تولید روبات های ماهی شکل برای حمل دارو و دفع سموم از خون انسان

محققان دانشگاه کالیفرنیا با استفاده از چاپگر سه بعدی میکرو روبات هایی را تولید کردند که به شکل ماهی هستند و قادرند داروها را به محل های از پیش تعیین شده در بدن انسان برسانند یا سموم را از بدن خارج کنند.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از هلث، این روبات ها که اندازه آن ها کمتر از نصف قطر موی انسان است، با بهره مندی از پیشرفته ترین فناوری روز، دارای دو ویژگی مهم هستند؛ اولا این که می توانند به سلول های خاصی دارو رسانی کنند، ثانیا این که قادرند سموم را از بدن خارج کنند. 
دم این ماهی های سه بعدی حاوی نانوذرات پلاتین است و زمانی که در ترکیب پراکسید هیدروژن قرار می گیرد نوعی واکنش شیمیایی ایجاد می کند که موجب حرکت ماهی به سمت جلو می شود. همچنین در قسمت سر این ماهی ها از نانو ذرات اکسید آهن استفاده شده است که امکان هدایت ماهی را به سمت میدان های مغناطیسی فراهم می کند. 
هنگامی که این ماهی ها درون ترکیبات سمی قرار می گیرند، رنگ آن ها به قرمز تغییر می کند و به دلیل واکنش های شیمیایی بین نانو ذرات سم زدای موجود در بدن ماهی ها با مولکول های سم، رنگ آن ها می درخشد.
این روبات های ماهی شکل، الهام بخش نسل جدیدی از میکرو روبات های هوشمند هستند که کاربردهای متعددی از جمله سم زدایی، مسیریابی و دارورسانی به اندام ها و انجام تحقیقات علمی مختلف را در اختیار می گذارند.

به اشتراک گذاری:

برچسب ها: دارو خون

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.