بنداموستین Bendamustine


بنداموستین یک داروی موستارد نیتروژن دار است که در درمان لوسمی لنفوسیتی مزمن (CLL) و لنفوم غیر هوجکین سلول B (NHL) که در حین تا طی شش ماه پس از درمان با ریتوکسیماب یا رژیم حاوی ریتوکسیماب پیشرفت می کند، استفاده می شود.

مکانیسم اثر

بنداموستین یک مشتق مکلورتامین دوعملکردی است و  قادر به ایجاد گروه های آلکیل الکتروفیل است که به مولکول های دیگر متصل می شود. بنداموستین از طریق عمل آلکیله کننده، باعث ایجاد پیوند درونی و بین رشته ای بین باز های DNA می شود که موجب مرگ سلول می گردد. علیه سلول فعال و خاموش فعالیت دارد، اگر چه مکانیسم عمل دقیق آن ناشناخته است.

فارماکودینامیک

تا یک ساعت بعد از تزریق هیچ تغییری با میانگین بیش از 20 میلی ثانیه در فاصله QTc مشاهده نشد.

فارماکوکینتیک

اتصال به پروتئین: 94-96٪

حجم توزیع: 25 لیتر

نیمه عمر: 40 دقیقه

متابولیسم: CYP1A2 (کم)

زمان رسیدن به حداکثر غلظت پلاسمایی:  در پایان تزریق

دفع: مدفوع (90٪)؛ ادرار (1-10٪)

مقدار مصرف بنداموستین

*بزرگسالان

- لوسمی لنفوسیتیک مزمن

100 میلی گرم در متر مربع انفوزیون وریدی در روزهای 1 و 2 از چرخه 28 روزه، تا 6 سیکل تکرار می شود.

تنظیم دوز

  • سمیت خونی

≥ درجه 3: کاهش دوز تا 50 میلی گرم / مترمربع در روزهای 1 و 2

o در صورتی که سمیت بالای درجه 3 مجددا رخ داد، دوز به 25 میلی گرم در متر مربع در روزهای 1 و 2 کاهش یابد.

  • سمیت غیر خونی

o سمیت بالقوه قابل توجه 3به بالا: کاهش دوز تا 50 میلی گرم / مترمربع در روزهای 1 و 2 هر دوره

o افزایش مجدد دوز ممکن است در نظر گرفته شود.

- لنفوم غیر هوجکین

120 میلی گرم در متر مربع انفوزیون وریدی در روزهای 1 و 2 از چرخه 21 روزه تا 8 سیکل تکرار شود

تنظیم دوز

  • سمیت خونی

درجه 4: کاهش دوز به 90 میلی گرم در متر مربع در روزهای 1 و 2 هر دوره

o اگر سمیت درجه 4 مجددا رخ داد، دوز به 60 میلی گرم در مترمربع در روزهای 1 و 2 در هر دوره کاهش بیابد.

  • سمیت غیر خوني

o درجه 3: کاهش دوز به 90 میلی گرم در متر مربع در روزهای 1 و 2 هر دوره

o اگر سمیت درجه 3 به بالا رخ داد، دوز به 60 میلی گرم در مترمربع در روزهای 1 و 2 در هر دوره کاهش بیابد.

*کودکان

ایمنی و کارایی ثابت نشده است.

تداخلات دارویی

واکسن واریسلا زوستر , زیلوتون , تیوتپا , دفریپرون , کلوزاپین , واکسن زنده ب ث ژ , پالیفرمین , واکسن سه ظرفیتی آنفولانزا , سرتولیزوماب , واکسن سرخک , واکسن اوریون , واکسن سرخجه , گولیمومب , روتاویروس , واکسن مننگوکوک کنژوگه

واکسن تب زرد، واکسن تیفوئید (حصبه) زنده، تریفلونومید، تالیموژن لاهرپارپوک، سیپونیمود، ساماریوم اس ام 153 لکسیدرونام، واکسن ویروس فلج اطفال سه ظرفیتی

هشدارها

- در صورت بروز واکنش انفوزیونی شدید قطع شود.

- اختلالات کلیوی خفیف تا متوسط، اختلالات کبدی خفیف

- احتمال واکنش های آنافیلاکتیک / انفوزیون: شدید در موارد نادر

سرکوب مغز استخوان ممکن است رخ دهد،  تاخیر یا کاهش دوز؛ شروع مجدد درمان را بر اساس ANC و بازیابی تعداد پلاکت انجام دهید؛ عوارض سرکوب مغز استخوان ممکن است منجر به مرگ شود.

- نظارت بر تب و سایر علائم عفونت و درمان سریع

- واکنش انفوزیون و واکنش آنافیلاکتیک شدید گزارش شده است؛ نظارت بالینی و قطع درمان؛ پیش درمانی در دوره های بعدی برای واکنش های خفیف تر انجام شود.

- سندرم لیز تومور گزارش شده است؛ نارسایی کلیه حاد و مرگ ممکن است رخ دهد؛ پیش بینی و استفاده از اقدامات حمایتی انجام شود.

در مطالعات بالینی و گزارش های ایمنی پس از فروش، واکنش های پوستی جدی و کشنده از جمله واکنش پوستی سمی (سندرم استیون-جانسون (SJS)، نكرولیز اپیدرمی سمی (TEN) و واكنش دارویی با ائوزینوفیلیا و علایم سیستمیک (DRESS) گزارش شده است.اگزانتما تاول دار و راش؛ حتی زمانی که به صورت تک و  در ترکیب با سایر داروهای ضد سرطان یا آلوپورینول داده می شود رخ داده است؛ بر بیماران مبتلا به واکنش های پوستی به دقت نظارت  کنید؛ اگر واکنش های پوستی شدید یا پیش رونده بود، تزریق بنداموستین را متوقف یا قطع کنید.

- بیماری های پیش بدخیم و بدخیم گزارش شده است.

- سندرم لیز تومور گزارش شده است؛ بیشتر در اولین دوره درمان رخ می دهد و بدون مداخله ممکن است به نارسایی حاد کلیه و مرگ منتهی شود. اقدامات پیشگیرانه شامل هیدراتاسیون شدید و نظارت دقیق بیوشیمی خون، به ویژه سطح پتاسیم و اسید اوریک انجام شود.

- موارد کشنده و جدی آسیب کبدی با تزریق بنداموستین گزارش شده است.

- نظارت بر آزمایش بیوشیمی کبد قبل و بعد از درمان

اریتم و تورم ممکن است با نشت عروقی رخ دهد . از دسترسی وریدی خوب اطمینان حاصل کنید و بر محل تزریق در حین و بعد از تزریق نظارت کنید.

هنگامی که به زن باردار تجویز می شود آسیب به جنین می تواند رخ دهد. زنان باید در هنگام دریافت این دارو از بارداری اجتناب کنند.

افزایش خطر فعال شدن مجدد عفونت، شامل (اما نه محدود به) هپاتیت B، سایتومگالوویروس، مایکوباکتریوم توبرکلوزیس و هرپس زوستر؛ بیماران باید قبل از تجویز دارو تحت ارزیابی مناسب (از جمله نظارت، پیشگیری و درمان بالینی و آزمایشگاهی،) برای عفونت و فعال شدن مجدد عفونت قرار بگیرند.

نکات قابل توصیه

  • - به همه ی متخصصان مراقبت های سلامتی خود بگویید که داروی بنداموستین را مصرف می کنید. این شامل پزشکان، پرستاران، داروسازان و دندانپزشکان شما می شود.
  • - اجتناب از رانندگی و انجام وظایف یا اقدامات دیگر که نیاز به هوشیاری دارد تا زمانی که متوجه شوید که دارو چگونه بر شما تاثیر می گذارد.
  • - عملکرد خونی را طبق دستور پزشک بررسی کنید. با پزشک خود صحبت کنید.
  • - اگر سیگاری هستید، با پزشک خود صحبت کنید.
  • - داروی بنداموستین می تواند توانایی مغز استخوان برای تولید سلول های خونی مورد نیاز بدن را کاهش دهد. این می تواند موجب نیاز به انتقال خون و مشکلات خونریزی و یا عفونت های بسیار بد و گاهی اوقات کشنده شود. اگر علائم عفونت مانند تب، لرز و یا گلودرد، کبودی یا خونریزی یا احساس خستگی یا ضعف دارید، بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.
  • - ممکن است به راحتی خونریزی کنید مراقب باشید و از آسیب دوری کنید. از یک مسواک نرم و لوازم اصلاح برقی استفاده کنید.
• - ممکن است احتمال بیشتری برای ابتلا به عفونت داشته باشید. دست ها را اغلب بشویید. از افراد مبتلا به عفونت، سرماخوردگی یا آنفولانزا دور شوید. برخی از عفونت ها بسیار بد و حتی کشنده بوده است.
  • - مشکلات کبدی بسیار بد و گاهی اوقات مرگبار با این دارو اتفاق افتاده است. در صورتی که نشانه هایی از مشکلات کبدی مانند ادرار تیره، احساس خستگی، عدم گرسنگی، ناراحتی معده یا درد معده، مدفوع روشن، استفراغ، پوست یا چشم زرد دارید با پزشک خود تماس بگیرید.
  • - مشکلات قلبی مانند نارسایی قلبی در افراد مصرف کننده این دارو اتفاق می افتد. گاهی اوقات کشنده است. در صورتی که درد یا فشار قفسه سینه ، ضربان قلب غیرعادی، تنگی نفس، افزایش وزن زیاد یا تورم در دست یا پاها دارید فورا به پزشک خود اطلاع دهید.
  • - واکنش بسیار بد و گاهی اوقات کشنده با این دارو اتفاق افتاده است. اغلب اوقات این واکنش علائمی مانند تب، بثورات و یا غدد تورم با مشکلاتی در ارگان های بدن مانند کبد، کلیه، خون، قلب، ماهیچه ها و مفاصل و یا ریه ها دارد. با پزشک صحبت کنید.
  • - اگر شما مرد هستید و رابطه جنسی با زنانی دارید که می توانند باردار شوند، در حین درمان با این دارو و تا سه ماه بعد از پایان درمان از باردار شدن وی جلوگیری کنید.از روش های ضدبارداری مطمئن استفاده کنید.در صورت وقوع بارداری فورا به پزشک خود اطلاع دهید.
    • - این دارو ممکن است اسپرم را تحت تاثیر قرار دهد. این ممکن است بر روی توانایی پدر شدن تاثیر بگذارد. با پزشک صحبت کنید.
    • - مصرف این دارو در بارداری می تواند به جنین آسیب برساند.از روش های ضدبارداری مطمئن حین درمان و تا سه ماه پس از پایان درمان استفاده کنید. در صورت وقوع بارداری فورا به پزشک خود اطلاع دهید.
    • - اگر ناراحتی معده، استفراغ، اسهال، یا عدم گرسنگی دارید ، با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است راه هایی برای کاهش این عوارض وجود داشته باشد.
    - قبل از تزریق هر نوع واکسن، با پزشک خود صحبت کنید. استفاده از بعضی از واکسن ها با این دارو ممکن است موجب ابتدا به عفونت یا عدم اثربخشی واکسن شود.

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    • آرمین | 1398/07/01

      سلام من لنفوم هوچکین دارم .پنج ماه پیش پیوند مغز استخوان شدم . بعد پنج ماه دکتر برام شیمی درمانی تجویز کرد منم الان تو مطالب خوندم این داروی Ribom برای میلیوم و غیر هوچکین هستش . میخاستم ببینم برا من مشکلی ایجاد میکنه؟

      پاسخ خانم دکتر اله دادی:

      داروی بنداموستین بـا ایجـاد اختلال در رشـد سـلولهای سـرطانی، از گسـترش آنهـا در بـدن جلوگیـری میکنـد و پزشک متخصص شما قطعا با در نظرگرفتن کلیه ی موارد  و منافع و مضرات دارو، آن را برایتان تجویز می نماید. بنابراین نگران نباشید و بر اساسدستور پزشک، داروی خود را منظم و دقیق مصرف نمایید.