تأثیر میدان‌های مغناطیسی با فرکانس شهری بر مرگ سلول‌های عصبی

پژوهشگران دانشگاهی ایران با قرار دادن موش‌های مادر در معرض میدان مغناطیسی 50 هرتز دریافتند که میدان مغناطیسی بر مرگ سلول‌های عصبی جنین موش‌ها مؤثر بوده است.

هلاله شایگان مجری طرح در دانشگاه گیلان، در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایسنا با بیان اینکه این تحقیقات با عنوان "اثر مغناطیسی در حد فرکانس شهری بر روی سلول‌های عصبی جنین موش" اجرایی شده است، گفت: برای این منظور موش‌ها به صوت طبیعی بارور شدند و این موش‌ها و جنین آنها از روز 15 تا 17 بارداری هر روز در میدان مغناطیسی قرار دادیم.

وی ادامه داد: جنین این موش‌ها در پایان روز هفدهم، شش ساعت پس از قرار گرفتن در میدان مغناطیسی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

شایگان خاطرنشان کرد: در این مطالعات مغز جنین‌ها خارج شده و عصاره کورتکس مغز با تکنیک‌ها و آنتی‌بادی خاصی مورد آنالیز قرار گرفت.

مجری طرح، با تاکید بر این که در این آنالیز میزان مرگ سلول‌های عصبی مغز جنین موش‌ها مورد بررسی قرار گرفت، خاطرنشان کرد: در این بررسی‌ها تلاش شد تا اطلاعاتی در خصوص اینکه آیا میدان مغناطیسی در میزان مرگ سلولی مغز جنین موثر بوده است یا خیر، کسب کنیم.

وی به بیان نتایج به دست آمده از این مطالعات پرداخت و یادآور شد: آنالیزها و نتایج به دست آمده نشان داد که میدان مغناطیسی بر روی مرگ سلول‌های عصبی مغز جنین موش‌ها اثر داشته است.

این محقق اضافه کرد: نتایج این مطالعات همچنین نشان داد که میزان ژن BAD که یک عامل مؤثر در آپوپتوز (مرگ سلولی برنامه ریزی شده) به شمار می‌رود، در قشر مخ جنین موش افزایش داشته است.

شایگان میزان میدان مغناطیسی اعمال شده را 50 هرتز و یک میلی تسلا ذکر کرد و افزود: نتایج این مطالعات نشان داد که این میزان میدان مغناطیسی بر روی مرگ سلول‌های عصبی جنین موش تأثیر داشته است.

به اشتراک گذاری:

برچسب ها: مغز

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.