فلوکسوریدین Floxuridine

گروه دارو: آنتی متابولیت

فلوکسوریدین یک داروی آنتی نئوپلاستیک می باشد که جهت درمان سرطانهای شیوع یافته استفاده می شود.

مکانیسم اثر

فلوکسوریدین پس از تجویز داخل شریانی به فلورواوراسیل کاتابولیزه می شود و در نتیجه فعالیتی شبیه به فلورواوراسیل خواهد داشت که thymidylate synthetase را مهار می کند و سنتز DNA و RNA را مختل می کند.

فارماکوکینتیک

متابولیسم

کبدی؛ متابولیتهای فعال: فلوكسوریدین مونوفسفات (FUDR-MP) و فلوئورواوراسیل

متابولیتهای غیرفعال: اوره، CO2، α-fluoro-β-alanine، α-fluoro-β-guanidopropionic acid،α-fluoro-β-ureidopropionic acid و dihydrofluorouracil

دفع

ادرار: به عنوان اسیدهای فلوئوروراسیل، اوره، α-fluoro-β-alanine،α-fluoro-β-guanidopropionic acid، α-fluoro-β-ureidopropionic acid و dihydrofluorouracil

تنفسی (به عنوان گازهای بازدم [CO2])

موارد مصرف فلوکسوریدین

سرطان کولورکتال، متاستازهای کبدی: مدیریت تسکین دهنده متاستازهای کبدی سرطان کولورکتال (با انفوزیون مداوم داخل شریان کبدی منطقه ای) در بیماران منتخب که با برداشتن جراحی یا سایر روشها را تحمل نمیکنند.

مقدار مصرف فلوکسوریدین

دوز معمول بزرگسالان برای متاستاز کبد در آدنوکارسینوما:

دوز توصیه شده: 0.1 تا 0.6 میلی گرم بر کیلوگرم در روز از طریق انفوزیون مداوم شریانی. دامنه های دوز بالاتر (0.4 میلی گرم تا 0.6 میلی گرم) معمولاً برای انفوزیون شریان کبدی استفاده می شود زیرا کبد دارو را متابولیزه می کند (بنابراین پتانسیل سمیت سیستمیک را کاهش می دهد).

موارد منع مصرف

1-ایمنی و کارآیی در بیماران کمتر از 18 سال اثبات نشده است.

2-وضعیت های غذایی ضعیف، عملکرد مغز استخوان ساپرس شده، عفونت های بالقوه جدی

عوارض جانبی فلوکسوریدین

> 10٪:

دستگاه گوارش: اسهال (ممکن است محدود کننده دوز باشد)، التهاب معده

هماتولوژیک و انکولوژیک: آنمی، سرکوب شدن مغز استخوان، لکوپنی، ترومبوسیتوپنی

1٪ تا 10٪:

پوستی: آلوپسی، درماتیت، اریتم موضعی، هایپرپیگمانتاسیون پوست، حساسیت به نور پوست

دستگاه گوارش: بی اشتهایی، اسکلروز صفراوی، کوله سیستیت

کبدی: زردی

تداخلات دارویی

اکیناسه پورپوره آ , تراستوزوماب , دفریپرون , سایمتیدین , هالوپریدول , کلوزاپین , اکرلیزوماب , پیدوتیمود , پالیفرمین , فوس فنی توئین , پرومازین , روفلومیلاست , لوکوورین , سیپونیمود , واکسن مننگوکوک کنژوگه

BCG (Intravesical), BCG (Intravesical), Chloramphenicol (Ophthalmic), Coccidioides immitis Skin Test, Dipyrone, Gimeracil, Lenograstim, Levoleucovorin, Lipegfilgrastim,Mesalamine, MetroNIDAZOLE (Systemic),QT-prolonging Agents (Highest Risk), Sipuleucel-T, Smallpox and Monkeypox Vaccine (Live), Tertomotide, Vaccines (Inactivated),Vaccines (Live), Vitamin K Antagonists (eg, warfarin)

هشدارها

 1-حتی در صورتی که ممکن است نادر باشد، ممکن است برخی افراد هنگام مصرف دارو عوارض جانبی بسیار بد و گاه کشنده داشته باشند. در صورت بروز هر یک از علائم زیر که ممکن است مربوط به یک عارضه جانبی بسیار بد باشد، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید:

-علائم واکنش آلرژیک مانند راش؛ کهیر؛ خارش؛ پوست قرمز، متورم، تاول زده با یا بدون تب؛ خس خس سینه؛ سفتی در قفسه سینه یا گلو؛ مشکل در تنفس، بلع یا صحبت کردن؛ احتراق غیرمعمول؛ یا تورم دهان، صورت، لب ها، زبان یا گلو.

-علائم خونریزی مانند استفراغ کردن یا سرفه کردن خون؛ استفراغی که مانند قهوه به نظر می رسد؛ خون در ادرار؛ مدفوع سیاه و تیره، قرمز؛ خونریزی از لثه ها؛ خونریزی غیر طبیعی واژن؛ کبودی بدون علت که بزرگتر می شود؛ یا خونریزی که نمی تواند متوقف شود.

-علائم عفونت مانند تب، لرز، گلودرد بسیار بد، درد گوش یا سینوس، سرفه، خلط بیشتر یا تغییر رنگ خلط، درد با عبور ادرار، زخم های دهان یا زخم هایی که بهبود نمی یابند.

-احساس خستگی یا ضعف

-درد و فشار قفسه سینه

-تحریک دهان یا زخم های دهان

-اسهال

-معده ناراحت یا استفراغ

-درد بسیار شکم

-ادرار تیره یا پوست یا چشم زرد

2-مسیر تزریق (پودر برای محلول)

به دلیل احتمال بروز واکنشهای شدید سمی، باید تمام بیماران برای شروع اولین دوره درمانی با فلوكسوریدین در بیمارستان بستری شوند.

3-این دارو یک داروی بسیار سمی است که حاشیه ایمنی ان باریک است. بیماران باید تحت مراقبت قرار بگیرند زیرا پاسخ درمانی بدون برخی از شواهد سمیت بعید است

نکات قابل توصیه

1-ممکن است احتمال ابتلا به عفونت بیشتر باشد. دست ها را اغلب بشویید. از تماس با افرادی که عفونت، سرماخوردگی یا آنفولانزا دارند، خودداری شود.

2-ممکن است راحت تر خونریزی کنید. مراقب باشید و از آسیب دیدن خودداری کنید. از یک مسواک نرم استفاده کنید.

3-درصورت ناراحتی معده، اسهال یا عدم گرسنگی، با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است راه هایی برای کاهش این عوارض جانبی وجود داشته باشد.

4-قبل از دریافت هرگونه واکسن با پزشک خود مشورت کنید. استفاده از برخی واکسنها با فلوکسوریدین ممکن است احتمال ابتلا به عفونت را افزایش داده یا باعث شود که واکسن نیز مؤثر نباشد.

5-از روش مطمئن جلوگیری از بارداری، براي جلوگيري از بارداري هنگام مصرف فلكسوريدين استفاده كنيد.

شرایط نگه داری

ویالهای دست نخورده را در دمای 20 تا 25 درجه سانتیگراد نگهداری کنید. ویالهای بازسازی شده تا 2 هفته در یخچال در دمای 2 تا 8 درجه سانتیگراد پایدار هستند.

مصرف در بارداری

D ( در این گروه از داروها، مطالعات و نتایج حاصل از آن بیانگر وجود خطر برای جنین انسان است. زمانی که استفاده از دارو برای زنان باردار اجتناب ناپذیر است و خطرات احتمالی پذیرفته شده است، پزشک دارو را تجویز می کند. )

مصرف در شیردهی

دفع شیر ناشناخته است و منع مصرف دارد.

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.