هشدار درمورد رواج استفاده از آمپول سوما در کشور

رییس انجمن تعذیه بالینی آسیا نسبت به عوارض خطرناک و جبران ناپذیر تزریق آمپول «سوما» یا هورمون رشد در کشور هشدار داد.دکتر عبدالرضا نوروزی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در یک سال گذشته استفاده از آمپول سوما بویژه در باشگاههای بدن سازی برای افزایش حجم عضلات از رشد چشمگیری برخوردار بوده است.مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: این آمپول به شدت روی عضلات قلب اثر می گذارد، در حالیکه مصرف آن در کوتاه مدت ممکن است عوارضی نداشته باشد، اما از سنین 45 سال به بعد علائم و عوارض آن پدیدار می شود.
نوروزی گفت: از سوی دیگر سوما به شدت باعث پوکی استخوان ها می شود، به طوریکه در سنین 50 سالگی به بعد شکنندگی استخوان های فرد افزایش می یابد. 
وی اظهار کرد: استفاده از این آمپول به صورت خودسرانه بویژه در باشگاههای بدن سازی ممنوع است و این دارو به صورت قاچاق در دسترس قرار می گیرد.
سوماتروپین معروف به سوما یکی از مکمل هایی است که امروزه به واسطه تاثیرات جادویی ،مصرف آن در بین طرفداران بدنسازی باب شده است.
این دارو در واقع همان هورمون رشد انسانی یا به بیان ساده تر HGH میباشد که سوماتروپین در واقع نام تجاری این محصول است.
هورمون رشد یا سوماتروپین یک هورمون پلی پپتیدی، شامل 191 اسید آمینه است که به طور طبیعی دربدن انسان ها در غده هیپوفیز تولید میشود اما میزان ترشح آن را هیپوتالاموس معین میکند که تا حد زیادی به سطح سلامت کلی فرد و سن بستگی دارد.

 

به اشتراک گذاری:

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.