بانک نمونه بافتهای سرطانی و بانک سلولی در دانشگاه آزاد ایجاد می‌شود

مدیرگروه ژنتیک واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، ایجاد بانک نمونه بافتهای سرطانی و بانک سلولی را از جمله برنامه‌های آینده گروه ژنتیک و سلولی و مولکولی این واحد دانشگاهی اعلام کرد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، شیوا ایرانی مدیر گروه گروه‌های ژنتیک و سلولی و مولکولی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این گروه‌ها تنها شامل مقاطع تحصیلات تکمیلی است، از برنامه‌های این دو گروه (ژنتیک و زیست شناسی سلولی و مولکولی) برای ارتقای سطح علمی، آموزشی، تحقیقاتی و پژوهشی خبر داد و گفت: ایجاد شرکت دانش بنیان در زمینه ژنتیک و سلولی مولکولی با توجه به ظرفیت‌های آزمایشگاهی مناسب واحد علوم و تحقیقات، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با سازمان‌ها و مراکز مرتبط با علم ژنتیک و سلول مولکولی از جمله برنامه‌های گروه‌های ژنتیک و سلول مولکولی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد است.

وی سطح محتوای علمی مقالات گروه ژنتیک و سلولی و مولکولی را بالا ارزیابی کرد و افزود: تنها در سال ۱۳۹۳ در این دو گرایش، بالغ بر ۱۰۰ عنوان مقاله علمی پژوهشی توسط استادان و دانشجویان ارائه شده است.

مدیر گروه ژنتیک واحد علوم و تحقیقات با اشاره به آزمایشگاه کشت سلول استاندارد و مجهز واحد علوم و تحقیقات اظهار کرد: تجهیزات پزشکی تولید داخل و وارداتی برای داشتن استاندارد و تأیید وزارت بهداشت باید مورد تست سلولی قرار گیرند، از آنجایی که آزمایشگاه کشت سلول واحد علوم و تحقیقات ظرفیت و امکانات مناسبی برای انجام این تست دارد، می‌تواند به عنوان یک آزمایشگاه مرجع در آینده نزدیک عمل کرده و درآمد مناسبی برای واحد علوم و تحقیقات کسب کند.

ایرانی با بیان اینکه دیدگاه دانشگاه‌ها و مراکز علمی به واحد علوم و تحقیقات مثبت است، به نحوی که این واحد را از مجهزترین واحدهای دانشگاه آزاد بخصوص از لحاظ آزمایشگاه‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی می‌دانند، اظهار کرد: امکانات آزمایشگاهی منحصر به فردی در واحد علوم و تحقیقات وجود دارد که بر اساس آن می‌توان با فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی برجسته این واحد را به عنوان یک مرکز و برند در دنیا مطرح کرد.

وی ایجاد بانک نمونه بافتهای سرطانی و بانک سلولی را از جمله برنامه‌های آینده گروه ژنتیک و سلولی و مولکولی واحد علوم و تحقیقات دانست و افزود: سهولت دسترسی به نمونه‌های بافتهای سرطانی و سلولی از جمله دغدغه‌های همیشگی دانشجویان این گروه است، در صورت حمایت مدیریت واحد علوم و تحقیقات می‌توان با ایجاد این دو بانک علاوه بر برطرف کردن نیاز دانشجویان واحد به عنوان یک منبع برای دانشجویان دیگر دانشگاه‌ها و محققان کشور مطرح شده و در بحث کاهش وابستگی به شهریه دانشجو نیز اقدام مثبتی صورت دهیم.

مدیر گروه ژنتیک واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه از جمله فعالیت‌های تحقیقاتی استادان و دانشجویان این گروه، می‌توان به تحقیقات در زمینه مهندسی بافت اشاره کرد، افزود: امکان بازسازی بافتهای آسیب دیده‌ای مانند بافتهای استخوانی و عصبی در بدن امکان پذیر نیست و یا بندرت صورت می‌گیرد. تحقیقات ما که با همکاری دیگر متخصصان مرتبط با مهندسی بافت صورت می‌گیرد در ارتباط با کشت سلول‌های بافتهای آسیب دیده خارج از بدن و جایگزینی با بافتهای آسیب دیده است.

وی خاطرنشان کرد: در این گروه کشت بافت گیاهان دارویی و بررسی میزان تولید متابولیت‌های ثانویه مورد استفاده در داروسازی به همراه تغییرات ژنتیکی و اپی ژنتیکی گیاهان باززایی شده و تولید گیاهان با صفات مطلوب و بهینه شده با ایجاد تغییرات ژنتیک از اهمیت شایانی بر خوردار است. تولید ارقام پنبه مقاوم به خشکی و شوری و بررسی ژنوم ارقام پنبه ممتاز ایران و بررسی مسیر ژنتیکی ایجاد مقاومت در گیاهان استراتژیک ایران با همکاری مراکز تحقیقاتی از دیگر رویکردهای تحقیقاتی این گروه است.

به اشتراک گذاری:

برچسب ها: سرطان

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.