تولید آزمایشگاهی قرص درمان دیابت نوع 1

محققان دانشگاه واشنگتن موفق به تولید قرصی شده اند که دیابت نوع 1 را در موش های آزمایشگاهی متوقف کرده است و در صورت نتیجه بخش بودن در انسان، می تواند بیمار را بی نیاز از انسولین کند.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از هلث، این دارو تولید یک اسید خاص را در پانکراس متوقف می کند و امید است به زودی به جای تزریق روزانه انسولین برای مداوای بیماران دیابت نوع 1 مورد استفاده قرار گیرد.
این اسید هیالورونیک نام دارد و بررسی پانکراس افرادی که پس از مرگ اعضای خود را اهدا کردند، نشان می دهد این اسید اغلب در نواحی ملتهب پانکراس و سلول های بتا دیده می شود. مطالعات بیشتر نشان می دهد که این اسید سلول های T سیستم ایمنی را سرکوب می کند. نقش سلول های T مانند یک ارتش جنگی است که به عوامل خارجی و بیماری زا حمله کرده و از بدن محافظت می کند. 
دیابت نوع 1، یک اختلال خود ایمنی است که تولید انسولین را در بدن متوقف می کند و در واقع در این بیماری مزمن، سیستم ایمنی بدن به سلول های بتا اجازه تولید انسولین نمی دهد.
انسولین توسط سلول های بتا در پانکراس تولید می شود و مهمترین وظیفه آن تبدیل قند خوراکی به انرژی است. در دیابت نوع 1، سلول های ایمنی با تخریب سلول های بتا، تولید انسولین را متوقف می کنند. در دیابت نوع 2، انسولین تولید می شود ولی مقدار آن کمتر از نیاز بدن است. در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای درمان دیابت نوع 1 وجود ندارد و تنها راه کنترل بیماری، تزریق روزانه انسولین است. 
بر اساس گزارش انجمن دیابت آمریکا، تنها پنج درصد از افراد مبتلا به دیابت، به دیابت نوع یک دچار هستند و نوع دو آن شایع تر است. همین انجمن گزارش می دهد که بیش از 1.25 میلیون آمریکایی به این اختلال مبتلا هستند.
نتایج این تحقیقات در نشریه Clinical Investigation منتشر شده است.

به اشتراک گذاری:

برچسب ها: دیابت

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.