مپیواکائین mepivacaine


مپیواکائین به عنوان بي‌حس ‌كننده موضعي تزريقي براي ايجاد بي حسي موضعي يا منطقه‌اي ( ناحيه كمري يا دمي)، انفيلتراسيون يا انسداد عصب دندان ، انفيلتراسيون موضعي يا انسداد عصب محيطي مصرف مي‌شود.

مکانیسم اثر

بی حسی موضعی؛ با کاهش نفوذ پذیری سدیم و افزایش آستانه عمل،از تولید٬ هدایت امواج عصبی جلوگیری می کند.

فارماکوکینتیک

پيوند اين دارو به پروتئين بسيار زياد است . نيمه عمر دارو در بزرگسالان 2/3-9/1 ساعت است.زمان شروع اثر دارو سريع تا متوسط وطول مدت اثر آن متوسط مي‌باشد. جذب سيستميك اين دارو كامل است. متابوليسم دارو كبدي و دفع دارو كليوي است.

موارد مصرف مپیواکائین

مپیواکائین به عنوان بي‌حس ‌كننده موضعي تزريقي براي ايجاد بيحسي موضعي يا منطقه‌اي بکار می رود

مقدار مصرف مپیواکائین

برای انسداد عصبی بازویی، گردنی و بین دنده ای و ناحیه تناسلی ۴۰-۵ میلی لیتر از محلول یک درصد، برای انسداد اپی دورال کمری و دمی ۳۰-۱۵ میلی لیتر ازمحلول یک درصد، برای انفیلتراسیون موضعی غیر از دندان پزشکی ۴۰ میلی لیتر از محلول ۰٫۵ یا یک درصد و برای بی حسی جهت کاهش درد ۵-۱ میلی لیتر از محلول یک درصد استفاده می شود.

حداکثر مقدار مصرف  mg/kg 7  در هر عمل جراحی یا ۴۰۰ میلی گرم است. در دندان پزشکی در فک فوقانی و تحتانی، ۵۴ میلی گرم از محلول ۳% و در انفیلتراسیون یا انسداد عصبی تمام حفره دهان ۲۷۰ میلی گرم از محلول ۳% مصرف می شود.

کودکان: در کودکان مقدار مصرف تا mg/kg 6-5  مجاز می باشد.

موارد منع مصرف

  • سندرم Stokes-Adams
  • بلوک شدید سینوسی ـ دهلیزی، دهلیزی ـ بطنی و بطنی
  • حساسیت مفرط
  • التهاب یا عفونت در محل تزریق
  • دفرمیتی‌های اسپاینال
  • بیماریهای عصبی

عوارض جانبی مپیواکائین

عوارض جانبي به طور كلي به مقدار مصرف، محل تزريق و غلظت پلاسمايي آن بستگي دارد. اختلال بينايي، تشنج، سرگيجه، همهمه يا زنگ زدن گوش، لرزش يا رعشه، اضطراب، هيجان، عصبانيت، تهوع و استفراغ و سفتي گردن در مواقعي كه تزريق در نخاع انجام گيرد از عوارض جانبي اين دارو هستند.

تداخلات دارویی

دورزولامید +تیمولول , برتیلیوم

اين دارو با داروهاي ضد مياستني، داروهاي مضعفCNS ، داروهاي گندزدا حاوي فلزات سنگين، گوانتيدين‌، مهار كننده‌هاي مونوآمين اكسيداز و داروهاي مسدد عصبي – عضلاني تداخل دارد.

هشدارها

1.دركودكان و سالمندان امكان بروز مسموميت عمومي با اين دارو بيشتر است.
2.در عيب كار قلبي – عروقي، سابقه حساسيت دارويي و وجود التهاب و يا عفونت در محل تزريق بايد با احتياط فراوان استفاده گردد.

در صورت بارداری، شیردهی، دیابت، نارسایی کلیوی یا کبدی قبل از مصرف دارو به پزشک یا داروساز اطلاع دهید.اگر هم زمان داروهای دیگری مصرف می کنید برای جلوگیری از تداخلات احتمالی به پزشک یا داروساز اطلاع دهید. پزشک از عوارض احتمالی داروی شما آگاه است بنابراین دوره درمان دارو را مطابق تجویز پزشک تکمیل و از قطع خودسرانه دارو پرهیز کنید

نکات قابل توصیه

احساس شما نسبت به درد، سرما یا گرما در منطقه و قدرت عضلانی کاهش می یابد. احتیاط لازم را جهت پیشگیری از آسیب احتمالی تا بازگشت کامل حس داشته باشید. موارد ذیل را گزارش کنید: تحریک پذیری، درد یا سوزش در محل تزریق، درد قفسه سینه، تپش قلب، تنگی نفس. 

تزریق دهانی: این دارو سبب ایجاد بی حسی در دهان می شود. تا ۱ ساعت بعد از استفاده غذا و نوشیدنی نخورید. ابتدا مقدار اندکی آب بنوشید تا مطمئن شوید می توانید بدون مشکل بلع داشته باشید. ممکن است زبان و دهان شما بی حس شود، احتیاط کنید تا آن را نجوید. موارد ذیل را گزارش کنید: تحریک پذیری، درد یا سوزش در محل تزریق، درد قفسه سینه، تپش قلب، تنگی نفس. 

مصرف در بارداری

C ( داروهای گروه C فقط باید با تجویز پزشک مورد مصرف قرار بگیرد. خطرات ناشی از مصرف این گروه از داروها هنوز رد نشده است و یا اینکه مطالعات انسانی انجام نشده است و پزشک زمانی که احساس کند فواید مصرف این گروه از داروها از مضرات احتمالی آن بسیار بیشتر است و مصرف آن برای بیمار ضروری است تجویز انجام می‌دهد. )

گروه C:
مطالعات حیوانی نشان دهنده اثرات جانبی بر روی جنین بوده اند، اما شواهد کافی در مورد انسان وجود ندارد. با اینحال، منافع استفاده از دارو در زنان باردار ممکن است از خطرات احتمالی آن بیشتر باشد.

مصرف در شیردهی

ترشح این داروی مپیواکائین در شیر ثابت نشده و عوارضی نیز برای انسان گزارش نشده است. با این وجود منافع دارو باید در برابر ضررهای آن سنجیده شود.

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.