ساکساگلیپتین Saxagliptin


ساکساگلیپتین (rINN) داروی خوراکی کاهنده قندخون (داروهای ضد دیابت) از دسته داروهای جدید مهار کننده دی پپتیدیل ترانسفراز 4 (DPP-4) است.

مکانیسم اثر

ساکساگلیپتین یک مهارکننده دی پپتیدیل پپتیداز 4 (DPP-4) ضددیابت برای درمان دیابت نوع 2 است. مهار کننده های DPP-4 دسته ای از ترکیبات هستند که با تاثیر بر عملکرد هورمون طبیعی بدن به نام اینکریتین عمل می کنند.
اینکریتین قند خون را با افزایش مصرف قند توسط بدن کاهش می دهد که عمدتا از طریق افزایش تولید انسولین در پانکراس و کاهش تولید قند توسط کبد است. DPP-4 یک پپتیداز متصل به غشا است که در بسیاری از بافت ها، لنفوسیت ها و پلاسما یافت می شود. DPP-4 دارای دو مکانیسم عمل اصلی عملکرد  آنزیمی و اتصال به آدنوزین دآمیناز است که سیگنال های داخل سلولی را از طریق دیمریزاسیون انتقال می دهد. ساکساگلیپتین یک پیوند کووالانسی متصل به هیستیدین را بین دو گروه نیتریل خودش و اکسیژن هیدروکسیل S630 در DPP-4 تشکیل می دهد.
مهار DPP-4 باعث افزایش سطح فعال پپتید شبه گلوکاگون 1 (GLP-1) می شود که تولید گلوکاگون از سلول های آلفا پانکراس مهار می کند و تولید انسولین را از سلول های بتای پانکراس افزایش می دهد.

فارماکودینامیک

پس از تجویز ساکساگلیپتین، سطح GLP-1 و GIP 2-3 برابر افزایش می یابد. از آنجائی که مهار DPP-4 بسیار انتخابی است، عوارض جانبی سیستمیک کمی دارد. ساکساگلیپتین فعالیت آنزیم DPP-4 را برای یک دوره 24 ساعته مهار می کند. همچنین باعث کاهش غلظت گلوکاگون و افزایش ترشح انسولین وابسته به گلوکز از سلول های بتای پانکراس می شود. ساکساگلیپتین فاصله QTc به میزان قابل توجه بالینی افزایش نمی دهد.

فارماکوکینتیک

زمان رسیدن به حداکثر غلظت پلاسمایی: 2 ساعت (ساکساگلیپتین)؛ 4 ساعت (5-هیدروکسی ساکساگلیپتین)

حجم توزیع: ناچیز

متابولیسم: کبدی با CYP450 3A4 / 5 به متابولیت فعال (50٪ قدرت داروی اصلی)

نیمه عمر (حذف): 2.5 ساعت (ساکساگلیپتین)؛ 3.1 ساعت (5 هیدروکسی ساکساگلیپتین)

کلیرانس کلیوی: 7.2 لیتر / ساعت

دفع: ادرار (75٪)؛ مدفوع (22٪)

مقدار مصرف ساکساگلیپتین

بزرگسالان

دیابت نوع 2

2.5-5 میلی گرم خوراکی یک بار در روز

کودکان

<18 سال: ایمنی و اثربخشی ثابت نشده است.

هشدارها

اختلال کلیوی

در همراهی با مهارکننده های قوی CYP450 3A4 / 5 دوز را کاهش دهید.

همزمان با تیازولیدین دیون ها (به عنوان مثال روزیگلیتازون، پیوگلیتازون) خطر ابتلا به ادم محیطی را افزایش می دهد.

پانکراتیت با ساکساگلیپتین گزارش شده است؛ برای علایم و نشانه ها نظارت کنید و در صورت مشکوک بودن دارو را قطع کنید.

واکنش های حساسیت شدید با ساکساگلیپتین گزارش شده است (معمولا در طی 3 ماه اول درمان).

سابقه آنژیوادم

تجویز همزمان با سولفونیل اوره یا انسولین هیپوگلیسمی را افزایش می دهد، با دقت نظارت کنید و به طور مناسب دوز این دارو ها را کاهش دهید.

موارد پمفیگوئید تاول دار نیازمند بستری گزارش شده است. بیماران به طور معمول با سرکوب کننده سیستم ایمنی موضعی یا سیستمیک و قطع مهارکننده DPP-4 بهبود می یابند. به بیمار بگویید که ایجاد هرنوع تاول یا برآمدگی در حین درمان را گزارش دهد، اگر پمفیگوئید تاول دار مشکوک بود درمان را قطع کنید و بیمار را به یک متخصص پوست برای تشخیص و درمان مناسب ارجاع دهید.

درد مفصلی شدید و ناتوان کننده در بیماران مصرف کننده مهار کننده DPP-4 گزارش شده است.به عنوان علت احتمالی درد مفصلی شدید در نظر بگیرید و در صورت امکان دارو را قطع کنید.

خطرات نارسایی احتقانی قلب (CHF)

• بیماران را برای علائم و نشانه های نارسایی قلبی در طول درمان نظارت کنید. به بیماران علائم نارسایی قلبی را اطلاع دهید و توصیه کنید که بروز آنها را بلافاصله گزارش دهند؛ اگر نارسایی قلبی ایجاد شد، با توجه به استانداردهای فعلی ارزیابی و مدیریت کنید و قطع درمان را در نظر بگیرید.

نکات قابل توصیه

- دارو را دقیقا طبق دستور مصرف کنید و از افزایش یا کاهش دوز یا مدت زمان مصرف خودداری کنید.

- ممکن است دارو را با غذا یا بدون غذا مصرف کنید. دستورالعمل های پزشک خود را دنبال کنید.

- به قرص آسیب نزنید و آن را به طور کامل ببلعید.

- قند خون پایین (هیپوگلیسمی) می تواند برای هر کسی که دیابت دارد، اتفاق بیفتد. علائم عبارتند از سردرد، گرسنگی، عرق کردن، پوست رنگ پریده، تحریک پذیری، سرگیجه، احساس لرز، یا مشکل در تمرکز کردن. اگر قند خون پایین دارید، همیشه منبع قندی با خود داشته باشید. منابع قندی عبارتند از آب میوه، آبنبات ، بیسکوئیت، کشمش و نوشابه غیر رژیمی. اطمینان حاصل کنید که خانواده و دوستان نزدیک شما می دانند چگونه به شما در شرایط اضطراری کمک کنند.

- اگر هیپوگلیسمی شدید دارید و نمی توانید بخورید یا بیاشامید، از گلوکاگون تزریقی استفاده کنید. پزشک شما می تواند یک کیت تزریقی گلوکاگون اورژانسی تجویز کند و به شما بگوید که چگونه از آن استفاده کنید.

- قند خون خود را با دقت در زمان استرس، سفر، بیماری، جراحی یا اورژانس پزشکی، ورزش شدید، و یا اگر الکل مصرف می کنید و وعده غذایی حذف می شود بررسی کنید. این موارد می تواند سطح گلوکز شما را تحت تاثیر قرار دهد و نیازهای دوزتان نیز ممکن است تغییر کند. دوز یا برنامه دارو را بدون مشورت پزشک خود تغییر ندهید.

- ساکساگلیپتین تنها بخشی از برنامه کامل درمانی است که شامل رژیم غذایی، ورزش، کنترل وزن و احتمالا داروهای دیگر نیز می شود. مهم است که این دارو را به طور منظم برای به دست آوردن بیشترین اثر استفاده کنید. قبل از تمام شدن دارو، مجددا آن را تهیه کنید.

در دمای اتاق به دور از گرما و رطوبت، نگهداری شود.

دوز فراموش شده را به محض به یاد آوردن مصرف کنید (اگر پزشک به شما گفته است که با غذا مصرف کنید با غذا بخورید).اگر نزدیک دوز بعدی است از آن صرف نظر کنید.از دوبرابر کردن یا افزایش دوز خودداری کنید.

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.