قدرت بهتر زنان در پیش‌بینی بیماری‌های قلبی

متخصصان قلب بر این باورند که قلب زنان از تنظیمات متفاوتی نسبت به مردان برخوردار بوده از این رو آن‌ها می‌توانند سیگنال‌های هشدار را پیش از تشخیص مشکل قلبی درک کنند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، در صورتی که تشخیص بموقع صورت بگیرد، این سیگنال‌ها می‌تواند به زنان در جلوگیری از بیماری‌های جدی کمک کنند.

دکتر سنگوتوولو، متخصص ارشد قلب‌شناسی تهاجمی (مداخله‌ای) در کلینیک قلب G S می‌گوید زنان در زمان ابتلا به مشکل قلبی اغلب علائم غیر اختصاصی از خود نشان می‌دهند در حالیکه این علائم در مردان به شکل درد سینه و درد ضربانی است که تا بازوی چپ کشیده می‌شود.

این علائم در زنان ممکن است مشابه تپش قلب، تعرق زیاد، خستگی، تهوع و تنگی نفس باشد اما این علائم از آنجایی که ممکن است بخاطر مسائل دیگر و نه لزوما بیماری قلبی بروز پیدا کنند، اغلب جدی گرفته نمی‌شوند.

دکتر سنگوتوولو یادآور شد که بیش از 70 درصد زنان یک هفته قبل از حمله قلبی چنین علائمی را از خود نشان می‌دهند.

بر اساس پژوهش موسسه ملی قلب، دلیل اصلی مرگ در زنان بیماری قلبی است زیرا اغلب تشخیص داده نمی‌شود. زنان دو برابر بیشتر از مردان ممکن است طی چند هفته پس از حمله قلبی جان خود را از دست بدهند.

در حالیکه تغییرات هورمونی در زنان پیش از یائسگی از آن‌ها در برابر بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند، پس از یائسگی آن‌ها صرف‌نظر از سن در معرض خطر بالای حمله و سکته قلبی قرار می‌گیرند.

دو عامل باعث تفاوت قلب زنان با مردان می‌شود: عروق کرونر در زنان بسیار کوچکتر بوده و همچنین بر خلاف مردان، آن‌ها در زمان بروز مشکلات قلبی کانال جانبی تولید نمی‌کنند.

زمانی که زنان درد شکمی یا خستگی را احساس می‌کنند، اغلب به استرس یا تغییرات هورمونی ربط داده می‌شود و هیچ شکی به امکان حمله قلبی بروز پیدا نمی‌کند. این امر منجر به تشخیص دیرهنگام مشکل قلبی می‌شود.

دکتر سنگوتوولو هشدار داد: گرفتن نوار قلبی برای اندازه‌گیری فعالیت الکتریکی درون قلب ممکن است به دلیل ساختار ژنتیکی زنان، مشکل قلبی آن‌ها را نشان ندهد. آزمایشات جایگزین مانند آزمایش استرس هسته‌ای قابل اطمینان نیستند زیرا بافت پستان می‌تواند در تصویر قلب در زمان انجام آزمایش اختلال ایجاد کند. این امر می‌تواند به تشخیص دیرهنگام مشکلات قلبی در زنان منجر شود.

مشکلات قلبی جدی در مردان درمان می‌شوند اما زنان با مشاهده علائم ابتدایی به دکتر مراجعه نمی‌کنند. به گفته متخصصان، مهم است که زنان چکاپ‌های سالیانه را انجام دهند تا این مشکلات زودتر شناسایی و درمان شوند.

به اشتراک گذاری:

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.