12 نکته برای مدیریت دیابت در هوای گرم یا سرد

12 نکته برای مدیریت دیابت در هوای گرم یا سرد

● با تغییر دما در فصول مختلف سال، قند خون هم می‌تواند تغییر کند. هوای گرم یا سرد بر روی تجهیزات آزمایش قند خون و داروها تأثیر می‌گذارند و هر دو اثر منفی بر توانایی بدن برای تولید و استفاده از انسولین دارند.

 

● مطالعه‌ای در سال 2018 نشان داد که با افزایش و یا کاهش دمای زیاد، تعداد افراد مبتلا به دیابت بیشتری در بیمارستان‌ها بستری شدند. تحقیقات دیگری اشاره می‌کند که مرگ‌های ناشی از افزایش دما در طول ماه‌های گرم در میان افراد مبتلا به دیابت بیشتر است.

 

● در هوای گرم، افراد مبتلا به دیابت به‌راحتی دچار کم آبی می‌شوند. کم آبی با ایجاد جریان خون کمتر در کلیه‌ها، میزان قند خون را بالا می‌برد. در نتیجه با جریان خون کمتر، کلیه‌ها برای پاک‌سازی این قند خون اضافی از ادرار به‌خوبی عمل نمی‌کنند.

 

● هوای سرد هم می‌تواند باعث افزایش قند خون و سطح A1C شود. چندین دلیل برای این علت وجود دارد:

 

○ افراد در هوای سردتر سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند، به این معنی که با بیماری‌های زمستانی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا راحت‌تر بیمار می‌شوند. هنگامی که بیمار هستید، سطح قند خون تمایل به افزایش دارد.

 

○ در هوای سرد جریان خون در بدن کاهش می‌یابد که می‌تواند سطح قند خون را افزایش دهد.

 

○ مردم در زمستان بیشتر در داخل خانه می‌مانند، به این معنی که احتمالاً نسبت به دمای گرم‌تر کمتر ورزش می‌کنند.

 

● اما لازم نیست نگران باشید. انجام چند اقدام احتیاطی معقول می‌تواند به شما کمک کند تا از این فصول سال هم لذت ببرید. در ادامه روش‌هایی برای مدیریت دیابت در فصول مختلف سال برایتان آماده کرده‌ایم.

6 نکته برای مدیریت دیابت در گرمای تابستان

دیابت و تغییر فصل

1. هیدراته بمانید

● دمای بالا به معنای احتمال بیشتر کم آبی است. کم آبی می‌تواند برای هرکسی اتفاق بیفتد، اما تأثیر زیادی بر روی افراد مبتلا به دیابت دارد.

● وقتی کم‌آب هستید، غلظت قند خون بالاتر است، زیرا خون کمتری در کلیه‌هایتان جریان دارد. با جریان خون کمتر، کلیه‌ها قند اضافی را از خون خارج نمی‌کنند تا از طریق ادرار دفع شود؛ بنابراین، وقتی هوا گرم است، حتماً آب یا نوشیدنی‌های بدون قند زیاد بنوشید. هیچ‌وقت منتظر این نباشید که تشنه شوید و بعد مایعات بنوشید.

2. داروهای خود را به درستی نگهداری کنید

● دمای بالای تابستان می‌تواند بر داروهای دیابت، گلوکومتر و نوارهای تست دیابت تأثیر بگذارد. وقتی هوا گرم است، تجزیه انسولین و سایر داروها آسان‌تر است. مطمئن شوید که داروهایتان را به‌درستی ذخیره می‌کنید - دور از گرمای شدید. به‌عنوان مثال، هرگز آنها را در یک روز گرم تابستان در ماشین رها نکنید.

 

● اگر در سفر هستید، فراموش نکنید که داروهای دیابت نوع 2 خود را به همراه داشته باشید. ممکن است لازم باشد آنها را در یک کلمن همراه با کیسه یخ حمل کنید. فقط آنها را مستقیماً روی یخ یا کیسه یخ نگذارید تا یخ نزنند.

3. از گرمای روز دوری کنید

● ورزش بخش مهمی از مدیریت دیابت و کنترل قند خون است. انجمن دیابت آمریکا (ADA) توصیه می‌کند که هر هفته 150 دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید. اما نباید در گرم‌ترین بخش روز که به طور کلی حدود ساعت 3 بعد از ظهر است، بیرون از خانه ورزش کنید.

 

● همیشه قبل از بیرون رفتن هوا را چک کنید. به طور کل، اول صبح یا زمانی که خورشید غروب می‌کند، ورزش کنید. گزینه دیگر این است که در یک باشگاه با تهویه مناسب ورزش کنید.

4. علائم قند خون پایین را بشناسید

دیابت و تغییر فصل

● برخی از علائم گرمازدگی شبیه علائم قند خون پایین یا هیپوگلیسمی هستند - از جمله عرق کردن، احساس سبکی سر، لرزش و گیجی. شاید تصور کنید گرمازده شده‌اید و متوجه نشوید که سطح قند خونتان به پایین‌ترین حد خطرناک رسیده است.

 

● از علائم هشدار دهنده قند خون پایین آگاه باشید و در صورت نیاز به افزایش قند خون، مقداری کربوهیدرات را همراهتان نگه‌دارید تا سریعاً بخورید.

5. از تیم پزشک در مورد دفعات آزمایش قند خون بپرسید

● هنگامی که هوا گرم است، ممکن است لازم باشد سطح قند خون خود را مرتباً آزمایش کنید تا بتوانید در صورت لزوم انسولین و رژیم غذایی‌تان را تنظیم کنید. اگر خودتان دقیق از تایم انجام تست مطمئن نیستید، از یک متخصص داخلی و غدد مشورت بگیرید.

6. مراقب پاهای خود باشید

● افراد مبتلا به دیابت مستعد مشکلات پا هستند. در تابستان، ممکن است وسوسه شوید که پابرهنه راه بروید یا صندل‌های باز بپوشید، اما از این کار خودداری کنید. در عوض، همیشه کفش‌های مناسب به همراه جوراب بپوشید - حتی در ماه‌های گرم و در پایان روز، پاهای خود را به‌دقت از نظر بریدگی، خراش، تاول یا کبودی بررسی کنید. آسیب‌های وارد شده به پاها را نادیده نگیرید و فوراً تحت درمان پزشکی قرار گیرند.

6 راه برای مراقبت از دیابت در زمستان

دیابت و تغییر فصل

● دمای یخبندان و آب و هوای نامناسب می‌تواند حفظ سلامتی را چالش برانگیزتر کند. در ادامه به مواردی برای کنترل دیابت در فصول سرد سال پرداخته‌ایم.

1. لوازم خود را از سرما دور نگه‌دارید

● دقیقاً مانند گرمای شدید، سرمای شدید می‌تواند بر روی انسولین تأثیر بگذارد و باعث شود گلوکومترتان از کار بیفتد. وقتی دمای بیرون زیر صفر است، و وسایل را در ماشین نگذارید.

2. از خود در برابر COVID-19 و آنفولانزا محافظت کنید

● زمستان فصل سرماخوردگی و آنفولانزا است و این اتفاق می‌تواند برای افراد دیابتی خطرناک باشد. مطالعه‌ای که در می 2022 منتشر شد نشان داد که افراد مبتلا به دیابت تقریباً 60 درصد بیشتر از افراد بدون دیابت به دلیل علائم مرتبط با آنفولانزا در بیمارستان بستری می‌شوند. بر اساس تحقیقات منتشر در سال 2021، عوارض جدی ناشی از COVID-19 در افراد مبتلا به دیابت نیز شایع‌تر است.

3. برای تعطیلات برنامه داشته باشید

● مدیریت دیابت نوع 2 در طول تعطیلات می‌تواند دشوار باشد. بسیاری از غذاهای فصلی مملو از کربوهیدرات هستند که باعث افزایش قند خون می‌شوند. وعده‌های غذایی‌تان را برنامه‌ریزی کنید و مصرف خوراکی‌های خاص را کم کنید، به‌طوری که در این تایم تعطیلات افزایش وزن نداشته باشید. همچنین مهم است که از الکل اجتناب یا مصرف آن را محدود کنید، زیرا می‌تواند قند خون را کاهش و با داروهای دیابت تداخل داشته باشد.

مطالعه بیشتر: رژیم غذایی دیابت: تغذیه مناسب برای بیماران دیابتی

4. مراقب پاهای خود باشید

دیابت و تغییر فصل

● دیابت می‌تواند باعث از دست دادن احساس در انگشتان پا شود. توصیه می‌شود که با پوشیدن کفش مناسب از آنها محافظت کنید، به‌ویژه در برف و برای خشک نگه داشتنشان از جوراب‌های ضد رطوبت استفاده کنید. به پاهای خود - البته نه بین انگشتان پا - مرطوب کننده بزنید تا از عفونت جلوگیری کنید. آنها را به طور منظم بررسی کنید و اگر متوجه آسیبی شدید که بهبود نمی‌یابد، به پزشک مراجعه کنید و منتظر بهبود نباشید.

5. قبل از آزمایش قند خون دست‌های خود را گرم کنید

● قبل از گرفتن تست قند خون، دست‌هایتان را گرم کنید. اکثر دستگاه‌های سنجش قند خون تنها زمانی کار می‌کنند که در دمای بالاتر از 40 درجه فارنهایت نگهداری شوند.

6. از هوای سرد به‌عنوان بهانه‌ای برای حذف ورزش استفاده نکنید

● ایجاد انگیزه برای ورزش در زمستان ممکن است سخت باشد. اما ورزش بخش مهمی از کنترل قند خون است. وقتی در هوای سرد در فضای باز ورزش می‌کنید، لباس‌های چند لایه بپوشید. یا به باشگاهی بروید و یا در داخل خانه ورزش کنید.

کنترل دیابت در سفر

دیابت و تغییر فصل

● در ادامه چند نکته برای اطمینان از سلامت شما در هنگام سفر:

  • ○ چه با هواپیما یا ماشین سفر می‌کنید، تا حد امکان از فرصت‌های مختلف برای فعالیت استفاده کنید:

 

  • ○ هنگام پرواز، قبل از سوار شدن به هواپیما در اطراف فرودگاه قدم بزنید و تمرینات کششی را روی صندلی‌تان انجام دهید، از جمله حرکت دادن مچ پا به‌صورت دایره‌ای.

 

  • ○ اگر در حال رانندگی هستید، توقف‌های مکرر برای پیاده‌روی و کشش بدن داشته باشید.

 

  • ○ قند خون خود را به طور منظم چک کنید، به‌خصوص اگر در مسافت طولانی در مناطق زمانی متعدد پرواز می‌کنید. اگر برای مدیریت دیابت انسولین مصرف می‌کنید، احتمالاً باید رژیم انسولینتان را تنظیم کنید. قبل از سفر با پزشک خود صحبت کنید، زیرا می‌تواند به شما در تعیین نحوه تنظیم رژیم دارویی کمک کند.

 

  • ○ اگر به منطقه‌ای سفر می‌کنید که بسیار گرم یا سرد است، انسولین یا داروهای تزریقی را در یک کیسه عایق نگهداری کنید. اجازه ندهید یخ بزنند یا بیش از حد گرم شوند.

 

  • ○ با سفر هوایی، داروهای خود را به‌جای گذاشتن در چمدان‌ها، در داخل هواپیما حمل کنید. در صورت تأخیر یا گم شدن چمدان، همیشه آنها را با خود خواهید داشت!

مدیریت دیابت در ارتفاعات

● سفر در مناطق مرتفع (کوهستانی) می‌تواند مدیریت دیابت را تحت‌تأثیر قرار دهد. قند خون پایین (هیپوگلیسمی) بیشتر در ارتفاعات رخ می‌دهد. به‌ندرت، ارتفاع زیاد می‌تواند باعث افزایش قند خون (هیپرگلیسمی) یا حتی کتواسیدوز شود. همچنین نشان داده شده است که افزایش ارتفاع باعث بدتر شدن رتینوپاتی دیابتی می‌شود که دلیل آن سطوح کم اکسیژن در ارتفاعات بیشتر است.

 

● ابتلا به دیابت نباید مانع از سفر به مقصدی در ارتفاعات شود. فقط به این معنی است که برنامه‌ریزی دقیق‌تری لازم است! نکاتی که هنگام سفر در ارتفاعات به شما کمک می‌کند عبارتند از:

  • ○ قبل از سفر در مورد داروهای خود با پزشک صحبت کنید و اینکه رژیم دارویی‌تان چگونه ممکن است تغییر کند.
  • ○ همیشه به افرادی که با آنها سفر می‌کنید بگویید دیابت دارید تا در صورت داشتن علائم به شما کمک کنند.
  • ○ برای جلوگیری از یخ زدن، لوازم دیابت خود را در یک مکان، ترجیحاً نزدیک بدن خود نگه‌دارید.
  • ○ لوازم اضافی از جمله انسولین، لوازم مانیتورینگ و گلوکاگون تزریقی همراه داشته باشید.

 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

مطالب مرتبط

درج نظر



سوالات کاربران
تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.