آقایان برای چکاپ و درمان به موقع به پزشک مراجعه کنند/اگر بیماری های پروستات زود تشخیص داده شود قابل درمان است


آقایان برای چکاپ و درمان به موقع به پزشک مراجعه کنند/اگر بیماری های پروستات زود تشخیص داده شود قابل درمان است

در ایران هر سال 3 هزار و 500 مبتلابه سرطان پروستات شناسایی می‌شود، بنابراین به نظر می‌رسد سرطان پروستات بیماری شایعی باشد.

بر اساس گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی  دکتر محمدرضا نوروزی، جراح و متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو هیأت مدیره انجمن علمی و تخصصی اورولوژی ایران با بیان مطلب فوق ،افزود:  از این رو توصیه می‌شود آقایان، برای چکاپ بموقع و درمان بموقع بیماری‌های پروستات به پزشک متخصص مراجعه کنند، زیرا عوارض و بیماری‌های وابسته به آن مثل سرطان و التهابات خوش خیم و بدخیم، سلامت مردان را به کلی مختل می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه  اگر بیماری‌های این غده بویژه سرطان زود تشخیص داده شود، قابل درمان هستند،گفت:

 چنانچه عفونت در غده پروستات حاد باشد، عوارض نامطلوبی را در سلامت بیماری به جای می‌گذارد. افرادی که سابقه ارثی سرطان پروستات در فامیل درجه یک آنها مشاهده شده است باید برای چکاپ دقیق و منظم همواره به متخصص مراجعه کنند.

 وی با تاکید بر این که  این بیماری دیر تشخیص است و از سنین بالای 50 سال، مردان را درگیر می‌کند،گفت :مردان بالای 50سال می‌توانند با انجام تست آزمایشگاهی (PSA )بیماری‌های پروستات را شناسایی کنند، البته در برخی کشورها برای تشخیص بیماری پروستات، غربالگری انجام می‌دهند و همه مردان بالای 50 سال ازاین تست آزمایشگاهی استفاده می‌کنند ولی در کشور ما با توجه به هزینه‌های بالای این آزمایش تنها بیمارانی که برای چکاپ به متخصص مراجعه می‌کنند از این آزمایش می‌توانند استفاده کنند.

دکترنوروزی افزود: بعد از اینکه پاتولوژیست بیماری را تشخیص داد، نخستین اقدام این است که بیمار برای تعیین میزان پیشرفت سرطان از ام. آر. ای استفاده کند. در این شرایط اگر بیماری در مراحل اولیه باشد، جراحی و رادیوتراپی به درمان قطعی بیماری کمک می‌کند.

 این متخصص ارولوژی با تشریح این که پروستات در مردان نقش‌های فیزیولوژیک مهمی را بر عهده دارد،گفت: این غده در مسیر جریان ادرار قرار دارد، به این مفهوم که بخشی از مجاری ادراری از داخل آن عبور می‌کند، بنابراین تغییرات این غده به طور مستقیم در عملکرد ماده حمل‌کننده نطفه، آنزیم‌ها، پروتئین‌ها و کنترل عفونت مجاری ادراری تأثیر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه  برخی مردان در سنین میانسالی از بزرگی این غده شکایت می‌کنند ،تشریح کرد:بزرگ شدن غده پروستات به قسمت مرکزی این غده مربوط است. این غده دارای یک کپسول در قسمت محیطی، یک قسمت مرکزی و پوسته بیرونی است؛ در واقع منشأ اغلب سرطان‌های این غده ساختار بیرونی آن است.

این استاد دانشگاه افزود: بزرگ شدن غده پروستات به معنای نیاز فوری برای درمان نیست. معمولاً پزشکان متخصص تنها زمانی به بیمار پیشنهاد درمان می‌دهند که بیمار برای تخلیه ادرار با مشکل مواجه شده باشد. غده خوش خیم پروستات معمولاً بتدریج از سنین 45 سال به بالا در مردان بروز می‌کند و از علائم آن می‌توان به کاهش جهش ادرار، احساس باقی ماندن ادرار، تکرر ادرار روزانه و شبانه، بند آمدن ادرار، وجود خون و میکروب در ادرار اشاره کرد.

وی برای تشخیص  التهاب مزمن پروستات  توضیح داد:شایع‌ترین بیماری این غده در سنین 25 تا 40 سال، التهاب مزمن پروستات است. ورود میکروب از مجاری ادراری مهم‌ترین عامل بروز التهاب مزمن غده پروستات است که به شکل اختلال در ادرار کردن، احساس عدم تخلیه، سوزش ادراری، قطره قطره آمدن ادرار و تأخیر در شروع ادرار خود را نشان می‌دهد.و گاهی اوقات التهاب غده پروستات، به صورت حاد بروز می‌کند به این مفهوم که پس از ورود و تکثیر میکروب در این غده، علائم به شکل درد در ناحیه ادرار، سوزش، تکرر ادرار، درد ناحیه مقعد و تب و لرز خود را نشان می‌دهد.

به اشتراک گذاری:

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.