تاثیرات ورزش بر کاهش علائم ناشی از یائسگی

ورزش می تواند در برطرف نمودن گرگرفتگی ناشی از یائسگی در برخی زنان مفید باشد.به گزارش« وب دا » یک عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی عنوان کرد: یائسگی یا منوپوز(Menopause)، مرحله ای از زندگی زنان است که طی آن چرخه عملکرد تخمدان ها به پایان می رسد و سطح هورمون های استروژن و پروژسترون که توسط تخمدان ها ترشح می شود، به شدت کاهش می یابد

«راحله عسلی» مهم ترین عوارض این دوره را گرگرفتگی، پوکی استخوان، افسردگی و اختلال خلق و افزایش شیوع بیماری های قلبی عنوان کرد.

وی با بیان این که یائسگی یک رخداد طبیعی است و قابل پیشگیری نیست ، افزود: برخی دارو ها، رژیم غذایی مناسب و ورزش می تواند بعضی علائم یائسگی را کم یا حذف کند و کیفیت زندگی زنان را هم چنان که مسن تر می شوند افزایش دهد .

وی یادآوری کرد: پوکی استخوان یک مشکل جدی سلامتی در بسیاری از کشور هاست و هزینه های اقتصادی زیادی را نیز به کشور ها تحمیل می کند و از آن جا که این بیماری یک بیماری خاموش است ٬ لازم است با اقدامات جدی پیشگیرانه وجلوگیری از کاهش توده استخوانی مانع ایجاد و گسترش این بیماری شویم.

مدیر گروه مامایی دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه اضافه کرد : ورزش می تواند در کاهش فشار خون و خطر حمله قلبی و مغزی، برطرف نمودن گرگرفتگی در برخی زنان و کاهش پوکی استخوان و شکستگی ها مفید باشد.

این عضو هیئت علمی یادآوری کرد: برای پیشگیری از تحلیل رفتن استخوان ها باید ورزش های تحمل کننده وزن مانند پیاده روی، ورزش های ایروبیک کم فشار و ورزش های راکتی مانند تنیس یا بدمینتون انجام داد .

به گفته وی نیازی نیست حتماً ورزش شدید باشد بلکه چند کیلومتر پیاده روی در روز به حفظ توده استخوانی کمک می کند.

وی خاطر نشان کرد: زمانی که زنان در دوران یائسه شدن هستند، اگر به طور منظم ورزش و تحرک بدنی داشته باشند، کمتر دچار تعریق و گرگرفتگی می شوند.

«عسلی»گفت : زنان باید ورزش را در دوران یائسگی جزء اولویت های زندگی خود قرار دهند.

وی افزود:شما می توانید در ابتدا با 2 تا 3 بار در هفته و به مدت 15 الی 30 دقیقه ورزش را آغاز کنید که با این میزان ورزش، از 40 درصد سرعت ضربان قلب خود استفاده خواهید کرد و پس از یک ماه می توانید این میزان را به 4 بار در هفته افزایش دهید که با این میزان ورزش از 90 درصد سرعت ضربان قلب خود استفاده خواهید کرد.

وی خاطرنشان کرد: چنان چه قصد دارید از طریق انجام حرکات ورزشی وزن خود را کاهش دهید، تعداد آن را به 5 بار در هفته و مدت آن را به 45 دقیقه افزایش دهید. ورزش های هوازی (ایروبیک)نیز سوخت و ساز بدن را تقویت می کنند و موجب استحکام استخوان ها می شوند هم چنین می توانید از ورزش های قدرتی که موجب قوی شدن عضلات می شوند، استفاده کنید.

وی ادامه داد: هم چنین ورزش منظم باعث کاهش علایم افسردگی و اختلال خلقی در این دوران می شود.

به اشتراک گذاری:

برچسب ها: ورزش زنان یائسگی

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.