سالانه هشت هزار نفر در ایران به سرطان سینه مبتلا می شوند

 دبیر علمی هشتمین کنگره سراسری و نخستین کنگره بین المللی سرطان سینه با بیان اینکه سالانه هشت هزار نفر در ایران به سرطان سینه مبتلا می شوند، گفت: شیوع ابتلا به سرطان سینه در بین زنان ایرانی حدود 30 تا 35 نفر در 100 هزار نفر است.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر فاطمه اصفهانی امروز دوشنبه در نشست خبری هشتمین کنگره سراسری و نخستین کنگره بین المللی سرطان سینه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: میانگین سن ابتلا به سرطان سینه در ایران نسبت به کشورهای غربی یک دهه کمتر است، با این حال به طور کلی در کشورهای غربی تعداد مبتلایان به سرطان سینه بیشتر از کشورهای شرقی است.
اصفهانی با اشاره به اینکه آمار تعداد مبتلایان به سرطان سینه در کشورهای غربی دو برابر ایران است، گفت: در آمریکا سالانه 230 هزار مورد جدید سرطان شناسایی می شود که از این میزان حدود یک سوم بیماران جان خود را از دست می دهند.
وی با تاکید بر اینکه سرطان سینه قابل درمان و کنترل است، افزود: اکنون در کشور دستاوردهای موفقیت آمیز و پیشرفت های علمی زیادی حاصل شده است که با استفاده از آنها می توان این بیماری را با موفقیت هرچه بیشتر درمان کرد.
دبیر علمی هشتمین کنگره سراسری سرطان سینه و نخستین کنگره بین المللی سرطان سینه گفت: بیماری سرطان سینه شایع ترین سرطان در بین زنان است که سبب تحمیل هزینه های زیاد مالی و روحی روانی بر خانواده ها و جامعه می شود. 
وی با بیان اینکه سرطان سینه یک چهارم سرطان های شایع زنان را به خود اختصاص داده است، افزود: سرطان سینه قابل پیشگیری و درمان است و برای پیشگیری از این بیماری باید در زمینه ارتقای سطح آگاهی و دانش زنان بیش از گذشته تلاش شود.
اصفهانی با یادآوری اینکه سرطان سینه یک بیماری واحد تلقی نمی شود و برای درمان نیازمند همکاری تیم های مختلف تخصصی پزشکی است، ادامه داد: اکنون با توجه به پیشرفت های علمی و پزشکی به دست آمده، تمام روش های جراحی سینه که در ترمیم و بازسازی فیزیک بیمار موثر است در کشور قابل انجام است. 
دبیر علمی هشتمین سراسری و نخستین کنگره بین المللی سرطان سینه اظهار کرد: همچنین داروها و روش های جراحی جدید برای درمان این بیماران وجود دارد که به موفقیت درمان بیش از گذشته کمک می کند.

** علل و عوامل ایجاد سرطان سینه 
فوق تخصص خون و سرطان به علل بروز سرطان سینه اشاره کرد و افزود: ابتلا به سرطان سینه در زنانی که افراد درجه یک خانواده آنان به سرطان سینه مبتلا شده اند، بیش از سایر افراد است بنابراین ژنتیک می تواند از عوامل ابتلا به این بیماری محسوب شود.
وی ادامه داد: همچنین عوامل زیادی از جمله بلوغ زودرس و یائسگی دیرهنگام و اولین زایمان در سنین بالا می تواند احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد.
اصفهانی اظهار کرد: مصرف خودسرانه داروهای هورمونی زنان برای پیشگیری از بروز یائسگی زودرس نیز از دیگر عوامل موثر در بروز این بیماری است. 
فلوشیب هماتولوژی و پیوند مغز استخوان گفت: اضافه وزن، عدم تحرک و ورزش کافی، مصرف غذاهای چرب، مصرف فست فودها، استرس، شب کاری و سیگار از عوامل افزایش دهنده احتمال ابتلا به سرطان سینه به شمار می روند.
وی توصیه کرد: افرادی که دارای سابقه فامیلی هستند، بهتر است از سن 20 سالگی برای معاینات دوره ای به پزشک مراجعه کنند و از سن 35 سالگی ماموگرافی را آغاز کنند. 
به گفته اصفهانی، ازدواج و زایمان به موقع و شیردهی زنان می تواند از بروز سرطان سینه جلوگیری کند.
وی به محورهای نخستین کنگره سراسری و هشتمین کنگره بین المللی سرطان سینه اشاره کرد و گفت: اپیدمیولوژی، تصویربرداری، جراحی های مداخله ای، انکولوژی، ژنتیک، کیفیت زندگی بیماران، حفظ باروری، اخلاق پزشکی و کاربردهای مهندسی پزشکی در سرطان از موضوعاتی است که در این کنگره به بحث و بررسی گذاشته می شود.
هشتمین کنگره سراسری و نخستین کنگره بین المللی سرطان سینه جهاد دانشگاهی در روزهای ششم تا هشتم آبان ماه در سالن اجتماعات کتابخانه ملی برگزار می شود.

به اشتراک گذاری:

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.