ایجاد مراکزی برای مراقبت از بیماران ،نقش مؤثری در کنترل و پیشگیری از سرطان ها دارد

۳۵ درصد از انواع سرطان‌ها با اصلاح نوع تغذیه و ورزش قابل پیشگیری است و برای حدود یک سوم از سرطان‌ها نیز قابلیت تشخیص زودتر و درمان وجود دارد.

بر اساس گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی دکتر حسین عرفانی ،معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان مطلب فوق ،گفت: تاکنون 100 نوع سرطان شناسایی شده است وکه با خودمراقبتی و افزایش امید به زندگی، قابل پیشگیری و درمان هستند.

وی تصریح کرد: آموزش همگانی و آموزش اختصاصی بیماران مبتلا و ایجاد مراکزی برای مراقبت از بیماران ،نقش مؤثری در کنترل و پیشگیری از این نوع بیماری‌ها دارد.

وی بهره‌مندی از تغذیه سالم، استفاده از انواع میوه، سبزی و حبوبات، عدم استعمال دخانیات، مصرف نکردن الکل، انجام فعالیت‌های روزانه و ورزش، بهسازی محیط و بهداشت فردی را از عوامل مؤثر در بالا بردن سطح سلامت جامعه برشمرد و گفت : تغییر سبک زندگی تأثیر زیادی در بروز انواع بیماری‌ها ی قلبی و عروقی، گه نخستین عامل مرگ و میر در استان همدان شناخته شده است،دارد .

وی افزود: افرادی با احساس درد در قفسه سینه و پشت جناق و دردی که به سمت گردن گسترش پیدا می‌کند و با علائمی مانند تپش قلب، تهوع و استفراغ مواجه هستند باید برای انجام آزمایش‌های تشخیصی به مراکز تخصصی مراجعه کنند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان عامل بروز بیماری‌های قلبی و عروقی را در فشار خون، چربی خون، دیابت، سابقه خانوادگی و مصرف سیگار دانست و افزود:  شیوع بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور ما ناشی از تغییر عادات غذایی است به طوری که مصرف زیاد چربی‌های اشباع، نمک، مواد قندی، غذاهای آماده و پرکالری و کاهش مصرف میوه و سبزی، کاهش فعالیت‎های بدنی و مصرف سیگار در بروز بیماری مؤثر هستند.

وی با بیان اینکه استرس و فشارهای روحی و روانی منجر به تنگی عروق کرونر و افزایش کار قلب می‌شود، گفت: بهترین راه مقابله با استرس و نگرانی‌ها، پیدا کردن علت و راه حل مناسب برای مقابله با آنها است.

عرفانی تأکید کرد: خودمراقبتی یکی از مهمترین عوامل پیشگیری از بروز هر نوع بیماری و ارتقای سلامت فرد است بنابراین باید افراد آگاهی و مهارت خود را نسبت به کیفیت سلامت زندگی افزایش دهند.

به اشتراک گذاری:

برچسب ها: سرطان

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.