خروج سالانه 5.5 میلیون دلار ارز برای لاک ناخن ایرانی ها

سرپرست موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش اعلام کرد: سال گذشته، 5 میلیارد دلار ارز برای واردات مواد بهداشتی - آرایشی از کشور خارج شده و فقط 5.5 میلیون دلار صرف وارادات لاک ناخن شده است.

دکتر زهرا رنجبر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا به گستره وسیع کاربردهای رنگ و پوشش در بخش های مختلف اشاره کرد و گفت: خروج 5 میلیارد دلار ارز برای واردات مواد بهداشتی - آرایشی در شرایطی انجام گرفته که درآمد نفتی کشور ما در سال گذشته، 30 میلیارد دلار بوده است و به عبارت دیگر، واردات مواد بهداشتی آرایشی تقریبا معادل یک ششم درآمد نفتی کشور برای ما خرج داشته است.
وی رعایت سلامت و بهداشت در تولید مواد آرایشی بهداشتی را یکی از دغدغه های موجود برشمرد و گفت: از آنجا که مواد رنگی محدودی هستند که می توان در تهیه مواد آرایشی و بهداشتی یا غذایی و دارویی از آنها استفاده کرد، رعایت نشدن استانداردهای بهداشتی، مشکلات سلامتی برای جمعیت بزرگی از کشور را به همراه خواهد داشت.
رنجبر با استناد به آمارهای موجود اعلام کرد که ایران از نظر مصرف مواد آرایشی، رتبه هفتم در جهان و رتبه دوم در خاورمیانه را داراست.
وی تاکید کرد: درحال حاضر شرکت های مختلفی هم در داخل کشور مشغول تولید مواد آرایشی و بهداشتی هستند اما بحث سلامت و درنظر گرفتن مواد اولیه ای که برای ساخت این محصولات استفاده می شود از نظر موسسه علوم و فناوری رنگ و پوشش اهمیت فراوانی دارد.

**خسارات ناشی از خوردگی در کشور، 17 میلیارد دلار برآورد شد
سرپرست موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش با بیان اینکه میزان خسارت های ناشی از خوردگی در هر کشور را براساس تولید ناخالص ملی (GNP ) آن کشور می سنجند، گفت: در سال 2014، در خوشبینانه ترین حالت، 17 میلیارد دلار خسارت ناشی از خوردگی داشتیم که یکی از راه های عمده حفاظت در برابر خوردگی، استفاده از پوشش های حفاظتی است.
وی ادامه داد: به طور کلی، در اجرای یک پروژه عمرانی بزرگ مانند ساخت اسکله، کشتی یا خودرو، هزینه های رنگ آن کمتر از پنج درصد کل هزینه های ساخت است ولی بناست در تمام طول عمری کاری، از آن سازه حفاظت کند.
رنجبر درخصوص آمار تولیدات صورت گرفته در حوزه صنایع رنگ و پوشش طی سال 93 نیز گفت: در سال گذشته، 320 هزار تن انواع رنگ های ساختمانی، 120 هزار تن رنگهای خودرویی، صنعتی و دریایی، 40 هزار تن رنگ های ترافیکی و 120 هزار تن انواع رزین مورد استفاده صنایع، در کشور تولید شده است.
وی افزود: رنگرزی نیز یکی از حوزه های فعالیت موسسه پژوهشی رنگ و پوشش است که در نساجی و صنعت فرش کاربرد دارد و سال گذشته، حدود 700 میلیون دلار از محل صادرات فرش ارزآوری داشتیم و حدود دو هزار تن مواد رنگی وارد کشور کردیم تا عملیات رنگرزی را انجام دهیم.
رنجبر تصریح کرد: موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش می تواند نقش عمده ای در ارتقای کیفیت یا ایجاد دانش یا تجاری سازی محصولات این حوزه داشته باشد.
وی بیان داشت: در حوزه مرکب های چاپ که از حوزه های اصلی فعالیت های علوم رنگ محسوب می شود و انواع مرکب های چاپ که در صنایع چاپ و بسته بندی استفاده می شود، سال گذشته حدود چهار تا شش هزار تن تولید داشتیم و حدود چهار هزار و 200 تن نیز واردات انواع مرکب های چاپ داشتیم. 
رنجبر میزان صادرات کاشی و سرامیک کشور در سال گذشته را 450 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: همچنین حدود 500 هزار تن لعاب در سال 93 برای تولید کاشی و سرامیک در کشور مصرف شد. 

به اشتراک گذاری:

برچسب ها: آرایشی

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.