واکنش اختصاصی مغز به پیام‌های تهدیدکننده

یافته‌های تازه‌ای که از سوی محققان فرانسوی منتشر شده است، نشان می‌دهد که مغز به موقعیت‌های اجتماعی که حاوی پیام‌های تهدیدکننده هستند، نسبت به آن دسته از موقعیتهایی که آرام و ملایمند، منابع پردازشی بیشتری اختصاص می‌دهد. 

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا منطقه خراسان، این نتایج که در مجله eLife به چاپ رسیده، می‌تواند توضیح دهد که چرا ما معمولا خطرات را با حس ششم خود احساس می‌کنیم. این اولین بار است که مشخص می‌شود ناحیه خاصی از مغز در این پدیده نقش دارد. مغز انسان می‌تواند خطرات اجتماعی را به طور خیلی سریع و خودکار در عرض 200 میلی‌ثانیه تشخیص دهد.

نکته جالب توجه‌تر برای محققان این بود که افراد دلواپس نسبت به افراد آرام و بی‌خیال، تهدیدها و خطرات را در ناحیه‌ متفاوتی از مغز تشخیص می‌دهند. افراد نگران خطرات را با استفاده از ناحیه‌ای در مغز پردازش می‌کنند که مسؤول فعالیت و حرکت است، در حالی که افراد بی‌خیال‌تر این خطرات را در نواحی حسی پردازش می‌کنند که مسؤول تشخیص چهره است. پیش از این تصور می‌شد که نگرانی و دلواپسی می‌تواند منجر به حساسیت بیش از اندازه نسبت به پیام‌های خطر شود. نتایج این مطالعه جدید نشان می‌دهد که این امر هدف مفیدی به دنبال دارد و می‌تواند افراد را از خطر حفظ کند.

محققان می‌گویند که دلواپسی می‌تواند کدهای عصبی مربوط به تشخیص تهدید و خطر را از نواحی حسی مغز که در شناسایی چهره به ما کمک می‌کنند، به نواحی حرکتی مغز که منجر به تولید حرکت می‌شوند، هدایت کند. 

یافته‌ها نشان می‌دهد که مغز منابع پردازشی بیشتری به احساسات منفی که حاوی خطر هستند، اختصاص می‌دهد. تصور بر این است که افزایش نگرانی و دلواپسی می‌تواند پردازش پیام‌های خطر در مغز را بهبود ببخشد.

به اشتراک گذاری:

برچسب ها: مغز

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.