چرا آرتریت در زنان بیشتر از مردان است

 آرتریت یا ورم مفصل نام یک بیماری خاص نیست بلکه به مجموعه ای متشکل از بیش از یکصد بیماری گفته می شود که مشخصه همه آنها التهاب مفصل است و گفته می شود که زنان بیش از مردان به آن مبتلا می شوند.

به گزارش گروه علمی ایرنا از نیویورک تایمز، دکتر 'کلی وسلمن' عضو کالج روماتولوژی آمریکا گفت: برخی از انواع آرتریت زنان و برخی دیگر مردان را بیشتر درگیر می کند.
آرتروز یا استئوآرتروز شایع ترین شکل التهاب مفاصل است که به طور یکسان زن و مرد را تحت تاثیر قرار می دهد گرچه ممکن است مفاصل مختلف در زنان و مردان تحت تاثیر آن قرار گیرند. 
دکتر ولسمن فاکتورهای دخیل در ابتلا به آرتروز را سن، وزن و ضربه فیزیکی برشمرد و افزود: احتمال ابتلای زودهنگام به آرتروز در افراد ورزشکاری که فوتبال بازی می کنند، وجود دارد. 
اما سایر اختلالات آرتریتی زنان را به مراتب بیشتر از مردان در معرض خطر ابتلا قرار می دهد. به واقع، ابتلا به آرتریت روماتوئید در زنان سه برابر بیشتر از مردان و ابتلا به لوپوس که یک بیماری خود ایمنی (autoimmune) است و روی بیشتر اندام بدن از جمله مفاصل اثر می گذارد، در زنان 9 برابر است.
انواع دیگر اختلالات مفاصل همچون آرتریت پسوریاتیک در مردان شایع است، اما نقرس یا آرتریت نقرس در میان مردان تا زمان سالخوردگی متداول تر است و سپس میزان شیوع در زنان و مردان سالخورده یکسان می شود. 
دکتر ولسمن گفت: به طور کلی، بیشتر آرتریت ها عمدتا زنان را مبتلا می کنند و به عبارت دیگر، زنان بیشتر مبتلا می شوند، اما چرایی این امر مشخص نیست. 
دکتر رابرت اچ کارتر از موسسه آرتریت و بیماری های اسکلتی- عضلانی و پوستی گفت: آرتریت روماتویید و لوپوس بیماری های خودایمنی هستند و زمانی رخ می دهند که سیستم ایمنی به سلول های سالم در بدن حمله می کند. فرضیه های مختلفی درباره ابتلای زنان به آن مطرح است. 
وی گفت: شکی نیست که هورمون های زنانه روی سیستم ایمنی بدن اثر می گذارد، اگرچه هنوز قطعی نیست که نتیجه این فرایند، موجب غالبیت ابتلا در زنان باشد. زنان عموما سیستم ایمنی قوی تری در قیاس با مردان دارند. 
همچنین به گفته 'کاترین سندبرگ' مدیر مرکز مطالعات تفاوت های جنسیتی در سلامت، پیری و بیماری در مرکز پزشکی دانشگاه جورج تاون، سیستم ایمنی زنان بهتر با عفونت ها مبارزه می کند و سریعتر تقویت می شود.
وی توضیح داد: سیستم ایمنی بدن ممکن است شبیه شمشیر دولبه عمل کند، به این معنی که هر چه در برابر عفونت ها مقاوم تر باشد، در صورت اختلال در آن، می تواند برای فرد هم خطرناک باشد و به سلول های سالم وی نیز حمله کند. 

به اشتراک گذاری:

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.