التهاب شدید لثه در افراد چاق شدیدتر است

تحقیقات صورت گرفته توسط محققان آمریکایی نشان می‌دهد، چاقی بر سلامت دهان نیز تأثیر داشته و میزان شیوع التهاب شدید لثه در افراد چاق بیش از سایرین است.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، منطقه لرستان، عوارض اضافه وزن شامل خطر ابتلا به بیماری‎های قلبی، دیابت نوع دو و برخی سرطان‎ها از مدت‎ها قبل به اثبات رسیده است؛ متخصصان توصیه می‌کنند که برای دستیابی و حفظ سلامت عمومی بدن، افراد وزن خود را کنترل کرده و به‎طور منظم ورزش کنند.

اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد، میزان شیوع التهاب شدید لثه در افراد چاق بیش از سایرین است.

بیماری لثه یک بیماری التهابی مزمن است که استخوان و بافت‎های حمایت‎کننده اطراف دندان‎ها را تحت تاثیر قرار می‎دهد؛ بیماری لثه یکی از دلایل عمده در از دست دادن دندان‎ها در میان بزرگسالان به‎شمار رفته و با سایر بیماری‎ها از جمله بیماری‎های قلبی، دیابت و آرتریت روماتوئید (التهاب مفاصل) در ارتباط است.

برای انجام این تحقیق، شاخص توده بدن (BMI) و درصد چربی بدن به‎عنوان معیار کنترل وزن و همچنین حداکثر اکسیژن مصرفی بعنوان معیار فعالیت فیزیکی مورد بررسی قرار گرفت؛ سپس این اطلاعات با نتایج معاینه لثه و دندان‎ها مقایسه شد.

نتایج بدست آمده نشان داد، در افرادی که دارای کمترین میزان شاخص توده بدن و بیشترین معیار تناسب اندام هستند، احتمال التهاب شدید لثه به‎طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

نتایج این تحقیق در مجله Periodontology منتشر شد.

به اشتراک گذاری:

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.