کروفلمر Crofelemer

گروه دارو: ضد اسهال

کروفلمر یک پروآنتوسیانیدین جدید است که از شیره پوست درخت کروتون آمازونی ، کروتون لری جداسازی شده است . برای درمان علامتی اسهال غیر عفونی در بزرگسالان مبتلا به اچ آی وی / ایدز که از داروهای آنتی رتروویروسی استفاده می کنند، به کار می رود.

مکانیسم اثر

کروفلمر مهار کننده تنظیم کننده داخل غشایی فیبروز کیستیک (CFTR) کانال کلری است. کروفلمر همچنین کانال های کلری فعال شونده با کلسیم ( CaCC ) را هم مهار می کند، که همراه با CFTR، در سمت لومینال سلول های روده بیان می شود. کروفلمر هر دو این کانال ها و ترشح کلر را مهار می کند و مانع از دست دادن آب به خاطر اسهال می شود.

فارماکودینامیک

کروفلمر مهار کننده اسهال ترشحی از طریق مهار ترانسپورتر CFTR کلری است. کروفلمر یک ضد میکروب نیست و بنابراین مقاومت ایجاد نمی کند. حرکت را مهار نمی کند و بنابراین یبوست یا اسهال برگشتی ایجاد نمی کند؛ و چون جذب سیستمیک ندارد پتانسیل سمیت و تداخلات دارویی کاهش میابد.

فارماکوکینتیک

جذب: خیلی کم؛ کمتر از حد قابل تشخیص (یعنی 50 نانوگرم در میلی لیتر)

مقدار مصرف کروفلمر

بزرگسالان

اسهال غیر عفونی

برای اسهال غیر عفونی در بیماران مبتلا به اچ آی وی / ایدز مصرف کننده داروی آنتی رتروویروس

125 میلی گرم خوراکی دوبار در روز

کودکان

<18 سال: ایمنی و اثربخشی ثابت نشده است.

هشدارها

- برای درمان اسهال عفونی نیست. قبل از شروع، علل عفونی اسهال را رد کنید.

- اگر براساس تشخیص احتمالی اسهال غیر عفونی شروع شود، این خطر وجود دارد که بیماران مبتلا به علل عفونی درمان مناسب را دریافت نکنند و بیماری آنها ممکن است بدتر شود.

- مطالعات in vitro نشان داده است که کروفلمر دارای پتانسیل مهار CYP3A4 و ترانسپورتر MRP2 و OATP1A2 در غلظت های مورد انتظار در روده، است. بعید به نظر می رسد که به طور سیستمتیک مهار کند زیرا جذب سیستمیک خیلی کمی دارد.

نکات قابل توصیه

  • به همه ی متخصصان مراقبت های سلامتی خود بگویید که این دارو را مصرف می کنید. این شامل پزشکان، پرستاران، داروسازان و دندانپزشکان شما می شود.
  • در صورت بارداری یا قصد بارداری، به پزشک خود بگویید. شما باید در مورد مزایا و خطرات استفاده از این دارو در حین بارداری صحبت کنید.
  • با غذا یا بدون غذا مصرف کنید.
  • قرص را به طور کامل ببلعید و از آسیب به ان خودداری کنید.

دوز فراموش شده را به محض به یاد آوردن مصرف کنید.اگر نزدیک دوز بعدی است از آن صرف نظر کنید.از دوبرابر کردن یا افزایش دوز خودداری کنید.

مصرف در بارداری

گروه C . عوارض مصرف این دارو در جنین نامشخص است

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.