فناوری های سلامت در حوزه تولید دارو گسترش می یابد

دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دکتر رسول دیناروند رییس سازمان غذا و دارو با هدف ارتقای فناوری های سلامت در حوزه تولید دارو تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش گروه علمی ایرنا از وزارت بهداشت، ملک زاده در جلسه امضا و مبادله تفاهم نامه میان معاونت تحقیقات و فناوری و سازمان غذا و دارو که صبح امروز (دوشنبه) در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: بر اساس این تفاهم نامه کمیته کاری در زمینه فناوری سلامت تشکیل می شود.
معاون تحقیقات و فناوری، همچنین بر ضرورت ایجاد تحرک بیشتر در فناوری هایی که ظرفیت و توان آن در کشور وجود دارد، تاکید کرد.
رییس سازمان غذا و دارو نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه 50 درصد فعالیت معاونت تحقیقات باید در حوزه فناوری باشد، گفت: از حدود 10 سال پیش به تدریج زیرساخت های لازم به منظور حضور اساتید دانشگاهی در نزدیکی شرکت های تولیدی، تحقیقاتی و دانش بنیان با هدف ارتقای سطح فناوری در سلامت ایجاد شده است.
دیناروند با اشاره به وجود مراکز رشد، پارک های علمی و فناوری، صندوق شکوفایی و نوآوری و توجه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر شرکت های دانش بنیان، اظهار کرد: در حال حاضر یکی از ارزش های دانشگاهی در کشور، حضور اساتید و فعالیت آنان در کنار شرکت های دانش بنیان است که زیرساخت های لازم برای حمایت قانونی از این موضوع وجود دارد.
وی با بیان اینکه در گذشته انتظار تمام پیشرفت های فناوری از صنعت بوده است، افزود: در حال حاضر بیشتر پیشرفت ها در حوزه بیوتکنولوژی از طرف شرکت های دانش بنیان صورت می گیرد و شرکت های داروسازی سال ها است که علاقمندی خود را برای ورود به شرکت های دانش بنیان اعلام کرده اند.
رییس سازمان غذا و دارو، توسعه دانش و تبدیل آن به محصول را از مزایای شرکت های دانش بنیان عنوان کرد و افزود: این شرکت ها محصول را در یک خط تولیدی موجود، تولید و توسعه می دهند و در نهایت برای تولید در کارخانه سرمایه گذاری می کنند.
به گفته دیناروند، شرکت های دانش بنیان برخلاف سرمایه گذاران و صنعت گران که ابتدا کارخانه را تاسیس و بعد به دنبال تولید محصول می روند، عمل می کنند.
وی افزود:به شرکت های دانش بنیان این اجازه داده شده است تا بدون پروانه به صورت پایلوت تولید کنند و در خصوص تجهیزات پزشکی نیز همین برنامه را خواهیم داشت.
دیناروند با اشاره به اینکه ارزش افزوده مواد اولیه دارو در کشور حداکثر 20 درصد و خود دارو حداقل 80 درصد است، گفت: مواد اولیه دارویی زمانی دارای ارزش است که دسترسی به آن نباشد، پس لازم است اول دارو به جای ماده اولیه تولید شود، چرا که ارزش افزوده در دارو است.
رییس سازمان غذا و دارو در ادامه بر تقویت بخش سرمایه گذاری خطرپذیر تاکید کرد و گفت: در این نوع سرمایه گذاری، بخش خصوصی نیز می تواند ورود کند اما در ایران این فرهنگ هنوز ایجاد نشده است.
وی با بیان اینکه سرمایه گذاری خطرپذیر معمولا توسط دولت ها باید صورت گیرد، بر افزایش اعتبارات پژوهشی و سرمایه گذاری پرخطر در کشور تاکید کرد.

به اشتراک گذاری:

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.