علائم دیابت در مردان چیست؟

علائم دیابت در مردان چیست؟

● دیابت احتمال ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهد و ممکن است روی چشم‌ها، کلیه‌ها، پوست و سایر اعضای بدن تأثیر بگذارد. در افرادی که در بدو تولد جنسیتشان مرد تشخیص داده شده است، دیابت می‌تواند باعث اختلال نعوظ (ED) و سایر مشکلات اورولوژیکی شود.

 

● دیابت بیماری است که در آن بدن نمی‌تواند انسولین کافی تولید یا استفاده کند و یا هر دو این موارد. هنگامی که با دیابت زندگی می‌کنید، سطح قند خون در نوسان است. سطوح بالای قند خون کنترل نشده می‌تواند منجر به عوارضی شود که بر چندین اندام اصلی در سراسر بدن تأثیر می‌گذارد.

 

● دیابت می‌تواند به آرامی با علائم قابل تشخیص کمی در ابتدا ایجاد شود، از جمله تکرر ادرار، کاهش وزن و خستگی. دو نوع اصلی از دیابت وجود دارد: نوع 1 و نوع 2.

 

● دیابت نوع 1 معمولاً در کودکان تا بزرگسالان جوان ایجاد می‌شود و باعث شروع سریع علائم می‌شود. دیابت نوع 2 به طور معمول در بزرگسالان ایجاد می‌شود، اگرچه ممکن است در کودکان نیز رخ دهد و اغلب در طی چندین سال به کندی ایجاد می‌شود.

 

● حتی ممکن است علائم دیابت نوع 2 را تا زمانی که قابل توجه نباشند متوجه نشوید. پس از تشخیص، معمولاً می‌توانید دیابت نوع 2 را با کمک پزشک و همچنین با تغییر رژیم غذایی و ورزش و همراه با سایر تغییرات در سبک زندگی درمان کنید.

 

● برای آشنایی با علائم دیابت و تأثیر آن بر مردان، ادامه مطلب را بخوانید.

علائم دیابت

دیابت در مردان

● علائم اولیه دیابت اغلب ناشناخته‌اند زیرا ممکن است خفیف یا غیراختصاصی باشند. برخی از خفیف‌ترین نشانه‌های اولیه دیابت عبارتند از:

  • ○ تکرر ادرار
  • ○ خستگی غیرمعمول
  • ○ تاری دید
  • ○ کاهش وزن حتی بدون رژیم
  • ○ سوزن‌سوزن شدن یا بی‌حسی در دست‌ها و پاها

 

● اگر مبتلا به دیابت هستید، درمان مؤثر می‌تواند به جلوگیری از بروز عوارض کمک کند. عوارض شامل:

  • ○ پوست
  • ○ چشم‌ها
  • ○ کلیه
  • ○ قلب و سیستم قلبی عروقی
  • ○ اعصاب، از جمله آسیب عصبی

 

● علائم احتمالی عوارض مرتبط با دیابت می‌توانند شامل:

  • ○ عفونت‌های باکتریایی در پلک‌ها (گل مژه) یا فولیکول‌های مو (فولیکولیت)
  • ○ عفونت زیر ناخن‌های دست یا پا
  • ○ درد در دست‌ها و پاها

 

● همه این‌ها سیگنال‌هایی هستند که نشان می‌دهند ممکن است دیابت داشته باشید.

علائم دیابت در مردان

دیابت در مردان

● دیابت همچنین می‌تواند مشکلاتی در سلامت جنسی مردان ایجاد کند. این موارد شامل:

اختلال نعوظ (ED)

● اختلال نعوظ (ED) یعنی ناتوانی در دستیابی یا حفظ نعوظ است.

 

● می‌تواند نشانه بسیاری از مشکلات سلامتی باشد، از جمله:

  • ○ فشار خون بالا
  • ○ بیماری کلیوی
  • ○ شرایط گردش خون
  • ○ شرایط سیستم عصبی
  • ○ چاقی یا اضافه وزن

 

● استرس، سیگار کشیدن یا برخی داروها نیز می‌توانند باعث بروز ED شوند.

 

● مردان مبتلا به دیابت شانس بیشتری برای ابتلا به ED دارند. بر اساس یک متاآنالیز در 145 مطالعه در سال 2017، بیش از 50 درصد از مردان مبتلا به دیابت دارای اختلال نعوظ هستند. این مطالعه شامل مردان مبتلا به دیابت نوع 1 یا دیابت نوع 2 هم بود.

 

● اگر با دیابت زندگی می‌کنید و به ED مبتلا می‌شوید، دیابت ممکن است علت زمینه‌ای داشته باشد.

آسیب به سیستم عصبی خودمختار (ANS)

● دیابت می‌تواند به سیستم عصبی خودمختار (ANS) آسیب برساند و منجر به مشکلات جنسی شود.

 

● ANS گشاد شدن یا انقباض عروق خونی را کنترل می‌کند. اگر رگ‌های خونی و اعصاب آلت تناسلی در اثر دیابت آسیب ببینند، ED ایجاد می‌شود.

 

● دیابت می‌تواند به عروق خونی و اعصاب مورد نیاز برای نعوظ آسیب برساند. این یکی دیگر از علل شایع ED در میان مردان مبتلا به دیابت است.

دیابت در مردان

انزال رتروگراد

● مردان مبتلا به دیابت نیز ممکن است با انزال رتروگراد مواجه شوند. باعث می‌شود مقداری مایع منی در مثانه آزاد شود. علائم ممکن است شامل مقدار قابل توجهی منی ترشح شده در حین انزال یا عدم وجود انزال باشد.

مسائل اورولوژیک

● مشکلات اورولوژی می‌تواند در مردان مبتلا به دیابت به دلیل آسیب عصب دیابتی رخ دهد. شامل:

سایر مسائل جنسی

● اگر دیابت دارید، ممکن است سطح تستوسترون کمتری نسبت به دیگران داشته باشید. افزایش سن به طور طبیعی می‌تواند سطح تستوسترون را کاهش دهد و منجر به از دست دادن علاقه به رابطه جنسی، خستگی و خلق‌وخوی افسرده شود، اما دیابت و چاقی احتمال کاهش سطح تستوسترون را افزایش می‌دهند.

 

● تستوسترون پایین می‌تواند منجر به ED و سایر مشکلات سلامت جنسی شود.

 

● همچنین ممکن است کاهش تعداد اسپرم را تجربه کنید. این حالت می‌تواند باردار شدن را دشوارتر کند.

 

● همچنین ممکن است احتمال ابتلا به بیماری پیرونی یا انحنای آلت تناسلی افزایش پیدا کند. منحنی می‌تواند مقاربت جنسی را دشوارتر و دردناک‌تر کند.

دیابت نوع 1 در مقابل دیابت نوع 2

● کارشناسان علائم را در مردان مبتلا به دیابت نوع 1 در مقایسه با دیابت نوع 2 از هم جدا نمی‌کنند، زیرا اغلب علائمی که بر هر دو جنس تأثیر می‌گذارد، عموماً یکسان هستند. تفاوت معمولاً در این است که چقدر طول می‌کشد تا علائم بروز کنند و به جنسیت فرد بستگی ندارد. این علائم در نوع 1 سریع‌تر پیشرفت می‌کنند.

 

● عوارضی مانند ED به دلیل سطح بالای قند خون رخ می‌دهد و اگر به خوبی کنترل نشود در هر دو نوع ایجاد می‌شود.

 

● با این حال، برخی از چیزها را می‌توان در مردان در مورد نوع 1 یا نوع 2 متفاوت مشاهده کرد. برای مثال، هر دو نوع دیابت می‌توانند باعث کاهش تستوسترون شوند. با این حال، طبق گفته انجمن دیابت آمریکا (ADA)، احتمال ابتلا به این مشکل در مردان مبتلا به دیابت نوع 2 در مقایسه با افرادی که دیابت ندارند، دو برابر بیشتر است.

کمک بگیرید

● صحبت با یک پزشک در مورد ED و سایر عوارض جنسی یا اورولوژیک ممکن است کمک کند. آزمایش خون ساده می‌تواند به تشخیص دیابت کمک کند.

 

● بررسی علت ED یا سایر مسائل ممکن است به شما کمک کند تا سایر مسائل تشخیص داده نشده را که ممکن است جزو عوامل مؤثر باشند، کشف کنید.

عوامل خطر در مردان

دیابت در مردان

● عوامل زیادی می‌توانند شانس ابتلا به دیابت و عوارض آن را افزایش دهند، از جمله:

  • ○ سیگار کشیدن
  • ○ اضافه وزن داشتن
  • ○ اجتناب از فعالیت بدنی
  • ○ داشتن فشار خون بالا یا کلسترول بالا
  • ○ بالای 45 سال بودن

پیشگیری از علائم دیابت در مردان

● دیابت نوع 1 عوامل خطر متفاوتی دارد. به احتمال زیاد در دوران کودکی یا نوجوانی به آن مبتلا شده‌اید و یا سابقه خانوادگی این بیماری را داشته باشید.

 

● ترک سیگار، ورزش منظم و حفظ وزن مناسب همگی راه‌های مؤثری برای کمک به پیشگیری از ابتلا به دیابت هستند.

درمان علائم دیابت در مردان

● اگر با دیابت نوع 2 زندگی می‌کنید، به احتمال زیاد یک پزشک می‌تواند به شما کمک می‌کند تا یک برنامه درمانی شامل اصلاح سبک زندگی داشته باشید. اغلب، ورزش و تغییر رژیم غذایی می‌تواند در کنترل سطح قند خون کمک کند.

 

● اگر مؤثر نباشند، پزشک ممکن است داروهایی را برای کمک به کنترل سطح گلوکز خون و جلوگیری از عوارض اورولوژی و سایر عوارض مرتبط با دیابت توصیه کند.

تغییر سبک زندگی

● متعادل کردن درشت مغذی‌های غذایی می‌تواند سلامت کلی را بهبود بخشند، سطح قند خون را ثابت نگه دارد تا شروع علائم دیابت را به تأخیر بیندازید. سعی کنید ترکیبی از مواد زیر را مصرف کنید:

  • ○ نشاسته و کربوهیدرات‌های غلات کامل
  • ○ میوه‌ها و سبزیجات
  • ○ چربی‌ها
  • ○ پروتئین‌ها

 

دیابت در مردان

● باید از مصرف قند اضافی در غذاها و نوشیدنی‌ها مانند نوشابه، آب میوه‌ها، غذاهای فرآوری شده و آب‌نبات اجتناب کنید.

 

● همچنین می‌توانید یک برنامه ورزشی منظم داشته باشید. این کار می‌تواند به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید و همچنین وزن سالمی داشته باشید یا آن را حفظ کنید.

 

● همراه با تغییر در رژیم غذایی و ورزش، باید سطح قند خون خود را به طور منظم کنترل کنید. این کار به شما این امکان را می‌دهد که آیا کاری که انجام می‌دهید مؤثر است یا خیر و آیا باید با پزشک خود در مورد احتمال مصرف دارو صحبت کنید یا نه.

 

● نظارت بر سطح قند خون همچنین می‌تواند کمک کند تا علائم سطح قند خون بالا یا پایین را تشخیص دهید. اگر این اطلاعات را یادداشت کنید یا ثبت کنید، می‌توانید از نشانه‌های سطح قند خون بالا یا پایین استفاده کنید تا به شما کمک کند بدانید چه زمانی باید برای درمان اقدام کنید.

 

● در نهایت، ممکن است منبعی را پیدا کنید که انجام اقداماتی برای مدیریت استرس، مانند ورزش، مدیتیشن یا درمان‌های مختلف، ممکن است به مدیریت دیابت کمک کند.

داروها

● داروهای ED، مانند تادالافیل (سیالیس)، واردنافیل (لویترا) و سیلدنافیل (ویاگرا)، ممکن است به در مدیریت بیماری کمک کنند. داروهای مخلوط با پروستاگلاندین‌ها، ترکیبات هورمون مانند، نیز می‌توانند به آلت تناسلی تزریق شوند تا به درمان ED کمک کنند.

 

● پزشک همچنین ممکن است شما را به یک متخصص اورولوژی یا غدد درون ریز ارجاع دهد تا اثرات کاهش تستوسترون را درمان کند.

 

● تستوسترون پایین می‌تواند باعث از دست دادن علاقه به رابطه جنسی، کاهش توده بدن و احساس افسردگی شود. صحبت با پزشک در مورد این علائم می‌تواند به شما امکان دهد تا درمان‌هایی مانند تزریق تستوسترون یا چسب‌ها و ژل‌هایی که تستوسترون پایین را درمان می‌کنند، دریافت کنید.

 

● همه داروها و مکمل‌ها را با پزشک در میان بگذارید تا از تداخلات دارویی مضر بالقوه جلوگیری کنید. هرگونه تغییر در الگوی خواب یا سایر عادات سبک زندگی خود را با پزشک در میان بگذارید.

 

● همچنین باید داروهای قند خون یا انسولین را طبق تجویز مصرف کنید. این کار می‌تواند به تنظیم سطح قند خون کمک کند و از عوارض و علائم ناخواسته جلوگیری کند.

دیابت در مردان

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

● فعال بودن به سلامتی کمک می‌کند. اگر نمی‌توانید آخرین باری را که قند خون خود را بررسی کرده‌اید، به یاد بیاورید، به خصوص اگر ED یا سایر علائم یا عوارض احتمالی دیابت را تجربه کردید، باید آزمایش خون بدهید.

 

● دیابت و عوارض آن، مانند بیماری قلبی، می‌توانند منجر به مشکلات عاطفی از جمله اضطراب یا افسردگی شوند. اینها می‌توانند ED و سایر جنبه‌های سلامتی را بدتر کنند. اگر احساس ناامیدی، غمگینی، اضطراب یا نگرانی دارید با پزشک صحبت کنید.

سؤالات متداول

سه علامت اولیه دیابت چیست؟

● دیابت در افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد. در برخی موارد، فرد ممکن است علائم قابل توجهی نداشته باشد. اما به طور کلی علائم شامل:

  • ○ تکرر ادرار
  • ○ تشنگی بیش از حد
  • ○ خستگی
  • ○ کاهش وزن بدون تلاش

مردان در چه سنی به دیابت مبتلا می‌شوند؟

● دیابت نوع 2 می‌تواند در هر سنی ایجاد شود، اما سن بالای 45 سال یک عامل خطر شناخته شده است. افراد در دوران کودکی یا نوجوانی بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 1 هستند.

وقتی دیابت شروع می‌شود چه احساسی دارید؟

● دیابت نوع 2 می‌تواند به تدریج شروع شود. ممکن است اصلاً متوجه هیچ علامتی نشوید یا ممکن است خیلی قابل توجه نباشند. اما اگر علائمی دارید، ممکن است متوجه خستگی، تکرر ادرار و تشنگی شوید. همچنین ممکن است متوجه علائم دیگری مانند ED یا کاهش وزن بدون تلاش شوید.

چه چیزی باعث دیابت در مردان می‌شود؟

● مردان ممکن است به دلیل ذخیره چربی اضافی در اطراف قسمت میانی خود، بیشتر به دیابت نوع 2 مبتلا شوند. مردان همچنین ممکن است به دلیل عدم تمایل به دریافت کمک پزشکی، میزان تشخیص کمتری داشته باشند.

سخن آخر

● دیابت می‌تواند علائم متعددی را ایجاد کند که منحصر به مردان است. مشکل اولیه و آسان برای شناسایی ED است، اما ممکن است آلت تناسلی خمیده، مشکلات مربوط به خودداری ادرار یا تستوسترون پایین نیز ایجاد شود. سطح قند خون تنظیم نشده می‌تواند منجر به چندین عارضه سلامتی شود که علائم اضافی در قسمت‌های مختلف بدن ایجاد کند.

 

● با تغییرات سبک زندگی سالم، مانند ورزش، ترک سیگار، خوردن یک رژیم غذایی سالم و حفظ وزن مناسب، همراه با داروهای مناسب، ممکن است بتوانید از بروز دیابت نوع 2 جلوگیری کنید یا عوارض و علائم را مدیریت کنید. 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

مطالب مرتبط

درج نظر



سوالات کاربران
تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.