استوهگزامید Acetohexamide


استوهگزامید یک داروی سولفونیل اوره کاهنده قندخون است که در کبد به 1-هیدروهگزامید متابولیزه می شود. استوهگزامید از بازار ایالات متحده جمع آوری شده است.

مکانیسم اثر

سولفونیل اوره هایی مانند استوهگزامید به کانال K + وابسته به ATP در غشای سلول های بتای پانکراس متصل می شوند و خروج پتاسیم هایپرپلاریزه کننده تونیک را مهار می کند که باعث می شود پتانسیل الکتریکی غشا مثبت تر شود. این دپلاریزاسیون کانال های Ca2 + وابسته به ولتاژ  را باز می کند. افزایش کلسیم داخل سلولی منجر به افزایش فیوژن گرانول های انسولین با غشای سلولی و افزایش ترشح (پرو) انسولین می شود.

فارماکودینامیک

استوهگزامید با تحریک سلول های بتای پانکراس برای ترشح انسولین و کمک به بدن برای استفاده از انسولین به طور موثر موجب کاهش قندخون می شود.

فارماکوکینتیک

جذب: به سرعت از دستگاه گوارش جذب می شود.

اتصال به پروتئین: 90٪

متابولیسم: به طور گسترده ای در کبد به متابولیت فعال هیدروکسی هگزامید متابولیزه می شود که توانایی کاهش قندخون بیشتری را نسبت به استو هگزامید نشان می دهد. اعتقاد بر این است که هیدروکسی هگزامید مسئول اثرات کاهنده قندخون طولانی مدت است.

نیمه عمر: نیمه عمر حذف داروی اصلی 1.3 ساعت و نیمه عمر متابولیت فعال تقریبا 5-6 ساعت است.

مقدار مصرف استوهگزامید

اطلاعاتی موجود نیست.

هشدارها

  • بیماری کبدی
  • بیماری کلیوی
  • اختلال تیروئید
• سابقه بیماری قلبی

نکات قابل توصیه

- داروی استوهگزامید را دقیقا طبق دستور مصرف کنید و از افزایش یا کاهش دوز یا مدت زمان مصرف خودداری کنید.

- در صورت بیماری، تب یا عفونت، جراحی یا اورژانس پزشکی، نیازهای دوز  شما ممکن است تغییر کند.

- قبل از صحبت با پزشک، دوز استوهگزامید را تغییر ندهید.

- این دارو را همراه با یک لیوان پر از آب مصرف کنید.

- استوهگزامید معمولا یک بار در روز، با صبحانه و یا اولین غذای اصلی روز مصرف می شود. دستورالعمل های پزشک خود را پیروی کنید.

- مراقب افت قندخون خود باشید. غذا نخوردن، ورزش بیش از حد طولانی، نوشیدن الکل، یا استرس می تواند افت قند خون ایجاد کند.

- علائم قند خون پایین (هیپوگلیسمی) و نحوه تشخیص آنها را بدانید. اگر قند خون پایین دارید، همیشه یک منبع قندی را در دسترس داشته باشید. منابع قندی عبارتند از آب پرتقال، ژل گلوکز، آب نبات یا شیر. هیپوگلیسمی شدید ممکن است باعث از دست دادن هوشیاری، تشنج یا مرگ شود. اگر شما دارای هیپوگلیسمی شدید هستید و نمی توانید بخورید یا بیاشامید، از گلوکاگون تزریقی استفاده کنید. پزشک شما می تواند یک کیت تزریق اضطراری گلوکاگون تجویز کند و به شما بگوید که چگونه تزریق کنید.

- علائم قندخون بالا را نظارت کنید. این علائم عبارتند از: افزایش تشنگی، از دست دادن اشتها، افزایش ادرار، تهوع، استفراغ، خواب آلودگی، خشکی پوست و خشکی دهان. سطح قند خون خود را بررسی کنید و از پزشک خود در مورد نیاز به تنظیم دوز دارو سوال کنید.

- قند خون خود را با دقت در زمان استرس یا بیماری،  مسافرت ، ورزش بیشتر از حد معمول، یا حذف غذا بررسی کنید. این موارد می تواند سطح گلوکز شما را تحت تاثیر قرار دهد و نیازهای دوزی شما نیز ممکن است تغییر کند.

- استوهگزامید تنها بخشی از برنامه کامل درمانی است که ممکن است شامل رژیم غذایی، ورزش، کنترل وزن و آزمایش قند خون نیز باشد. رژیم غذایی، دارو و ورزش خود را با دقت پیروی کنید. تغییر هر یک از این عوامل می تواند سطح قند خون شما را تحت تاثیر قرار دهد.

- پزشک شما باید به طور مرتب پیشرفت شما را بررسی کند. ویزیت های برنامه ریزی شده را از دست ندهید.

- مصرف منظم دارو برای به دست آوردن بیشتری اثر مهم است.قبل از تمام شدن دارو آن را مجددا تهیه کنید.

- استوهگزامید را در دمای اتاق دور از رطوبت و حرارت نگه دارید.

- از نوشیدن الکل اجتناب کنید. الکل قند خون را کاهش می دهد و ممکن است با درمان دیابت تداخل ایجاد کند.

- از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، لامپ های خورشیدی یا تخت های برنزه اجتناب کنید. استوهگزامید می تواند پوست شما را به نور خورشید حساس تر کند و آفتاب سوختگی ممکن است ایجاد شود. وقتی در خارج از منزل هستید لباس های محافظ و کرم ضدآفتاب (SPF 15 یا بالاتر) استفاده کنید.

- دوز فراموش شده را به محض به یاد آوردن مصرف کنید.اگر نزدیک دوز بعدی است از آن صرف نظر کنید.از دوبرابر کردن یا افزایش دوز خودداری کنید.

مصرف در بارداری

گروه C . عوارض مصرف این دارو در جنین نامشخص است

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.