اردافیتینیب Erdafitinib


اردافیتینیب یک مهار کننده FGFR است که برای درمان سرطان اوروتلیال تأیید شده است و تحت برند Balversa به بازار عرضه می شود. FGFR ها زیر مجموعه ای از تیروزین کینازها هستند که در برخی از تومورها تنظیم نشده اند و بر تمایز سلول های تومور ، تکثیر ، آنژیوژنز و بقای سلول تأثیر می گذارند.

مکانیسم اثر

در شرایط in vitro ، اردافیتینیب فسفوریلاسیون FGFR و سیگنالینگ را مهار می کند و باعث کاهش زنده ماندن سلولی در رده های سلولی می شود که تغییرات ژنتیکی FGFR را بیان می کند ، از جمله جهش نقطه ای ، تقویت و فیوژن.

فارماکودینامیک

الکتروفیزیولوژی قلب: بر اساس ارزیابی فاصله QTc در یک مطالعه در 187 بیمار مبتلا به سرطان ، اردافیتینیب هیچ اثر قابل توجهی (به عنوان مثال > 20 میلی ثانیه) در فاصله QTc نداشت.

اردافیتینیب سطح فسفات سرم را به دلیل مهار FGFR افزایش می دهد.

فارماکوکینتیک

جذب: میانگین زمانی برای رسیدن به حداکثر غلظت پلاسمایی دارو 2.5 ساعت است.

توزیع: میانگین حجم ظاهری توزیع 29 لیتر است.

اتصال پروتئینی: 99.8 درصد

حذف: نیمه عمر حذف 59 ساعت است.

متابولیسم: عمدتا توسط CYP2C9 و CYP3A4

دفع: پس از یک تک دوز خوراکی از داروی نشان دار شده، 69 درصد دوز در مدفوع و 19 درصد در ادرار یافت شد.

موارد مصرف اردافیتینیب

درمان کارسینومای موضعی پیشرفته یا متاستاتیک اوروتلیال

مقدار مصرف اردافیتینیب

8 میلی گرم در روز (2 قرص 4 میلی گرمی) یک بار در روز و در صورت نیاز، افزایش به 9 میلی گرم (3 قرص 3 میلی گرمی) در روز

عوارض جانبی اردافیتینیب

اسهال , یبوست , کاهش اشتها , تهوع , خشکی دهان , کاهش منیزیم خون , افزایش کراتینین , خشکی چشم , افزایش کلسیم خون , خشکی پوست , کاهش فسفات خون , خستگی , درد شکمی , کاهش هموگلوبین , آلوپسی , کاهش آلبومین خون , کاهش سدیم خون , استوماتیت , افزایش آسپارتات آمینوترانسفراز , افزایش آلکالاین فسفاتاز خونی , درد عضلانی اسکلتی

ناهنجاری های آزمایشگاهی (بیش از 20 درصد) افزایش فسفات ، اونیکولیز ، آلانین آمینوترانسفراز افزایش یافته ، دیسژوزی ، کاهش هموگلوبین ، سندرم اریترودیزه بینی پالمار-پلانتار

هشدارها

  • اختلالات چشمی: BALVERSA می تواند باعث ایجاد رتینوپاتی سروز مرکزی و یا جداشدگی اپیتلیال رنگدانه ای شبکیه شود. معاینات چشم پزشکی ماهانه را در طول چهار ماه اول درمان ، هر 3 ماه پس از آن و در هر زمان برای علائم بینایی انجام دهید.
  • هایپرفسفاتمی: افزایش سطح فسفات یک اثر فارماکودینامیکی BALVERSA است. بر سطح فسفات خون نظارت داشته باشید و در صورت لزوم با اصلاح دوز مدیریت کنید.
  • مسمومیت جنین: این دارو می تواند باعث آسیب جنین شود. به بیماران درمورد خطر احتمالی بر روی جنین و استفاده از روشهای پیشگیری از بارداری راهنمایی دهید.

نکات قابل توصیه

در صورت بروز هرگونه تغییر دید ، به بیماران توصیه كنید كه با ارائه دهنده خدمات درمانی خود تماس بگیرند.

در صورت بروز اختلالات پیش رونده یا غیرقابل تحمل پوستی ، مخاطی یا ناخن ، به بیماران توصیه کنید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرند.

به بیماران توصیه كنید كه پزشكان خود را در مورد همه داروهای همزمان از جمله داروهای بدون نسخه ، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی مطلع كنند.

اگر یک دوز فراموش شده است ، به بیماران توصیه کنید هرچه سریعتر آن را مصرف کنند. برنامه روزانه دوز منظم روزانه BALVERSA را از سر بگیرید. برای جبران دوز مصرفی نباید از قرص های اضافی استفاده شود.

مصرف در بارداری

X ( مصرف در بارداری ممنوع است)

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.