صالحی:ایران پس ازتولید جی ام پی ازکشورهای پیشتاز در زمینه رادیوداروها می شود

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: اگرجی ام پی تولید شده و راکتور اراک هم راه اندازی شود از کشورهای پیشتاز در زمینه رادیوداروها خواهیم بود.به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، علی اکبر صالحی درحاشیه نشست چشم انداز فناوری هسته ای در ایران پسابرجام در شورای راهبردی روابط خارجی عصرامروز/چهارشنبه/ با بیان این مطلب افزود: پروژه دیگری را به عنوان یک پروژه محوری تعریف کرده ایم که هزینه ای معادل600 تا 700 میلیارد ریال هزینه دربردارد و تحت عنوان جی ام پی تعریف می شود.

**هدف پروژه جی ام پی تنوع بخشی و ارتقای کیفیت رادیوداروهاست
رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه نیروهای خوبی را تربیت کرده ایم، هدف این پروژه را تنوع بخشی و ارتقای کیفیت رادیوداروها عنوان کرد و اظهارداشت: با اجرای این پروژه رادیوداروهای ما از استانداردهای بین المللی و اروپایی برخوردار شده و می توانیم امکان صادرات رادیوداروها را داشته باشیم.
صالحی درعین حال گفت: این پروژه نیازمند تاسیسات عظیمی است که تمامی مراحل رادیوداروها طبق پیشرفته ترین استانداردها انجام می شود و رادیوداروهای تولیدی آن مورد تایید تمامی کشورها است.
رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه اظهارکرد: مرکز تحقیقاتی پژوهشی امیرآباد مرکزی است که فعالیت سازمان انرژی اتمی ایران از آنجا آغاز شد قبل از آن این مرکزمتعلق به دانشگاه تهران بود که در سال 1353 با ایجاد سازمان انرژی اتمی به این سازمان منتقل شد.
وی یادآورشد: در این مرکز 300 نفر هیات علمی مشغول به فعالیت هستند و یک هزار نفر در حوزه های مختلف، خدمات فنی ارائه می کنند.
به گفته صالحی این فعالیت ها شامل حوزه های مختلفی از گداخت تا ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت هسته ای است و این فعالیت ها ادامه دارد و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
وی یادآورشد: راکتور تهران نیز در این مرکز قرار دارد و علاوه بر آن در این مرکز تولید رادیودارو هم انجام می شود.
رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: اتاق کنترل راکتور تهران که در این مرکز قرار دارد، نو سازی و سال گذشته افتتاح شده است و فعالیت ها درسایت تحقیقاتی سازمان در امیرآباد مثل سابق ادامه دارد.
صالحی اضافه کرد: فقط در بخش گداخت مقداری توسعه خواهیم داشت که با اجرایی شدن برجام برای کشورهای دیگر تعهد ایجاد شده است که در این زمینه با ما همکاری کنند.
** ایران در صنعت گداخت در غرب آسیا پیشتاز است
وی صنعت گداخت را پاسخ نهایی به انرژی مورد نیاز جامعه بشری عنوان کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران درغرب آسیا در این زمینه از پیشتازترین کشورهاست. ما در این مرکز 2 واحد « توکوماک» داریم و با کشورهای پیشرفته در این زمینه صحبت می کنیم که وارد همکاری جدی در گداخت شویم.
وی درعین حال اظهار کرد: گداخت صنعتی است که امید می رود طی 30 سال آینده تجاری شده و وارد عرصه تولید برق شود، منتهی از حالا باید نیروها را آماده کرد تا در آن مقطع در شرایطی باشیم که سازنده نیروگاه های نسل آینده باشیم.
** مبادله سوخت هسته ای، معامله بسیار سودبخشی بود
رییس سازمان انرژی اتمی همچنین درخصوص مبادله سوخت اظهارداشت: صنعت هسته ای تا زمانی که مواد اولیه و کیک زرد نباشد، معنا نمی یابد. کیک زرد ما تا قبل از برجام 550 تن بود. مبادله سوخت اقدام بسیار بزرگی بود که جمهوری اسلامی ایران توانست ضمن اینکه اعتراف بین المللی درباره غنی سازی کسب کند این امکان را پیدا کرد که اورانیوم غنی شده خود را به بازارهای بین المللی ارائه کند.
صالحی یادآورشد: ما 11 تن اورانیوم غنی شده را فروختیم و به جای پول آن کیک زرد گرفتیم که معادل آن حدود 80 یا 90 تن بود.
وی تصریح کرد: ما حدود 220 تن کیک زرد گرفتیم که پول 60 تن آن را کشور نروژ داده و ما بعدها این پول را به صورت اقساطی باید به سازمان بین المللی انرژی اتمی بدهیم که از این برای معامله بسیارسودبخشی بود.
صالحی با بیان اینکه همچنان بحث فروش خدمات غنی سازی را ادامه می دهیم اظهارداشت: ما در زمینه مبادله سوخت سه راه پیش رو داشتیم یا می توانستیم آن را رقیق کنیم که بی معنی بود یا آن را بفروشیم و راه دیگر هم آن بود که آن را تبدیل به سوخت مورد نیاز بوشهر کنیم.
** ساخت مجتمع سوخت برای نیروگاه بوشهر حدود 2 سال زمان می برد
صالحی با اشاره به اینکه ساخت مجتمع سوخت برای نیروگاه بوشهر حدود 2 سال زمان می برد، اظهار داشت: تعدادی از کشورها برای همکاری در این زمینه اعلام آمادگی کرده اند و این هم از فرصت های برجام است که ما از تجارب کشورهای دیگر استفاده کنیم و تا زمانی که تبدیل به مجتمع سوخت نشده سوخت تولیدی را بفروشیم و کیک زرد بگیریم. 
** هیات نظارت بر برجام، بعد از اجرایی شدن برجام جلسه ای نداشته است
رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی درخصوص تشکیل هیات نظارت بر برجام اظهارداشت: بعد از اجرایی شدن برجام این هیات جلسه ای نداشته است.
** همکاری با کشور اسپانیا هنوز نهایی نشده است
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره همکاری با کشور اسپانیا در زمینه صنعت هسته ای گفت: اسپانیا تجارب خوبی در بخش های مختلف صنعت هسته ای دارد و ما می توانیم در زمینه هایی همچون کشاورزی و صنعت و مباحث ایمنی همکاری کنیم فعلا چیزی نهایی نشده و نمی توانیم جزئیات را اعلام کنیم.
** شورای نظارت بر برجام، رفتار طرف مقابل را بررسی می کند
وی درپاسخ به سوال دیگری درباره نقض برجام از سوی کشورهای طرف مقابل گفت: در ارتباط با این مساله کمیته های رصد داریم که نتیجه رفتار آنها را به شورای نظارت بر اجرای برجام منعکس می کند و این شورا این رفتارها را بررسی می کند که نقض برجام هست یا نه و پس از آن اقدام متناسب را اتخاذ می کنیم.

به اشتراک گذاری:

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.