شگرد تازه دانشمندان برای شکستن مقاومت باکتری‌ها در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها

دانشمندان با همکاری محققانی از دانشگاه کالیفرنیا شیوه‌ای را برای بازگرداندن باکتری‌ها به وضعیت پیش از مقاومت در مقابل آنتی‌بیوتیک‌ها ارائه داده‌اند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، افزایش مقاومت باکتری‌ها در مقابل آنتی‌بیوتیک به مشکلی عمده در دنیا تبدیل شده و یافته‌های جدید محققان زیست‌شناسی تکاملی و ریاضیات می‌تواند به پزشکان در برخورد بهتر با مشکلات بالینی ناشی از این موضوع کمک کند.

زمانی که باکتری‌ها به اندازه‌ کافی قدرتمند می‌شوند، آنتی‌بیوتیک‌ها روی آن‌ها تأثیری نمی‌گذارند و این امر به موضوع مرگ و زندگی تبدیل می‌شود.

محققان شیوه‌ای را برای معکوس‌کردن مقاومت باکتری به آنتی‌بیوتیک ارائه داده‌اند و این کار را با ترکیب‌کردن ریاضیات و فناوری رایانه انجام داده‌اند.

تیم علمی پس از تولید باکتری‌هایی در محیط آزمایشگاه، آن‌ها را در معرض 15 آنتی‌بیوتیک مختلف قرار دادند و سرعت رشدشان را اندازه‌گیری کردند.

دانشمندان سپس با استفاده از نرم‌افزاری موسوم به «ماشین زمان» (Time Machine)، احتمال جهش‌هایی را برای بازگرداندن باکتری‌ها به وضعیت بی‌ضرر محاسبه کردند. مدیریت‌کردن مقاومت باکتری‌ها در هر محیط دارویی بی‌نهایت دشوار است زیرا باکتری‌ها به سرعت تکامل می‌یابند و پس از جهش‌های بسیار به شدت مقاوم می‌شوند.

برای یافتن استراتژی‌های چرخه‌ای بهینه، محققان در هر بار، شش دارو را به صورت چرخشی آزمایش کردند و طرح‌های بهینه‌ای را برای معکوس‌کردن تکامل باکتری‌های مقاوم به دارو یافتند. آن‌ها امیدوارند در مرحله بعد این رویکرد درمانی را در محیط‌های بالینی آزمایش کنند.

تحقیقات بیشتر در این زمینه، امکان بررسی انتخاب‌های درمانی را به صورت جامع‌تر فراهم می‌کند.

در ایالات متحده هر سال، بیش از دو میلیون‌ نفر به عفونت‌هایی مبتلا می‌شوند که در مقابل آنتی‌بیوتیک مقاوم هستند و دست‌کم 23 هزار تن در نتیجه این امر می‌میرند.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله PLOS ONE ارائه شده است.

به اشتراک گذاری:

برچسب ها: آنتی بیوتیک ها

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.