پانی تومومب Panitumumab


پانی تومومب (ABX-EGF) یک آنتی بادی منوکلونال IgG2 انسانی نوترکیب است که به طور اختصاصی به گیرنده فاکتور رشد اپیدرمی انسانی (EGFR) متصل می شود. یک داروی ضدسرطان است.

مکانیسم اثر

پانی تومومب به طور اختصاصی به EGFR در سلول طبیعی و توموری متصل می شود و به طور رقابتی اتصال لیگاند های EGFR را مهار می کند. مطالعات غیر بالینی نشان می دهد که اتصال پانی تومومب به EGFR باعث جلوگیری از اتوفسفریلاسیون و فعال شدن کیناز وابسته به گیرنده القا شده با لیگاند می شود که منجر به مهار رشد سلولی، القاء آپوپتوزیس، کاهش سایتوکاین پیش التهابی و تولید فاکتور رشد عروقی و درونی سازی EGFR می شود.

فارماکودینامیک

پانی تومومب یک آنتی بادی مونوکلونال کاپا IgG2 انسانی است که به طور اختصاصی به گیرنده فاکتور رشد اپیدرمال انسانی (EGFR) متصل می شود. EGFR یک گلیکوپروتئین غشایی است که متعلق به زیرخانواده تیروزین کیناز گیرنده نوع I است. گرچه EGFR در سلول های طبیعی بیان می شود، بیان بیش از حد EGFR در بسیاری از سرطان های انسانی، از جمله کولون و رکتوم شناسایی می شود.
برهمکنش EGFR با لیگاند های طبیعی باعث فسفوریلاسیون و فعال شدن یک سری پروتئین های درون سلولی می شود که به نوبه خود تنظیم ژن های درگیر در رشد سلولی و بقا، تحرک و تکثیر را تنظیم می کند. انتقال سیگنال از طریق EGFR منجر به فعال شدن ژن KRAS وحشی می شود، اما حضور جهش سوماتیک فعال کننده ژن KRAS در یک سلول سرطانی می تواند منجر به اختلال در مسیرهای سیگنالینگ و مقاومت در برابر مهارکننده EGFR شود.

فارماکوکینتیک

- حداکثر غلظت پلاسمايی: 59 ± 213 میکروگرم بر میلی لیتر

- حداقل غلظت:  39 ± 14 میکروگرم بر میلی لیتر

- نیمه عمر، حذف: 7.5 روز

- کلیرانس: 1.4 ± 1.4 میلی لیتر / کیلوگرم در روز

فارماکوژنومیکس

سرطان کولورکتال بیان شده با KRAS نوع وحشی به رژیم هایی که شامل آنتی بادی های ضد EGFR (ستوکسی مب، پانیتومومب) هستند پاسخگو تر است. در حالی که حضور جهش KRAS (کدون 12 یا 13) عدم وجود فعالیت بیولوژیکی و بالینی برای درمان با آنتی بادی ضد EGFR نشان داد.

- به شدت توصیه می شود که بیماران مبتلا به CRC متاستاتیک که برای درمان با آنتی بادی ضد EGFR در نظر گرفته می شوند برای حضور جهش KRAS قبل از تجویز درمان (NCCN) آزمایش شوند.

مقدار مصرف پانی تومومب

بزرگسالان

سرطان روده بزرگ

دوز 6 میلی گرم / کیلوگرم انفوزیون وریدی در عرض 60 دقیقه (در عرض 90 دقيقه اگر دوز> 1 گرم) هر 14 روز

کودکان

ایمنی و کارایی ثابت نشده است.

هشدارها

- افزایش پیشرفت تومور، افزایش مرگ و میر یا فقدان کارایی در بیماران مبتلا به سرطان کولورکتال متاستاتیک با جهش RAS؛ تعیین وضعیت جهش RAS توموردر یک آزمایشگاه پیشرفته با استفاده از آزمایش تایید شده FDA قبل از درمان انجام شود.

- بر بیماران مبتلا به سمیت های پوستی در هنگام دریافت پانی تومومب برای ایجاد عوارض التهابی یا عفونی نظارت کنید؛ مواجهه با نور خورشید را محدود کنید.

- پانی تومومب همراه با شیمی درمانی به علت افزایش مرگ و میر یا سمیت به کار نمی رود.

- در بیماران مبتلا به فیبروز ریوی / بیماری ریوی بینابینی برای همیشه متوقف شود.

- بر الکترولیت ها نظارت کنید و در صورت لزوم درمان مناسب را آغاز دهید.

- انفوزیون را در واکنش های شدید تزریقی متوقف کنید.

- سمیت های چشمی گزارش شده است؛ بر کراتیت یا کراتیت اولسراتیو نظارت کنید؛ دارو را در کراتیت بدتر شونده یا حاد تعلیق یا قطع کنید.

اجتناب از بارداری

- برای درمان بیماران مبتلا به سرطان کولورکتال که جهش های RAS سوماتیک در اگزون 2 (کدون 12 و 13)، اگزون 3 (کدون 59 و 61) و اگزون 4 (کدون 117 و 146) از KRAS یا NRAS (RAS) دارند استفاده نمی شود.

- کاهش تدریجی سطح سرمی منیزیم منجر به هیپومنیزمی شدید (درجه 3-4) گزارش شده است؛ بر بیماران برای هیپومنیزمی و هایپوکلسمی قبل از شروع درمان ، به طور دوره ای در طی درمان و تا 8 هفته پس از اتمام درمان نظارت  شود ؛ سایر اختلالات الکترولیتی، از جمله هیپوکالمی، مشاهده شده است. منیزیم و سایر الکترولیت ها را به طور مناسب جایگزین کنید.

هشدار شدید

سمیت پوستی

  • - علائم بالینی گزارش شده عبارتند از: درماتیت شبه آکنه، خارش، اریتم، بثورات پوستی، اکسفولیاسیون پوستی، پارانشیا، خشکی پوست و زخم های پوستی
  • - سمیت های پوستی شدید با عفونت شامل سپسیس، مرگ سپتیک و آبسه های نیازمند تخلیه
  • - این که آیا این واکنش های جانبی مخاطی-جلدی به طور مستقیم به مهار EGFR یا اثرات وابسته به ایمنی ایدیوسنکراتیک (به عنوان مثال، سندرم استیون جانسون و یا نكرولیز اپیدرمی سمی) مرتبط است یا نه، مشخص نیست.
• در بیماران مبتلا به سمیت های پوستی شدید پانی تومومب را متوقف یا قطع کنید و برای پیامدهای التهابی یا عفونی نظارت کنید.

نکات قابل توصیه

- اگر دچار استفراغ یا اسهال طولانی شدید، یا اگر بیش از حد معمول عرق کردید، با پزشک خود تماس بگیرید. در حین استفاده از این دارو می توانید به راحتی دهیدراته شوید. این می تواند منجر به فشار خون خیلی پایین، اختلالات الکترولیتی یا نارسایی کلیه شود.

- در حین استفاده از پانی توموماب نیاز به آزمایش های خون مکرر دارید. همچنین ممکن است نیاز به بررسی پوست و بینایی شما باشد.

- پانی تومومب می تواند اثرات طولانی مدت روی بدن شما داشته باشد. بعد از اینکه شما این دارو را متوقف کردید، ممکن است به آزمایشات پزشکی مکرر تا 8 هفته نیاز داشته باشید.

- استفاده از پانی تومومب در دوران بارداری ممکن است به کودک آسیب برساند. در صورت بارداری یا قصد بارداری در حین استفاده از این دارو به پزشک خود اطلاع دهید.

- هنگام استفاده از این دارو و حداقل 2 ماه پس از آخرین دوز از روش های ضدبارداری موثر استفاده کنید.

- در هنگام دریافت پانی تومومب، ممکن است دوره قاعدگی نامنظم داشته باشید.

- معلوم نیست که آیا این دارو وارد شیرمادر می شود یا اینکه می تواند به کودک شیرخوار آسیب برساند.در حین مصرف این دارو از شیردهی اجتناب کنید.

مصرف در بارداری

گروه N ( طبقه بندی نشده )

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.