بازیابی خاطرات از دست‌رفته در موش‌ها با استفاده از نور

محققان موسسه فناوری ماساچوست و موسسه علوم مغز در ژاپن از نور برای بازیابی خاطرات از دست‌رفته در موش‌ها استفاده کردند.
فراموشی، موضوعی جنجال‌برانگیز در حوزه علوم اعصاب است و تعدادی از محققان بر این باورند زمانی که سلول‌ها آسیب می‌بینند و حافظه قابل‌بازیابی نیست، این حالت رخ می‌دهد در حالی که دانشمندان دیگر معتقدند در حالت فراموشی، خاطرات مسدود شده و به یادآوردن آن‌ها امکان‌پذیر نیست.

نتایج جدید نشان می‌دهد خاطرات در جای خود باقی می‌مانند، اما نمی‌توان آن‌ها را به یاد آورد. 

دانشمندان حاضر در این تحقیق از پالس‌های نور برای شبیه‌سازی ‌engram‌های خاطره استفاده کردند. ‌engram‌ها، نورون‌هایی هستند که با شکل‌گیری خاطرات فعال می‌شوند و زمانی که این نورون‌ها در زندگی روزانه با محرک‌هایی مانند تصویر، بو یا حس چشایی تحریک می‌شوند، خاطرات باز می‌گردند.

محققان پروتئینی را به این نورون‌ها متصل کردند تا با استفاده از نور آن‌ها را فعال کنند. تیم علمی بر این باور بود در طول شکل‌گیری خاطره، آنچه در engramها رخ می‌دهد، تقویت‌کردن سیناپس‌های آن‌هاست و این که چنین سیناپس‌هایی به نورون‌ها امکان ارسال سیگنال به یکدیگر را می‌دهند.

بنابراین دانشمندان به دنبال مشاهده این موضوع بودند که چنانچه این سیناپس‌ها تقویت نشوند، چه رخ خواهد داد. آن‌ها از ترکیبی به نام anisomycin برای ممانعت از عدم‌تقویت سیناپس در موش‌ها استفاده کردند.

محققان موش‌های موردبررسی را در درون اتاقکی قرار دارند و در آنجا به پاهای آن‌ها شوک الکتریکی وارد کردند و این شوک، واکنش منجمدکننده‌ای را در موش‌ها ایجاد کرد.

موش‌هایی که ترکیب anisomycin را دریافت نکرده بودند، هنگام بازگشت به اتاقکی که شوک به آن‌ها وارد شده بود، همان واکنش منجمدکننده را بروز دادند اما آن‌هایی که به آن‌ها anisomycin داده شده بود، شوک را فراموش کرده بودند.

محققان در مرحله بعدی، نورون‌های دخیل در خاطره واردشدن شوک به پا در موش‌های درمان‌شده را با استفاده از پالس‌های نوری آبی فعال کردند. آن‌ها مشاهده کردند حتی در یک اتاقک کاملا متفاوت نیز، موش‌های درمان‌شده واکنشی منجمدکننده را نشان دادند و این موضوع حکایت از آن داشت که آن‌ها با چنین خاطره‌ای از ترس فلج می‌شدند.

در نتیجه، تقویت‌کردن سیناپس‌های engram در توانایی مغز برای دسترسی یا بازیابی خاطرات خاص مهم است.

این تحقیق نشان می‌دهد خاطرات گذشته احتمالا پاک نمی‌شوند اما می‌توانند از دست رفته یا به یادآوردن آن‌ها غیرممکن باشد.

یافته‌های این تحقیق در مجله Science منتشر شد.

به اشتراک گذاری:

برچسب ها: حافظه مغز

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.