ات کلر وینول Ethchlorvynol


 ات کلر وینول برای درمان بی خوابی (مشکل در خواب) استفاده می شود. با این حال، به طور کلی با داروهای دیگر برای درمان بی خوابی جایگزین شده است. اگر از این دارو به طور مرتب (به عنوان مثال ، هر روز) برای تولید خواب استفاده شود، معمولاً بیش از 1 هفته مؤثر نیست.

 ات کلر وینول تنها با تجویز پزشک شما در دسترس است.

مکانیسم اثر

اگرچه مکانیسم دقیق عمل داروی ات کلر وینول ناشناخته است، به نظر می رسد که این دارو سیستم عصبی مرکزی را به روشی شبیه به باربیتوراتها ساپرس می کند. باربیتوراتها به یک محل اتصال مشخص وابسته به کانال یونی کلر در گیرنده گابا متصل می شوند و مدت زمان باز شدن کانال یونی کلر را افزایش می دهند. بنابراین اثر مهاری پس سیناپسی گابا در تالاموس طولانی می شود.

فارماکوکینتیک

شرایط نگه داری : دارو را در ظرف در بسته و در دمای اتاق و به دور از گرما، رطوبت و نور مستقیم نگهداری کنید. از انجماد خودداری کنید.
جذب : به سرعت از دستگاه گوارش جذب می شود.
متابولیسم : حدود 90٪ از دوز در كبد متابولیزه می شود. برخی از دارو نیز ممکن است در کلیه متابولیزه شود. این دارو و متابولیتها آن، متحمل چرخش کبدی-روده ای گسترده میشوند.
نیمه عمر حذف : نیمه عمر پلاسما تقریباً 10 تا 20 ساعت است و نیمه عمر ترمینال 21-100 ساعت است.

موارد مصرف ات کلر وینول

مورد استفاده به عنوان درمان کوتاه مدت خواب آور در درمان بی خوابی برای مدت زمان حداکثر یک هفته. با این حال، این دارو به طور کلی توسط سایر داروهای آرام بخش-خواب آور جایگزین شده است.

مقدار مصرف ات کلر وینول

دوز ات کلر وینول برای بیماران مختلف متفاوت خواهد بود. دستورات پزشک یا دستورالعمل های موجود در بروشور را دنبال کنید. اطلاعات زیر شامل میانگین دوزهای این دارو است. اگر دوز شما متفاوت است، آن را تغییر ندهید مگر اینکه پزشک به شما بگوید این کار را انجام دهید.

میزان دارویی که مصرف می کنید، به قدرت دارو بستگی دارد. همچنین تعداد دوزهایی که هر روز مصرف می کنید، زمان مجاز بین دوزها و مدت زمانی که دارو مصرف می کنید به مشکل پزشکی بستگی دارد که برای آن مشکل، دارو را مصرف می کنید.

برای فرم های خوراکی (کپسول):
بزرگسالان: 500 تا 1000 میلی گرم در زمان خواب
کودکان: دوز باید توسط پزشک مشخص شود.

عوارض جانبی ات کلر وینول

-در ضمن اثرات مورد نیاز خود، یک دارو ممکن است عوارض ناخواسته ای ایجاد کند. اگرچه همه این عوارض جانبی ممکن است رخ ندهند، در صورت بروز آنها ممکن است به مراقبت پزشکی احتیاج داشته باشند.
در صورت بروز هر یک از عوارض جانبی زیر در اسرع وقت با پزشک خود مشورت کنید:
کمتر رایج
راش پوستی یا کهیر
سرگیجه یا ضعف
هیجان غیرعادی، عصبی بودن یا بی قراری
نادر
تیره شدن ادرار، خارش، مدفوع کمرنگ، چشم یا پوست زرد
خونریزی یا کبودی غیرمعمول
علائم مصرف بیش از حد
گیجی (ادامه دار)
کاهش یا تغییرات دیگر بینایی
دو بینی
تب، لرز یا گلو درد
درجه حرارت پایین بدن
بی حسی، سوزن سوزن شدن، درد یا ضعف در دست و پا
رفلکس های شدید
پوست رنگ پریده
لرزیدن و راه رفتن ناپایدار، دست و پا چلفتی، ناپایداری، لرزش یا سایر مشکلات مربوط به کنترل عضلات یا هماهنگی
تنگی نفس یا تنفس آهسته یا مشکل در تنفس
ضربان قلب آهسته
لکنت زبان
لرزیدن
خونریزی یا کبودی غیرمعمول
حرکات غیرمعمول چشم ها
خستگی یا ضعف غیرمعمول (شدید)

هشدارها

1-اگر مدت طولانی به طور مرتب از این دارو استفاده می کنید:
-پزشک شما باید در ویزیت های منظم پیشرفت شما را بررسی کند.
-مصرف آن را بدون مراجعه به پزشک خود، متوقف نکنید. پزشک ممکن است بخواهد قبل از قطع شدن کامل، مقدار دارویی را که مصرف می کنید، به تدریج کاهش دهد.
2-این دارو به اثرات الکل و سایر ساپرس کننده های CNS (داروهایی که باعث خواب آلودگی می شوند) می افزاید. برخی از نمونه های ساپرس کننده CNS شامل آنتی هیستامین ها یا داروهای تب یونجه، سایر داروهای ضد آلرژی یا سرماخوردگی؛ آرام بخش ها یا داروهای خواب آور؛ داروهای ضد درد یا نارکوتیک؛ باربیتوراتها؛ داروی تشنج؛ شل کننده های عضلانی؛ بی حس کننده ها، از جمله برخی بی حسی دندان؛ قبل از مصرف هر یک از موارد ذکر شده در حین استفاده از این دارو، با پزشک خود مشورت کنید.
3-در صورت مصرف بیش از حد این دارو، ازفوریت های پزشکی کمک بگیرید. مصرف بیش از حد این دارو یا مصرف الکل یا سایر داروهای ساپرس کننده CNS با این دارو ممکن است منجر به بیهوشی و احتمالاً مرگ شود. برخی از علائم مصرف بیش از حد آن شامل گیجی ادامه دار، ضعف شدید، کوتاهی نفس یا تنفس آهسته یا مشکل دار، گفتار نامشخص و ضربان قلب آهسته است.
4-این دارو ممکن است باعث شود برخی از افراد نسبت به حالت عادی دچار سرگیجه، سبکی سری، خواب آلودگی و یا هوشیاری کمتری شوند. حتی اگر هنگام خواب مصرف شود، ممکن است باعث شود بعضی از افراد احساس خواب آلودگی یا کم هوشیاری کنند. قبل از رانندگی، استفاده از ماشین آلات یا کارهای دیگری که نیاز به هشیار بودن دارد، مطمئن شوید که چگونه نسبت به این دارو واکنش نشان می دهید.

نکات قابل توصیه

1-اگر تاکنون واکنش غیرعادی یا آلرژیک نسبت به این دارو یا سایر داروهای دیگر داشته اید، به پزشک خود اطلاع دهید. اگر انواع دیگر آلرژی مانند مواد غذایی، رنگها، مواد نگهدارنده یا حیوانات دارید، به متخصص بهداشت خود نیز بگویید. برای محصولات بدون نسخه، بروشور یا اجزاء مواد بسته بندی را با دقت بخوانید.
2-مطالعات در مورد این دارو فقط در بیماران بزرگسال انجام شده است و هیچ اطلاعات خاصی در مورد مقایسه این دارو در كودكان با دیگر گروههای سنی وجود ندارد.
3-افراد سالخورده ممکن است به ویژه در مورد اثرات این دارو حساس باشند. این ممکن است احتمال عوارض جانبی در طول درمان را افزایش دهد.
4-وجود سایر مشکلات پزشکی ممکن است در استفاده از این دارو تأثیر بگذارد. در صورت بروز سایر مشکلات پزشکی، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید، به خصوص:
-سوء مصرف الکل (یا سابقه)
-سوء مصرف مواد مخدر یا وابستگی (یا تاریخچه) - وابستگی به این دارو ممکن است ایجاد شود.
-بیماری کلیوی
-بیماری کبدی: ممکن است باعث سطح بالای این دارو در خون شده و منجر به عوارض جانبی شود.
-افسردگی روانی
-Porphyria — این دارو ممکن است شرایط را بدتر کند.
5-این دارو بهتر است با غذا یا یک لیوان شیر مصرف می شود تا احتمال سرگیجه، گرفتگی و بی حسی را کم کند که ممکن است اندکی پس از مصرف این دارو ایجاد شود.

مصرف در بارداری

C ( داروهای گروه C فقط باید با تجویز پزشک مورد مصرف قرار بگیرد. خطرات ناشی از مصرف این گروه از داروها هنوز رد نشده است و یا اینکه مطالعات انسانی انجام نشده است و پزشک زمانی که احساس کند فواید مصرف این گروه از داروها از مضرات احتمالی آن بسیار بیشتر است و مصرف آن برای بیمار ضروری است تجویز انجام می‌دهد. )


C
مطالعات حیوانی تأثیر نامطلوبی را نشان داده است و هیچ مطالعه کافی در زنان باردار وجود ندارد و یا هیچ مطالعه حیوانی انجام نشده است و هیچ مطالعه کافی در زنان باردار وجود ندارد.

مصرف در شیردهی

مطالعات کافی برای تعیین خطر نوزاد هنگام استفاده از این دارو در دوران شیردهی وجود ندارد. قبل از مصرف این دارو در هنگام شیردهی، مزایای احتمالی در برابر خطرات احتمالی را مقایسه کنید.
"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.