عفونت های لگن موجب اختلال در باروری زنان می شود

متخصص زنان، فلوشیپ ناباروری و عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا، عفونت های لگن را از شایع ترین علل آسیب لوله های رحمی که سبب ایجاد اختلال در باروری زنان می شود، عنوان کرد و گفت: متأسفانه این عفونت ها در بیشتر موارد بی علامت هستند.

به گزارش گرونه علمی ایرنا از پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی- ابن سینا، دکتر 'رویا پادمهر' گفت: در 50 درصد موارد، عفونت های لگنی سبب ایجاد التهابی می شود که تخریب مخاط لوله رحمی را در پی دارد و ممکن است فرد هنگام اقدام به بارداری متوجه این اختلال شود.
پادمهر خاطرنشان کرد : توصیۀ ما به بیمارانی که قصد ترمیم لوله های رحمی خود را دارند، این است که در صورت امکان این کار از طریق لاپاراسکوپی انجام شود و در غیر این صورت انجام عمل IVF توصیه می شود.
دکتر 'ژاله ذوالقدری' متخصص زنان، فلوشیپ ناباروری و عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا نیز در تشریح این که تشخیص اختلال در لوله های رحمی به چه صورت انجام می پذیرد، بیان کرد: در ابتدا شرح حال بیمار گرفته می شود، از جمله اینکه بیمار چند بار سابقۀ عمل جراحی داشته است، تا به حال به عفونت های لگنی مبتلا بوده است یا علایم هشدار دهنده ای را که نشان دهندۀ ابتلای بیمار به اختلالات رحمی و لوله ای باشد، دارد یا خیر و پس از آن روش تشخیصی مناسب به کار گرفته می شود.
ذوالقدری با بیان اینکه انجام عکس رنگی، روشی آسان، کم هزینه و متداول است، تأکید کرد: عکس رنگی علاوه بر آنکه غیر تهاجمی است و هزینۀ کمی دارد، تمامی مشکلات و هر گونه پاتوبیولوژی موجود در داخل لوله ها را نیز مشخص می کند.
این متخصص زنان، پس از انجام عکس رنگی، انجام یک لاپاراسکوپی را تعیین کننده دانست و گفت: لاپاروسکوپی در واقع یک عمل جراحی به شمار می آید و نسبت به عکس رنگی تهاجمی تر است و هزینۀ نسبتاً بالایی دارد اما اطلاعات دقیق تری در اختیار ما می گذارد و از این طریق می توان تمام جزئیات ناحیۀ لگن، تخمدان ها، وجود کیست و سایر جزییات را دقیقاً تعیین کرد و تشخیص نهایی داد.
ذوالقدر در این خصوص که روش های درمان مشکلات لوله های رحمی پس از تشخیص به چه صورت است و آیا درمان قطعی وجود دارد، گفت: دو روش برای درمان وجود دارد. جراحی که در واقع روشی ترمیمی است و اگر از لوله های رحمی ناامید شویم به سراغ IVF یا لقاح مصنوعی (خارج از رحمی) می رویم و یا در برخی مواقع از طریق لاپاراسکوپی، چسبندگی های اطراف لوله را برطرف می کنیم که خوشبختانه در کشور ما با توجه به وجود تیم تخصصی و پزشکان ماهر و هزینه های مناسب، شانس باروری از طریق IVF بسیار بالا است.

به اشتراک گذاری:

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.