
گوشی: اوتیت میانی (سوسپانسیون: 12٪ ؛ پودر: 1٪)
تنفسی: عفونت تنفسی (سوسپانسیون: 38٪ ؛ پودر: 3٪) ، رینیت (5٪ تا 12٪)

عوارض جانبی با شیوع کمتر (1% تا 10%):
قلب و عروق: سنکوپ (پودر: 1٪ تا 3٪) ، درد قفسه سینه (سوسپانسیون: 1٪ تا <3٪)
سیستم عصبی مرکزی: سردرد (پودر: ≥ 3؛ ؛ سوسپانسیون: <1%) ، درد (پودر: ≥ 3%) ، هیپرتونی (پودر: 1% تا 3%) ، بی خوابی (پودر: 1% تا 3%) ، اختلال صدا (پودر: 1٪ تا 3٪) ، اختلالت عاطفی (سوسپانسیون: 1٪ تا <3٪) ، خستگی (سوسپانسیون: 1٪ تا <3٪)
پوستی: بثورات جلدی(سوسپانسیون: 4٪ ؛ پودر: <1٪) ، درماتیت تماسی (سوسپانسیون: 1٪ تا <3٪) ، اگزما (سوسپانسیون: 1٪ تا <3٪) ، خارش (سوسپانسیون: 1٪ تا < 3٪) ، بثورات پوستیولار (سوسپانسیون: 1٪ تا <3٪)
غدد درون ریز و متابولیک: افزایش وزن (1٪ تا 3٪)
دستگاه گوارش: سوء هاضمه (5٪) ، حالت تهوع (2٪ تا 5٪) ، گاستروانتریت (سوسپانسیون: 5٪) ، اسهال (سوسپانسیون: 4٪) ، استفراغ (1٪ تا 4٪) ، درد شکم (1٪ تا 3٪) ، خشکی دهان (پودر: 1٪ تا 3٪) ، بی اشتهایی (سوسپانسیون: 1٪ تا <3٪) ، گاستروآنتریت ویروسی (پودر: 2٪) ، کاندیدیازیس دهانی (پودر: 1٪)
هماتولوژیک و آنکولوژیک: اکیموز (پودر: 1٪ تا 3٪) ، لنفادنوپاتی گردن رحم (سوسپانسیون: 1٪ تا <3٪) ، پورپورا (سوسپانسیون: 1٪ تا <3٪)
واکنش حساسیت بیش از حد (1% تا <%3)
عفونت: کاندیدیازیس (سوسپانسیون: 4٪ تا 5٪) ، عفونت ویروسی (سوسپانسیون: 4٪ تا 5٪) ، عفونت (1٪ تا 3٪) ، عفونت هرپس سیمپلکس (سوسپانسیون: 1٪ تا <3٪)
عضلانی و اسکلتی: آرترالژی (5٪) ، ضعف (5٪) ، کمردرد (پودر: 3٪) ، شکستگی استخوان (1٪ تا 3٪) ، درد عضلات (1٪ تا 3٪) ، درد گردن ( پودر: 1٪ تا 3٪) ، هایپرکینزی (سوسپانسیون: 1٪ تا <3٪)
چشم: ورم ملتحمه (سوسپانسیون: 4٪) ، عفونت چشم (سوسپانسیون: 1٪ تا <3٪)
گوشی: عفونت گوش(سوسپانسیون: 5٪) ، اوتالژی (سوسپانسیون: 1٪ تا <3٪) ، اوتیت خارجی (سوسپانسیون: 1٪ تا <3٪)
تنفسی: نازوفارنژیت (پودر: 9٪) ، سرفه (5٪ تا 9٪) ، اپیستاکسی یا خونریزی از بینی (سوسپانسیون: 2٪ تا 4٪) ، عفونت دستگاه تنفسی (پودر: 3٪) ، سینوزیت (پودر: 3٪؛ ؛ سوسپانسیون: <1٪) ، گرفتگی بینی (پودر: 3٪) ، فارنژیت (پودر: 3٪ ؛ سوسپانسیون: <1٪) ، علائم شبیه آنفولانزا (سوسپانسیون: 1٪ تا <3٪)، رینیت آلرژیک (پودر: 2٪) ، عفونت ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی (پودر: 2٪)

تداخلات دارویی

اریترومایسین , دسموپرسین , کلاریترومایسین , ایندیناویر , ریتوناویر , لوکساپین

آلدسلوکین: کورتیکواستروئیدها ممکن است اثر ضد نئوپلاستیک آلدسلوکین را کاهش دهند. تداخل رده X: منع مصرف همزمان
مهارکننده های CYP3A4 (قوی): ممکن است غلظت سرمی بودزوناید (استنشاق دهانی) را افزایش دهد. مدیریت: در صورت امکان گزینه های دیگری را برای این ترکیب در نظر بگیرید. تداخل رده D: اصلاح درمان
دسموپرسین: کورتیکواستروئیدها (استنشاق دهانی) ممکن است اثر هیپوناترمی دسموپرسین را افزایش دهند. تداخل رده X: منع مصرف همزمان
لوکساپین: عوامل برای درمان بیماری راه هوایی ممکن است اثر نامطلوب یا سمی لوکساپین را افزایش دهند. تداخل رده X: منع مصرف همزمان

هشدارها

  • ترکیب بودزوناید و فورموترول باید فقط در بیمارانی که به درمان های طولانی مدت آسم (اسپری کورتیکواستروئیدها) پاسخ نداده اند یا بیمارانی که شدت بیماریشان به وضوح شروع درمان با یک کورتیکواستروئیدها و بتا2 آگونیست طولانی اثر را ایجاب می کند استفاده شود.
  • محرومیت از درمان سیستمیک کورتیکواستروئیدها : احتمال نارسایی آدرنال تهدیدکننده حیات در بیمارانی که از مصرف کورتیکواستروئید خوراکی به استنشاقی تغییر درمان داشته اند وجود دارد. این سندرم و علائم آن بسته به مقدار دوز مصرفی و مدت زمان مصرف آن است که هرچه بیشتر باشد علائم محرومیت شدیدتر است.
  • قطع مصرف خوراکی کورتیکواستروئیدها باید به تدریج باشد. در این افراد علائم نارسایی آدرنال (خستگی, ضعف, تهوع, استفراغ و کاهش فشارخون) و ناپایداری آسم (عملکرد راه های تنفسی) باید تحت کنترل باشد.
  • نارسایی آدرنوکورتیکال : با مصرف دوزهای بالاتر از میزان فیزیولوژیک در مدت طولانی، گلوکوکورتیکوئیدها می توانند باعث کاهش ترشح کورتیکواستروئیدهای درون زاد شده (توسط مهار آزادسازی کورتیکوتروپین از هیپوفیز) و باعث ایجاد نارسایی ثانویه آدرنال شوند.
  • بیماران دچار ضعف سیستم ایمنی: مصرف گلوکوکورتیکوئیدها سبب افزایش حساسیت به عفونت ایجاد می شود که در برخی موارد باعث ایجاد عفونت های کشنده مخصوصا در کودکان نیز ممکن است بشود.
  • برونکواسپاسم متناقض: احتمال ایجاد برونکواسپاسم گهگاه شدید و کشنده نیز وجود دارد که با اثرات این دارو در تضاد است. در صورت بروز برونکواسپاسم باید ابتدا درمان با یک برونکودیلاتور کوتاه اثر شروع شده و مصرف بودزوناید قطع شود و در ادامه درمان جایگزین آن ادامه یابد.
  • اثرات اسکلتی عضلانی: گلوکوکورتیکوئیدها در مصرف طولانی مدت سبب کاهش تراکم استخوانی می شوند. این اختلالات خصوصا در افراد دیابتی یا سالمند حائز اهمیت است. رژیم پر پروتئین تا حدی با کاتابولیسم پروتئین ها مقابله می کند.
  • اثرات چشمی: مصرف طولانی مدت بودزوناید به ندرت ممکن است باعث ایجاد گلوکوم، افزایش فشار داخل چشم و کاتاراکت شود.
  • عفونت : عفونت کاندیدای موضعی در دهان یا حلق با مصرف بودزوناید استنشاقی گزارش شده است.

نکات قابل توصیه

در صورت وجود آلرژی به بودزوناید , نباید این دارو مصرف شود.

برای اطمینان از بی خطر بودن دارو, موارد زیر با پزشک مطرح شود:

توبرکلوزیس (بیماری سل) در گذشته یا اکنون, عفونت شدید باکتریال, ویروسی یا قارچی, ضعف سیستم ایمنی (به علت بیماری خاص یا دریافت دارو), فشارخون بالا, سیروز یا سایر اختلالات کبدی, زخم معده, استئوپروزیس یا تراکم کم توده استخوانی, اگزما, هر واکنش آلرژیک و سابقه شخصی یا خانوادگی دیابت, کاتاراکت و گلوکوم.

  • پس از استفاده از دارو بلافاصله دهان را با آب ولرم شستشو دهید تا از بروز برفک و کاندیدای دهانی پیشگیری شود.
  • در صورت فراموش کردن یک دوز دارو باید بلافاصله استفاده شود ولی اگر تا دوز بعدی زمان زیادی باقی نیست از دوز فراموش شده صرف نظر شده و برنامه عادی مصرف دارو ادامه یابد و دوز دارو 2 برابر نشود.

مصرف در بارداری

C ( داروهای گروه C فقط باید با تجویز پزشک مورد مصرف قرار بگیرد. خطرات ناشی از مصرف این گروه از داروها هنوز رد نشده است و یا اینکه مطالعات انسانی انجام نشده است و پزشک زمانی که احساس کند فواید مصرف این گروه از داروها از مضرات احتمالی آن بسیار بیشتر است و مصرف آن برای بیمار ضروری است تجویز انجام می‌دهد. )

آئروسل تنفسی : گروه C
پودر و سوسپانسیون تنفسی : گروهB

مطالعات زنان باردار با استفاده از بودزوناید استنشاقی ، افزایش خطر ناهنجاریهای مادرزادی را نشان نداده است.
استفاده مادر از کورتیکواستروئیدهای استنشاقی (ICS) در دوزهای معمول با افزایش خطر بدشکلی جنین ارتباطی ندارد. یک خطر کوچک از ناهنجاری در یک مطالعه پس از دوزهای بالای مادر از یک داروی کورتیکواستروئید استنشاقی ، مشاهده شد. آسم کنترل نشده با عوارض جانبی بارداری همراه است (افزایش خطر مرگ قبل از تولد، پره اکلامپسی ، زایمان زودرس ، نوزادان با وزن کم ، زایمان سزارین و ایجاد دیابت حاملگی). آسم یا تشدیدهای ضعیف کنترل شده ممکن است خطر جنین / مادر نسبت به آنچه که با داروهای آسم مناسب استفاده می شود مرتبط باشد. درمان مادر با کاهش خطر برخی از عوارض جانبی (به عنوان مثال ، زایمان زودرس ، دیابت حاملگی) نتایج بارداری را بهبود می بخشد.
کورتیکواستروئیدهای استنشاقی برای درمان آسم در دوران بارداری توصیه می شود. به دلیل خطر تشدید ، کم کردن یا توقف کورتیکواستروئید استنشاقی باید پس از زایمان انجام شود. بودزوناید یکی از عوامل ترجیحی است. کمترین دوزی که باعث کنترل آسم می شود باید ادامه یابد. علائم آسم مادر باید در طول بارداری ماهانه کنترل شود.

مصرف در شیردهی

بودزوناید در شیر مادر ترشح می شود.
طبق گفته سازنده ، تصمیم برای شیردهی در طول درمان باید خطر قرار گرفتن در معرض نوزاد ، مزایای شیردهی به نوزاد و مزایای درمان برای مادر را در نظر بگیرد. با این حال ، زنان مبتلا به آسم باید به شیردهی تشویق شوند. استنشاق بودزوناید با شیردهی سازگار است.

اشکال دارو بودزوناید استنشاقی

اشکال دارویی موجود در ایران:
سوسپانسیون جهت نبولایز 0.5mg/2ml، 1mg/2ml
پودر استنشاقی 400mcg/dose به صورت 50 دوز ، 100 دوز و 200 دوز
اسپری استنشاقی 100mcg/dose، 200mcg/dose
اسپری بینی 64mcg

اسامی تجاری:
اسپری استنشاقی: بودی ایر، پالمیکورت، بودکورت، فرنولین، بودنا
نبولایزر: پالمیکورت، بودکورت رسپیول
پودر استشاقی: پالمیکورت
اسپری بینی: رینوکورت، بودنا، ناگزونلا، آفیزوناید
"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    • حسین زاده | 1400/07/13

      سلام ببخشید من بعد از استفاده از اسپری این دارو به مدت دو ساعت اصلا نفسم بالا نمیاد

      پاسخ آقای دکتر عظیمی نیا:

      سلام. وقت بخیر
      در صورتی که مشکل قابل تحمل نیست و روند درمانی به خوبی پیش نمی رود، نسبت به تعویض دارو با پزشک مشورت کنید.


    • شكوه | 1400/04/24

      سلام خسته نباشيد من كوليت روده دارم و كپسول بودزونايد استفاده ميكنم و باردارم خواستم بدونم ضرري واسه بچم نداره ممنون ميشم راهنماييم كنيد

      پاسخ خانم دکتر بیدار:

      با سلام
      مصرف آن در بارداری توصیه نمی شود


    • حمیده | 1399/12/06

      سلام ایا استفاده کردن از این اسپری باعث اسپاسم عضله میشه ؟

      پاسخ خانم دکتر دنیایی:

      با سلام بله جزء عوارض آن می باشد


    • میثم | 1399/09/23

      سلام آیا اسپری بودزوناید میتواند جایگزین پالمیکورت ۴۰۰شود؟و مصرف آن برای زنان باردار منعی ندارد؟

      پاسخ خانم دکتر علمدار:

      بله می توانید جایگزین کنید . اطلاعاتی مبنی بر احتمال نقص در جنین با مصرف این دارو وجود ندارد و اطلاعات اندکی هم از تولد زودرس نوزاد گزارش شده است . بنابراین در مورد مصرف این دارو حتما با پزشک مشورت کنید و در صورت صلاحدید استفاده شود.


    • ناهید صادقی | 1399/08/14

      سلام دکتر به من اسپری پولموتون داده موقعی که استفاده میکنم دست هام به شدت میلرزه الان دو سه روزه احساس میکنم دست و پام ورم کرده میتونه از این اسپری باشه در ضمن من مشکل تیروییدم دارم پر کار هست

      پاسخ خانم دکتر دنیایی:

      با سلام بله جزء عوارض این دارو هستند
      در صورت غیرقابل تحمل بودن یا بدتر شدن به پزشک خود اطلاع دهید


    • رضا | 1399/07/23

      سلام من دکتر بهم کپسول تکاونت 200 بودزوناید استنشاقی داده طریقه مصرفش چطوری هس بلد نیستم مشکل کنی گاهی فقط ها سرفه میکنم احساس خشکی گلو و ریه ام خرابه چند ماه اینطوری هستم غذا چرب و شیرینی ها ترشی جات و اب یخ و و میوه ها بودار و بو دود و بو عطر و خاک و کثیفی حساسیت به این ها دارم حتا به تندی هم حساسیت دارم اگر اینها مصرف کنم بیشتر صرفه میکنم 6 ماه هس اینطوری هستم

      پاسخ خانم دکتر دنیایی:

      با سلام حتما از مواد حساسیت زا چه خوراکی چه بویایی پرهیز کنید. کپسول استنشاقی را باید در دستگاه مخصوص قرار دهید و با دم عمیق دارو را وارد ریه ها کنید. بهتر است حتما به نزدیکترین داروخانه برای آموزش بهتر مراجعه کنید


    • رضا | 1399/07/23

      سلام من دکتر بهم کپسول تکاونت 200 بودزوناید استنشاقی داده طریقه مصرفش چطوری هس بلد نیستم مشکل کنی گاهی فقط ها سرفه میکنم احساس خشکی گلو و ریه ام خرابه چند ماه اینطوری هستم غذا چرب و شیرینی ها ترشی جات و اب یخ و و میوه ها بودار و بو دود و بو عطر و خاک و کثیفی حساسیت به این ها دارم حتا به تندی هم حساسیت دارم اگر اینها مصرف کنم بیشتر صرفه میکنم 6 ماه هس اینطوری هستم

      پاسخ خانم دکتر دنیایی:

      با سلام حتما از مواد حساسیت زا چه خوراکی چه بویایی پرهیز کنید. کپسول استنشاقی را باید در دستگاه مخصوص قرار دهید و با دم عمیق دارو را وارد ریه ها کنید. بهتر است حتما به نزدیکترین داروخانه برای آموزش بهتر مراجعه کنید


    • هادی | 1399/06/16

      دکتر فوق تخصص ریه این اسپری رو برای کرونا تجویز کرده البته 360 گفتن که ناموجود بود و 320 گرفتیم. ریه درگیر کرونا ویروس شده. تاحالا مورد مشابهی بوده که برای کرونا تجویز شده باشه؟

      پاسخ اقای دکتر اشرفی:

      سلام وابسته به وضعیت ریه بیمار ممکن است داروهای مختلف تجویز شود


    • سلیمی | 1399/06/15

      با سلام من از امروز بودزوناید استنشاقی را با تجویز پزشک شروع کردم ولی آبریزش بینی شروع شد نمیدانم ادامه بدهم یا خیر لطفا راهنمایی بفرمایید

      پاسخ خانم دکتر علمدار:

      سلام . بله ادامه بدید طبیعیه


    • sajad | 1399/05/15

      سلام. چطور میشه این دارو رو سفارش بدم

      پاسخ خانم دکتر دنیایی:

      با سلام شماره تلفن خدمات غیرحضوری 31908. داخلی 228 و 229


    • فاطمه منبری | 1398/10/27

      با عرض سلام. حدود دو هفته است اسپری budeform 320/9 میکروگرم رو با دستور روزانه دوبار هربار یک پاف استفاده میکنم. مطب دکترم تلفن جواب نمیدن باید حضوری برم که به دلیل مسافت نمیتونم. سوالم این هست که تا چند وقت باید مصرف بشه یعنی ممکنه حجم این اسپری تموم بشه و بنده متوجه نشم؟ یا تاریخ انقضایی داره بعد از باز کردن آن؟؟ ممنون میشم جواب بدین

      پاسخ اقای دکتر میرحسینی:

      یک دز شمار روی اسپری هست 
      این دارو برای 2 ماه شما کافی هست