مصرف فراوان آنتی بیوتیک، جامعه جهانی را تهدید می‌کند

این روز‌ها شهر مشهد شاهد برگزاری نخستین کنگره بین‌المللی «راهبردهای پیشگیری برای عفونتهای مرتبط با مراقبت از بیمار» است.
کنگره‌ای که بخشی از مباحث آن به مصرف «آنتی بیوتیک» و مقاومت نسبت به آن اختصاص دارد. مقوله‌ای که حال به بحرانی در حوزه درمان جهان و کشور ما تبدیل شده است.

چنانکه براساس تحقیقات جهانی مقاومت آنتی‌بیوتیکی طی۱۵ سال دیگر تا ۱۰۰ درصد افزایش می‌یابد و پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰هزینه مقاومت میکروبها در برابر آنتی‌بیوتیک، از دست دادن جان ۳۰۰ میلیون نفر و یکصدهزار میلیارد دلار باشد. این درحالی است که ایران یکی از کشورهای پرمصرف آنتی بیوتیک در دنیا شناخته می‌شود، به گونه‌ای که آمارهای بین المللی نشان می‌دهد مصرف این دارو‌ها ۱۶ برابر استاندارد جهانی و تقریبا به اندازه مصرف قاره اروپاست و از نظر مصرف خودسرانه، این گروه دارویی در جایگاه دوم جهان قرار دارد.

مقاومت به آنتی بیوتیک، مرگبار است

«پروفسور ستو» مسؤول کنترل عفونت کشور هنگ کنگ با تاکید بر پیامدهای مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیکها می‌گوید: مقاومت به آنتی بیوتیک از مشکلات فزاینده در جهان است و از اولویتهای سازمان بهداشت جهانی محسوب می‌شود. برای کاهش این معضل انجام سه رویکرد ضروری است، نخست تأکید بر کاهش مصرف آنتی بیوتیک که البته این شیوه به تنهایی کافی نیست، از این رو کنترل عفونتها اهمیت پیدا می‌کند و گام سوم نیز رصد وضعیت ابتلا به عفونتها و مصرف آنتی بیوتیکهاست. بدین ترتیب باید اطلاعات مبسوطی از این وضعیت گردآوری شده و بر اساس آن نیز برنامه‌ریزی مطلوب و اثربخش صورت بگیرد. همچنین اطلاعات جمع آوری شده باید به ما نشان دهد که این برنامه‌ها تا چه حد سودمند و مؤثر بوده است و موانع تاثیرگذاری مناسب آن کجاست.

وی در ادامه با اشاره به مصرف خودسرانه داروهای آنتی بیوتیکی می‌افزاید: در بسیاری از کشور‌ها مردم تنها با مراجعه به داروخانه‌ها می‌توانند آنتی بیوتیک تهیه کرده و خودسرانه مصرف کنند که این مساله در مقاومت به آنتی بیوتیک مؤثر است. از این رو در کشور هنگ کنگ فروش بدون نسخه این دسته دارو‌ها ممنوع بوده و در صورت مشاهده متخلف جریمه می‌شود.

«پورفسور ستو»  ادامه می‌دهد: در سالهای اخیر برخی کشور‌ها در تولید محصولات غذایی خود در مرغداری‌ها از آنتی بیوتیک استفاده می‌کنند که اگر هدف از این امر کاهش و کنترل بیماری‌ها باشد ایرادی نیست، اما اگر هدف تولیدکنندگان استفاده از آنتی بیوتیک به عنوان فاکتور رشد باشد درست نیست و مشکلاتی را در پی خواهد داشت.

به اشتراک گذاری:

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.