فن پروکومون Phenprocoumon


فن پروکومون برای پیشگیری و درمان بیماری ترومبوآمبولیک از جمله ترومبوز وریدی ، ترومبوآمبولی و آمبولی ریوی و همچنین برای پیشگیری از سکته مغزی ایسکمیک در بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی (AF) استفاده می شود.

مکانیسم اثر

فنپروکومون از ویتامین K ردوکتاز جلوگیری می کند و در نتیجه باعث کاهش میزان ویتامین K   و ویتامین KH2

می شود. از آنجا که ویتامین K یک عامل مؤثر برای کربوکسیلاسیون باقیمانده گلوتامات در مناطق ترمینال  N پروتئین های وابسته به ویتامین K است ، این امر باعث محدود کردن گاما-کربوکسیلاسیون و فعال سازی بعدی پروتئین های منعقد کننده وابسته به ویتامین K می شود. سنتز عوامل انعقادی وابسته به ویتامین K II ، VII ، IX و X و پروتئین های ضد انعقادی C و S مهار می شود. کم کنشی سه از چهار عامل انعقادی وابسته به ویتامین  K ( عوامل II ، VII و (  X منجر به کاهش میزان پروترومبین و کاهش میزان ترومبین تولید شده و به فیبرین می شود. این امر باعث کاهش ترومبوژن بودن لخته ها می شود.

فارماکودینامیک

فن پروکومون ، یک ضد انعقاد کننده کومارین است ، که با  خنثی کردن ویتامین K که برای تولید فاکتورهای لخته شدن در کبد مورد نیاز است ، خون را رقیق می کند. ضد انعقادهایی ازقبیل فن پرووکومون هیچ تأثیر مستقیمی بر روی ترومبوس ایجاد شده ندارد ، و همچنین آسیب بافت ایسکمیک را معکوس نمی کند (آسیب ناشی از خونرسانی ناکافی به یک عضو یا بخشی از بدن). با این حال ، هنگامی که ترومبوس رخ دهد، هدف از درمان ضد انعقادی جلوگیری از گسترش بیشتر لخته شدن و جلوگیری از عوارض ترومبوآمبولیک ثانویه است که ممکن است منجر به عواقب جدی و احتمالاً کشنده شود.

فارماکوکینتیک

فنپروکومون با استفاده از آنزیمهای میکروزومی کبدی (سیتوکروم P-450) به متابولیتهای هیدروکسیله غیرفعال (مسیر غالب) متابولیزه می شود و با کاهش میزان متابولیت ها کاهش می یابد. سیتوکروم P450 2C9 شکل اصلی کبد انسان P-450 است که مسئول سوخت و ساز بدن است.

هشدارها

-آزمایشات دوره ای که توسط پزشک تجویز شده برای شما الزامی است.-مصرف این دارو احتمال خونریزی را افزایش می دهد، لذا بیشتر مراقب باشید و از مسواک نرم و ریش تراش برقی استفاده کنید.

-در صورتی که مبتلا به زخم گوارشی و هرگونه بیماری دیگر می باشید یا اخیرا عمل جراحی انجام داده اید حتما بطور کامل برای پزشک خود توضیح دهید.

-در صورتی که تصمیم به آنژیوگرافی دارید حتما با پزشک خود صحبت کنید. همزمان با مصرف این دارو نمی توان آنژیوگرافی انجام داد.

-در طول مصرف و سه ماه پس از پایان مصرف این دارو در خانم ها لازم است از روش های مطمئن جلوگیری از بارداری(کاندوم) استفاده شود.

-آزمایشات دوره ای خون که توسط پزشک تجویز شده برای شما بسیار الزامی است.

-در صورت نیاز به هرگونه تغییر در رژیم غذایی یا دارویی خود حتما به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. (از جمله سیر، جین سینگ، جینکو، ایبوبروفن، آسپیرین، مسکن ها، ویتامین ها و …)

-حین مصرف این دارو از خوردن گریپ فروت خودداری شود.

-این دارو با مصرف الکل یا فرآورده های حاوی الکل مثل الگزیر تداخل دارویی دارد.

-در صورت تاری دید، درد قفسه سینه، سر گیجه شدید، غش کردن، ورم یا درد دست یا پا، سردرد شدید، تیره شدن پوست، گرمی قسمتی از بدن، خستگی زیاد یا ضعف به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

-دارو را هر روز در زمان مشخصی مصرف کنید.

"داروهای معرفی شده و مشاوره دارویی به معنای تجویز نمی باشند. لطفا پیش از مصرف هر دارویی با پزشک مشورت کنید."

بنر مشاوره دارویی
 
برای دسترسی به کانال های شرکت خدمات دارویی رضوی بر روی پیام رسان مدنظر کلیک کنید:

🟣 اینستاگرام 🟡 لینکدین 🔵 تلگرام 🟠 ایتا 🟢 بله

نظر خود را درباره خدمات ما بگویید:

لینک نظرسنجی
 

پرسش از دکتر داروساز


سوالات کاربران
    • هاشمی | 1402/02/23

      آیا امکان این هست به جای وار فارین از این دارو استفاده کنم من دوتادریچه فلزی دارم

      پاسخ خانم دکتر دنیایی:

      با سلام برای جایگزینی فقط متخصص معالجتان نظر می دهند ضمن این که این دارو در ایران موجود نیست