تولید سریع و ارزان آنتی بیوتیک با استفاده از پیوند ژنتیکی

محققان دانشگاه بریستول از طریق شناسایی ژن هایی که در جریان تولید آنتی بیوتیک پلوروموتیلین در نوعی قارچ موسوم به Clitopilus دخالت دارند، راهکار جدیدی برای ساخت آنتی بیوتیک ها شناسایی کردند.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس، با افزایش مقاومت باکتری ها در برابر آنتی بیوتیک های موجود، شناسایی و تولید آنتی بیوتیک های جدید از طریق روش های سریع و مقرون به صرفه، به یک نیاز فوری و ضروری بدل شده است. 
خانواده پلوروموتیلین نسل جدید آنتی بیوتیک ها را تشکیل می دهد که اخیرا وارد بازار شده اند و باکتری هایی مانند Staphylococcus aureus که نسبت به متیسیلین و ‏Tuberculosis که در برابر تمام داروها مقاومت دارند را به سادگی از بین می برند. به عبارت دیگر در برابر این خانواده جدید آنتی بیوتیک ها، مقاومت باکتریایی وجود ندارد.تحقیقات بریستول ابتدا با استفاده از نوعی قارچ موسوم به C. passeckerianus از خانواده basidiomycete انجام گرفت. این نوع قارچ کاربرد صنعتی ندارد و کشت و به کارگیری آن با دشواری هایی همراه است. محققان در این قارچ یک خوشه هفت تایی از ژن ها را شناسایی کردند که در تولید پلوروموتیلین نقش دارند. سپس این ژن ها را درون نوعی قارچ دارای کاربرد صنعتی موسوم به Aspergillus oryaze از خانواده ascomycetes وارد کردند. این اقدام که محققان برای اولین بار موفق به انجام آن شدند، موجب افزایش میزان تولید آنتی بیوتیک تا 20 برابر شد. 
محققان امیدوارند با استفاده از این شیوه بتوانند انواع جدیدی از آنتی بیوتیک ها را با سرعت زیاد و با قیمت مناسب تولید کنند. 
مقاوت در برابر آنتی بیوتیک به یک معضل و نگرانی جهانی تبدیل شده است. آنتی بیوتیک یک منبع با ارزش دارویی است که برای درمان عفونت های باکتریایی مورد استفاده قرار می گیرد و استفاده از آن تنها با تجویز پزشک و در یک دوره درمانی کامل موثر است. استفاده مکرر و نابجا از آنتی بیوتیک، یکی از مهمترین دلایل افزایش باکتری های مقاوم به دارو هستند. 
مقاومت در برابر درمان های ضد میکروبی از این جهت اهمیت دارد که در سال 2012 میلادی، سازمان جهانی بهداشت گزارشی را مبنی بر افزایش مقاومت به داروهای ایدز ارایه کرد. این گزارش پیام آور این مطالب بود که کنترل این بیماری مهلک با داروهای رایج، اثربخشی کمتری دارد و باید به سمت داروهای پرهزینه تر حرکت کرد. 
در سال 2013 میلادی، 480 هزار مورد جدید بیماری سل مقاوم به دارو در 100 کشور گزارش شد که به معنی دوره های درمان طولانی تر و اثر بخشی کمتر داروهای فعلی بود. 
در بخش هایی از مکونگ در ویتنام، مقاومت به بهترین داروی ترکیبی درمان مالاریا گزارش شد که بزرگترین دستاورد درمان مالاریا را به مخاطره کشاند. 
بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، نسبت بالایی از باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک که سبب عفونت های شایعی مانند عفونت های دستگاه ادراری، ذات الریه و عفونت های خون می شوند، وجود دارند. 
ناکارا بودن دارو نسبت به عفونت به معنای افزایش نرخ ناتوانی و مرگ و تحمیل هزینه های هنگفت در حوزه بهداشت است. گزارش کامل تحقیقات در شماره اخیر Scientific Reports منتشر شده است.

به اشتراک گذاری:

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.