لزوم حمایت از شرکت های دانش بنیان دارویی کوچک در دوران پس از تحریم

 مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان حوزه دارو گفت: پس از رفع تحریم ها، این حوزه نیز مانند سایر صنایع کشور مورد توجه دیگر کشورها قرار می گیرد بنابراین لازم است از شرکت های دانش بنیان کوچک فعال در این حوزه در راستای گسترش فعالیت های خود حمایت شود.

دکتر سیاوش میرزایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد: صنعت دارو، صنعت دیربازده اما پربازده است بنابراین خطر سرمایه گذاری در این حوزه زیاد و با نوسانات خاصی روبرو است.
وی بیان کرد: به همین دلیل است که بخش خصوصی کمتر به حضور و سرمایه گذاری در این صنعت رغبت دارد و تاکنون نیز بیشتر اقلام دارویی مورد نیاز کشور ازطرف شرکت های دارویی وابسته به دولت تولید و تامین شده است.
میرزایی با اشاره به اینکه این صنعت، صنعتی استراتژیک برای کشورها محسوب می شود، اظهار کرد: در صورت رفع تحریم ها علیه ایران، شاهد رفع چالش های ایجاد شده در صنعت دارو خواهیم بود، اما در مقابل باید مراقب هجمه ورود داروهای وارداتی به کشور باشیم.
وی یادآور شد: اکنون شرکت های دارویی کوچکی اعم از دانش بنیان و غیردانش بنیان در کشور فعال هستند که در صورت ورود داروهای وارداتی، فعالیت برای این شرکت ها سخت تر خواهد شد.
میرزایی افزود: دوام آوردن یک شرکت دانش بنیان دارویی کوچک که پایه فعالیت آن نیز بیشتر انجام تحقیقات است، در مقابل شرکت های چندملیتی دارویی در پساتحریم کار بسیار سختی است، بنابراین شرکت های دانش بنیان فعال در این حوزه نیازمند حمایت های قانونی و مالی هستند. 
وی گفت: داروهای تولیدی در کشور به لحاظ کیفیت همپای داروهای خارجی و در مواردی نیز نسبت به مشابه خارجی از کیفیت بهتری برخوردار هستند.
این شرکت دانش بنیان کوچک دارویی اکنون علاوه بر تولید و عرضه دارو در زمینه های مختلف درمان سرطان، بیماری های زنان، ناباروری، بلوغ زودرس کودکان و محصولات ضددرد در کشور و سایر کشورهای منطقه، در شرف انتقال فناوری 'سامانه دارورسانی تشکیل شونده در موضع به روش خروج حلال بر پایه پلیمر زیست سازگار' به برخی از کشورها اعم از چین و فیلیپین است.
اکنون در ایران 443 شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت فعال هستند و این شرکت ها عمدتا در صنعت داروسازی، تجهیزات پزشکی و فناوری های جدید به خصوص نانوفناوری ها در بخش سلامت فعالیت می کنند.

به اشتراک گذاری:

برچسب ها: دارو داروساز

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.