کوآزپام Quazepam


کوآزپام برای درمان مشکلات خواب استفاده می شود.

مکانیسم اثر

به گیرنده های بنزودیازپین stereospecific در نورون GABA پس سیناپسی در چندین سایت در سیستم عصبی مرکزی، از جمله سیستم لیمبیک، تشکیلات شبکیه اتصال می یابد. اثر مهاری گابا بر روی نورون های تحریکی عصبی را با افزایش نفوذپذیری غشای عصبی به یونهای کلرید، تقویت میکند. این تغییر در یون های کلرید منجر به هایپرپلاریزاسیون (حالت کم تحریک) و تثبیت می شود.
به نظر می رسد که گیرنده ها و اثرات بنزودیازپین به گیرنده های GABA-A مرتبط هستند. بنزودیازپین ها به گیرنده های GABA-B متصل نمی شوند.

فارماکودینامیک

جذب : سریع
متابولیسم : کبدی از طریق CYP3A4، CYP2C9 و CYP2C19، باعث تشکیل متابولیتهای فعال 2-oxoquazepam و N-desalkyl-2-oxoquazepam می شود.
زمان رسیدن به پیک اثر : 2 ساعت
نیمه عمر حذف
سرم:
کوازپام و 2اکسوکوازپام: 39 ساعت
N-desalkyl-2-oxoquazepam 
73 ساعت
دفع
ادرار (31٪، فقط مقداری به عنوان داروی بدون تغییر)، مدفوع (23٪)

موارد مصرف کوآزپام

بی خوابی: برای درمان بی خوابی که با مشکل در به خواب رفتن، بیدار شدن مکرر شبانه و / یا بیدار شدن در صبح زود است، به کار میرود.

مقدار مصرف کوآزپام

دوز معمولی بزرگسالان برای بی خوابی
دوز اولیه: 7.5 میلی گرم خوراکی یک بار در روز در زمان خواب
دوز نگهدارنده: 7.5 تا 15 میلی گرم خوراکی یک بار در روز در زمان خواب

موارد منع مصرف

ازدیاد حساسیت به کوازپام، سایر بنزودیازپین ها یا هر مؤلفه فرمولاسیون، آپنه خواب اثبات شده یا مشکوک، نارسایی ریوی

عوارض جانبی کوآزپام

> 10٪: سیستم عصبی مرکزی: خواب الودگی در روز
<10٪:
سیستم عصبی مرکزی: سردرد، سرگیجه، خستگی
دستگاه گوارش: خشکی دهان، سوء هاضمه
فرکانس تعریف نشده است.
قلبی عروقی: تپش قلب
سیستم عصبی مرکزی: ناهنجاری در تفکر، بیقراری، فراموشی، اضطراب، apathy، آتاکسی، گیجی، افسردگی، وابستگی به دارو، سرخوشی، ضعف، عصبی بودن، کابوس شبانه، پارانویا، اختلال در گفتار
پوستی: خارش، راش پوستی
غدد درون ریز و متابولیک: کاهش میل جنسی
دستگاه گوارش: درد شکم، بی اشتهایی، یبوست، اسهال، سوء هاضمه، حالت تهوع
دستگاه تناسلی-ادراری: ناتوانی جنسی، بی اختیاری ادرار
عصبی عضلانی و اسکلتی: هایپرکینزیا، هیپوکینزیا، لرزش، ضعف
چشم: آب مروارید، اختلال در بینایی
<1٪، postmarketing و / یا گزارش موارد: آنافیلاکسی، آنژیوادم، اختلال خواب (رفتار پیچیده مربوط به خواب، به عنوان مثال، آشپزی هنگام خواب، خوردن غذا هنگام خواب، برقراری تماس تلفنی هنگام خواب، رانندگی در خواب)

هشدارها

1-کوآزپام بنزودیازپین است. استفاده از داروی بنزودیازپین به همراه داروهای اپیوئیدی منجر به عوارض جانبی بسیار بدی شده است. عوارض جانبی که اتفاق افتاده شامل کندی یا مشکل در تنفس و مرگ است. داروهای اپیوئیدی شامل داروهایی مانند کدئین، اکسی کدون و مورفین است. داروهای اپیوئیدی برای درمان درد استفاده می شود و بعضی از آنها برای درمان سرفه استفاده می شود. با پزشک خود صحبت کنید.
2-در صورت مصرف کوازپام با داروی اپوئیدی، در صورت احساس خواب آلودگی یا سرگیجه، تنفس آهسته، کم عمق یا مشکل دار و وجود استفراغ، سریعاً از فوریت های پزشکی کمک بگیرید. در صورتی که بیمار پاسخ ندهد یا مانند حالت عادی واکنش نشان ندهد یا از خواب بیدار نشود، مراقبان سلامت باید سریعاً اقدامات پزشکی انجام دهند.
3-ممکن است باعث دپرسیون CNS شود که ممکن است تواناییهای جسمی یا روحی را مختل کند. در مورد انجام وظایفی که نیاز به هوشیاری ذهنی دارند، بیماران باید احتیاط کنند.
4-مطالعات postmarketing نشان می دهد که استفاده از داروهای خواب آور همراه با واکنش های ازدیاد حساسیت از جمله آنافیلاکسی و آنژیوادم بوده است. بیمارانی که به آنژیوادم مبتلا شده اند، نباید با کوازپام مجدداً مورد آزمایش قرار گیرند.
5-در بیماران مبتلا به افسردگی با احتیاط استفاده کنید، به ویژه اگر خطر خودکشی وجود داشته باشد.

نکات قابل توصیه

1- قبل از مصرف کوازپام، به پزشک خود چه اطلاعاتی را باید داد؟
-در صورت داشتن هر یک از این مشکلات سلامتی: مشکلات تنفس یا آپنه خواب
-در صورت مصرف داروهای دیگری که می تواند شما را خواب الود کند. داروهای زیادی وجود دارد که می توانند این کار را انجام دهند. در صورت عدم اطمینان از پزشک یا داروساز خود سؤال کنید.
2-از رانندگی و انجام سایر کارهایی که نیاز دارد بعد از مصرف کوازپام هوشیار باشید، خودداری کنید. ممکن است روز بعد از مصرف کوازپام هنوز احساس خواب آلودگی داشته باشید. از این کارها یا اقدامات خودداری کنید تا زمانی که احساس بیداری کامل کنید.
3-این دارو ممکن است با استفاده طولانی مدت باعث شکل گیری عادت شود.
4-هنگامی که داروهای خواب در هنگام شب بیش از چند هفته استفاده می شود، ممکن است به خوبی برای کمک به مشکلات خواب عمل نکند. این اثر به تحمل معروف است. فقط برای مدت کوتاهی از داروهای خواب استفاده کنید. اگر مشکلات خواب طولانی مدت شده است، با پزشک خود تماس بگیرید.
5-بیش از آنچه توسط پزشک به شما گفته شده است، از کوازپام استفاده نکنید.
6-اگر بیش از 10 روز کوازپام مصرف کرده اید، قبل از قطع دارو با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است لازم باشد به صورت آهسته کوازپام را متوقف کنید.
7-از مصرف الکل در هنگام مصرف کوازپام خودداری کنید. اگر در بعدازظهر یا قبل از خواب الکل نوشیدید، کوازپام مصرف نکنید.
8-قبل از استفاده از داروهای دیگر و محصولات طبیعی که باعث کندی اقدامات شما می شود با پزشک خود صحبت کنید.
9-بعضی از افراد وظایف یا اقدامات خاصی انجام داده اند در حالی که کاملاً بیدار نبودند مانند رانندگی، تهیه و خوردن غذا و رابطه جنسی. بیشتر اوقات، افراد این کارها را که انجام می دهند، به یاد نمی آورند. اگر این اتفاق برای شما افتاد، به پزشک خود اطلاع دهید.
10-این دارو ممکن است باعث خواب آلودگی و هوشیاری کمتری شود. این ممکن است منجر به افتادن شود. احتمال افتادن در افراد مسن بیشتر است. اگر سوالی در این زمینه دارید، با پزشک خود صحبت کنید.
11-اگر 65 سال سن یا بیشتر دارید، با احتیاط از کوازپام استفاده کنید. شما می توانید عوارض جانبی بیشتری تجربه کنید.
12-اگر باردار هستید یا قصد دارید باردار شوید به پزشک خود اطلاع دهید. در حین بارداری باید در مورد فواید و خطرات استفاده از کوازپام بحث شود.
13-در صورت شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید. این دارو به شیر مادر منتقل می شود و ممکن است به کودک شما آسیب برساند.
۱۴-درست قبل از خوابیدن از کوازپام استفاده کنید.
15-بعد از غذا میل نکنید.
16-از کوازپام استفاده نکنید، مگر اینکه بتوانید یک خواب کامل شبانه (حداقل 7 تا 8 ساعت) قبل از نیاز به فعالیت مجدد داشته باشید.

مصرف در بارداری

D ( در این گروه از داروها، مطالعات و نتایج حاصل از آن بیانگر وجود خطر برای جنین انسان است. زمانی که استفاده از دارو برای زنان باردار اجتناب ناپذیر است و خطرات احتمالی پذیرفته شده است، پزشک دارو را تجویز می کند. )

مصرف در شیردهی

در صورت شیردهی از مصرف آن خودداری کنید.
"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.