فن مترازین phenmetrazine


فن مترازین یک داروی سمپاتومیمتیک در درجه اول به عنوان یک داروی ضد افسردگی و کاهش اشتها اشتها استفاده می شود. اقدامات و مکانیسم های آن مشابه دکستروآمفتامین است.

به عنوان یک آنورکتریک در درمان چاقی مورد استفاده قرار می گیرد.

.این دارو همچنین در بیمارانی که در کشورهای دارای اضطراب یا با سابقه سوء مصرف مواد مخدر و در طول روز یا در طول 14 روز از تجویز مونوآمین اکسیدازها و یا هرگونه محرکهای مرکزی استفاده می شود ، تجویز می شود

مکانیسم اثر

مانند سایر مشتقات آمفتامین ، هیچ تأثیر اولیه بر اشتها با فنومترازین نشان داده نشده است و احتمالاً اثر بی اشتهایی آن در تحریک ثانویه CNS  ثانویه است.

تصور می شود فنومترازین بازگرداندن نوراپی نفرین و دوپامین را به درون نورون پیش سیناپسی مسدود می کند و منجر به افزایش این مونوآمین ها به فضای خارج سلول می شود. دوپامین محرکهای حسی دریافتی را ادغام می کند ، حس خوب (مسیر نئوژنتیکال) را کنترل می کند ، رفتارهای عاطفی (سیستم مزولیمبیک مغزی میانی) را کنترل می کند و سیستم غدد درون ریز هیپوتالاموس-هیپوفیز (سیستم توبرو-فروسنجی) را کنترل می کند. به نظر می رسد این تاثیرات منجر به کاهش مصرف مواد غذایی می شود. فنومترازین همچنین به عنوان مهار کننده مونوآمین اکسیداز عمل می کند.

فارماکودینامیک

فنمترازین یک داروی سمپاتومیمتیک است که در درجه اول به عنوان یک داروی ضد افسردگی و کاهش اشتها مورد استفاده قرار می گیرد. اقدامات و مکانیسم های آن مشابه دکستروآمفتامین است. آمفتامین ها آمین های سمپاتومیمیک غیر کاتکول آمین با فعالیت محرک CNS هستند. Phenmetrazine در اصل تحت نام تجاری Preludin به عنوان آنورکتریک فروخته می شد. از آن زمان از بازار حذف شده است. به نظر برخی از این افراد پتانسیل بیشتری برای اعتیاد نسبت به آمفتامین ها دارد و در بسیاری از کشورها به عنوان مثال سوئد مورد سوءاستفاده قرار گرفته است.

فارماکوکینتیک

فنومترازین دارای نیمه عمر پلاسما در حدود 8 ساعت در بزرگسالان سالم است

عمدتا کبدی (از طریق CYP3A و CYP2D6  ) است  ودر برابر متابولیسم توسط مونوآمین اکسیداز مقاوم است. متابولیسم شامل لعاب به پارا هیدروکسی آمفتامین و فنیل استون است. این ترکیب اخیر متعاقباً به بنزوئیک اسید اکسیده شده و به عنوان گلوکورونید یا گلیسین (اسید هیپوریک) ترکیب می شود. مقادیر کمتری از آمفتامین با اکسیداسیون به نورافدرین تبدیل می شود.

موارد مصرف فن مترازین

ضد اشتها و درمان چاقی

مقدار مصرف فن مترازین

تجویز خوراکی روزانه یک دوز 75 میلی گرم به شکل  قرص های معمولی .

موارد منع مصرف

بیماران دارای پرکاری تیوئید
اترو اسکلروز پیشرفته
فشار خون بالا
گلوکوم
حساسیت شناخته شده
مصرف مونو امین اکسیداز از 14 روز پیش

عوارض جانبی فن مترازین

خستگی
گیجی
سردرد
لرزش
بی خوابی 
سرخوشی

تداخلات دارویی

استازولامید , فورازولیدون , لیتیم کربنات

مونوامین اکسیداز
ضد افسردگی سه حلقه ای

هشدارها

مصرف طولانی مدت این دارو اصلا توصیه نمیشود
ممکن است باعث عادت به دارو شود
هرچند که عوارض سندرم محرومیت زیادی ندارد ولی در برخی باعث خستگی و افسردگی میشود 

نکات قابل توصیه

به بیماران باید هشدار داده شود كه فنومترازین ممكن است توانایی آنها در انجام فعالیتهایی كه نیاز به هوشیاری ذهنی یا هماهنگی جسمی دارند را مختل كند (به عنوان مثال ماشین آلات عامل ، رانندگی وسیله نقلیه موتوری). در بیماران مبتلا به فشار خون خفیف ، فنومترازین باید با احتیاط مصرف شود و فشار خون باید از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد.

این دارو اعتیاد اورست ؛ اما با این حال قطع مصرف دارو منجر به علائم جدی ترک دارو نمی شود ، ولی ممکن است برخی از بیماران افسردگی و خستگی را تجربه کنند

فنمترازین نباید در كودكانی با سن كمتر از 12 سال استفاده شود.

نیاز انسولین در بیماران مبتلا به دیابت ممکن است در زمان استفاده از فنومترازین. بنابراين ، در بيماران مبتلا به ديابت قند ، بايد از فنومترازين با احتياط استفاده شود

این بیماری می تواند وابستگی روانی و گاهی اوقات یک حالت "اعتیاد" با واکنش ترک ناشی از ناهنجاری های EEG در هنگام خواب ایجاد کند.

مصرف در بارداری

ممنوع است

استفاده بی خطر از فنومترازین در دوران بارداری یا شیردهی ثابت نشده است. در دوران بارداری ، جای سوال دارد که آیا مزایای احتمالی عوامل آنورکسیژنیک از خطرات احتمالی بالاتر است یا خیر ، این وضعیت احتمالاً باید منع مصرف آن بخصوص در سه ماهه اول باشد.

مصرف در شیردهی

استفاده بی خطر از فنومترازین در دوران بارداری یا شیردهی ثابت نشده است. در دوران بارداری ، جای سوال دارد که آیا مزایای احتمالی عوامل آنورکسیژنیک از خطرات احتمالی بالاتر است یا خیر ، این وضعیت احتمالاً باید منع مصرف آن بخصوص در سه ماهه اول باشد.
"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.