افرادی که ازدواج مناسب دارند، از طول عمر بیشتر و سلامت روان بهتری برخوردار هستند

نشست تخصصی جمعیت، ازدواج و سلامت جوانان، به میزبانی دانشگاه  علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قزوین و با حضور مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت ،رییس اداره سلامت جوانان وزارت بهداشت، معاون سیاسی – امنیتی استانداری و جمعی از معاونان، مدیران و کارشناسان واحدهای حوزه بهداشت استان و شهرستان ها برگزار شد.

براساس گزارش مرکز روایط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی  به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین ،دکترمحمداسماعیل  مطلق، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس ارتقا، پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت را با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی، از مهم ترین سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در موضوع جمعیت عنوان کرد و گفت: سیاستمداران جمعیتی و بهداشت جهانی می گویند، زمانی که میزان جمعیت در کشوری به حد زیر جایگزینی رسید، در بُعد سلامت، تهدیدی برای آن جمعیت به حساب می آید و کشورها تلاش می کنند که این اتفاق محقق نشود.

وی  با بیان اینکه منظور از نرخ باروری کلی، متوسط تعداد فرزندی است که یک زن در طول دوران باروری خود به دنیا می آورد، اظهار کرد : برای پیشگیری از منفی شدن رشد جمعیت، باید کمینه این میزان، 1/2 فرزند (سطح جانشینی) باشد.وی میزان باروری کلی را بر طبق آخرین داده های مرکز آمار 8/1 در کشور و 7/1 در استان قزوین اعلام کرد.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان اینکه یکی از چالش های مهم دیگر، بالا رفتن سن ازدواج در کشور است، گفت: بیش از 11 میلیون دختر و پسر در آستانه ازدواج، در کشور وجود دارد و افزود: بخش قابل توجهی از آنان در حال پشت سر گذاردن سنین مناسب ازدواج و باروری هستند.ایشان، کاهش سن ازدواج و حمایت از زوج‌های جوان را یکی دیگر از سیاست های مهم کشوری عنوان کرد.

50 درصد از طلاق ها مربوط به پنج سال اول زندگی می باشد

دکتر مطلق با اشاره به اینکه 80 درصد مطلقه ها زیر 30 سال سن دارند و 50 درصد از طلاق ها مربوط به پنج سال اول زندگی می باشد، در بیان مشکلات پیش رو گفت: طبق آمار موجود، با توجه به کم شدن میزان ازدواج ها از یک سو و افزایش وضعیت طلاق از سوی دیگر، سیاست های مهم دیگر رفع موانع ازدواج، شامل: تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و تحکیم بنیان و پایداری خانواده با اصلاح و تکمیل آموزش مهارت های فرزند پروری و تأکید بر آموزش مهارت های زندگی و ارتباطی و ارایه خدمات مشاوره ای بر مبنای فرهنگ و ارزش های اسلامی - ایرانی می باشد.

سایر عوامل تاثیر گذار بر کاهش نرخ باروری کلی

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در بیان سایر عوامل تأثیر گذار بر کاهش نرخ باروری کلی، تأخیر در ازدواج و فرزندآوری، تک فرزندی در برخی خانواده ها و فاصله زیاد بین فرزندان را از فاکتورهای مهم در موضوع جمعیت ذکر کرد و گفت: در بررسی میانگین فاصله بین تولد فرزندان زنان ایرانی در سال 1388 مشخص شد، از ازدواج تا تولد فرزند اول، حدود 5/3 سال و از تولد فرزند اول تا دوم حدود 4/5 سال طول می کشد.

دکتر مطلق در بیان عوارض تک فرزندی، به عوارض اجتماعی) به هم خوردن توازن و تعادل نسلی، کمرنگ شدن همبستگی اجتماعی، افزایش احتمال طلاق در نسل آینده در صورت تربیت نادرست، افزایش احتمال انزوای والدین در سنین پیری) و عوارض روانی ( بالاتر بودن

احتمال افسردگی اجتماعی، اضطراب، وابستگی بین فردی) اشاره کرد و نقش اقناعی مشاوره را در پرهیز از تک فرزندی و فاصله گذاری های غیر متعارف،مهم دانست.

ایشان همچنین سن مادران را از شاخص های مهم باروری دانست و گفت: با افزایش سن، علاوه بر کاهش باروری، مشکلاتی برای سلامت مادر و جنین ایجاد می شود.

تاثیر ازدواج بر سلامت

دکتر مطلق با بیان اینکه ازدواج سالم بُعدی از سلامتی است، در خصوص تأثیر ازدواج بر سلامت، گفت: افرادی که ازدواج مناسب دارند، از طول عمر بیشتر و سلامت روان بهتری برخوردار هستند.

 وی افزود: آنان به طور معمول، شادترند؛ ارتباطات اجتماعی مناسب تری دارند؛ از نظر جسمانی سالم ترند؛ احساس امنیت می کنند؛ کمتر در معرض رفتارهای مخاطره آمیز قرار دارند و رشد عاطفی، فکری و اجتماعی بیشتری دارند.

وی دیگر اثرات ازدواج را توسعه خودِ فرد، افزایش ایمان در زندگی مشترک، نیاز به استقلال و پاسخ ازدواج به این نیاز، تجربه مدیریت جدید، شکوفایی استعدادها در زندگی مشترک، افزایش حمایت های خانواده بعد از ازدواج و افزایش اعتبار اجتماعی عنوان کرد و گفت: تجربه همسرشدن و پس از آن پدر و مادر شدن، نوعی کمال شخصیت محسوب می شود و فرددر اثر این تجربه ها دیگران رابخشی از خود احساس می کند.

رویکردهای وزارت بهداشت

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، رویکردهای این وزارت خانه را به منظور ارتقای نرخ باروری کلی و با هدف ارتقای کمی و کیفی ازدواج، تهیه و تدوین محتواهای آموزشی (با تأکید بر آموزش مهارت های زندگی) و تدوین محتواهای جدید (بر اساس نیاز نوجوانان و جوانان) در راستای خانواده، همسر گزینی و ارتقای مشاوره های هنگام ازدواج و پس از ازدواج (با تأکید بر مهارت های زوجین و سلامت جنسی و با رعایت چارچوب های مذهبی، فرهنگی و اجتماعی) دانست.

گفتنی است، نشست تخصصی جمعیت، ازدواج و سلامت جوانان، روز 12 بهمن 1393 در سالن کنفرانس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد.

به اشتراک گذاری:

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.