درمان سرطان سینه با داروی شیمی درمانی محافظت شده در نانوذرات پروتئینی

گروه GBG در آلمان (شبکه تحقیقاتی مستقل) موفق به ارائه فرمولاسیون دارویی جدید برای درمان سرطان سینه شده، این دارو اخیراً فاز سوم مطالعات بالینی خود را پشت سر گذاشته است.

به گزارش روزسه شنبه گروه علمی ایرنا ازستاد ویژه توسعه فناوری نانو، فاز سوم مطالعه بالینی روی نانوداروی ضدسرطان سینه با موفقیت انجام شده ، در این دارو، داروی شیمی درمانی پاکلیتاکسل داخل نانوذرات پروتئینی کپسوله شده است که دارای اثربخشی بیشتری نسبت به داروی های رایج بوده و دوز مصرف آن نیز کمتر است.
دراین فاز نشان داده شد که داروی ABRAXANE می تواند با دوز 125 میلی گرم در هر هفته روی بیماران اثرگذار باشد؛ در حالی که این دارو با دوز کمتر از روش های رایج، اثربخشی بیشتری دارد، از سوی دیگر اثرات سمی این دارو بسیار کم است.
پاکلیتاکسل یک داروی شیمی درمانی رایج است که برای درمان انواع مختلف سرطان مورد استفاده قرار می گیرد.
این دارو Nab-Paclitaxel نام دارد و حاوی پاکلیتاکسل است که درون پوسته نانومقیاس پروتئینی از جنس آلبومین قرار گرفته است، در این دارو از خواص انتقالی آلبومین استفاده شده ، با این روش می توان دوز بالایی از داروی شیمی درمانی را به داخل سایت تومور منتقل کرد.
این دارو را می توان به صورت مستقیم به جریان خون وارد کرد؛ بدون این که نیاز به حلال خاصی باشد، معمولا برای این که پاکلیتاکسل را بتوان وارد بدن کرد باید با استفاده از حلال ویژه، آن را قابل انحلال در آب کرد.
محققان این پروژه با استفاده از این دارو موفق به کسب نتایج مثبت از بیمارانی که در مراحل اولیه سرطان سینه بودند، شدند، نتایج این بررسی نشان داد که با این روش می توان دوز دارو را کاهش داد و اثرات جانبی را به حداقل رساند؛ این درحالی است که کاهش دوز می تواند اثربخشی دارو را نیز افزایش دهد.
سیبیله لیوبل یکی از محققان این پروژه گفت: دریافته ایم که بیمارانی که این دارو را استفاده می کنند نسبت به حالتی که پاکلیتاکسل با حلال های رایج به آنها تزریق شده باشد، سریع تر درمان می شوند، همچنین ما با این روش دوز بیماری را از 150 میلی گرم به 125 میلی گرم رسانده ایم.
GBG یک شبکه تحقیقاتی مستقل بسیار بزرگ شامل 500 مرکز مختلف در آلمان است که روی درمان سرطان سینه فعالیت دارد.

به اشتراک گذاری:

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.