حداقل 10 محصول دارویی جدید ایرانی در سال جاری وارد بازار می شود

رئیس مرکز رشد واحدهای فناوری فرآورده ‌های دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: این مرکز حداقل 10 محصول دارویی جدید شامل مواد اولیه و دارو را تا پیش از پایان سال جاری به بازار عرضه می کند.

به گزارش روز یکشنبه گروه علمی ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر سیدحمید خویی تولید آدالی مومب، انواع پپتیدهای دارویی، لنالیدوماید و داروهای ضدویروس را از برنامه‌ های شرکت‌ های مستقر در این مرکز برای سال جاری عنوان کرد.
وی، تعداد محصولات دارویی شامل مواد اولیه و دارو را که از زمان راه اندازی این مرکز در سال 1382 تاکنون به بازار عرضه‌ شده است، 47 قلم اعلام کرد و گفت: این اقدامات 170 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی به همراه داشته است.
خویی گفت: اگزالیپلاتین برای سرطان‌ های کولورکتال، دسه تاکسل و پکلی تاکسل برای سرطان ‌های سینه و تخمدان، زولدرونیک اسید برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان، ایرینوتکان برای سرطان کولورکتال و پمترکسد برای سرطان سلول‌های غیرکوچک ریه از جمله محصولات دارویی این مرکز در سال گذشته است.
رئیس مرکز رشد واحدهای فناوری فرآورده ‌های دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران، بورتزومیب برای درمان مولتیپل میلوما، فاکتورهشت برای بیماری هموفیلی، دی متیل فومارات و تری فلوناماید برای درمان مولتیپل اسکلروزیس و سانیتینیب برای سرطان کلیه و سرطان‌ های گوارشی مقاوم به ایماتینیب را از دیگر محصولات تولیدشده در سال 1394 برشمرد.
خویی به تولید و عرضه اینترفرون آلفا به عنوان اولین محصول با تکنولوژی بالا توسط شرکت پویش دارو اشاره کرد و گفت: از ابتدای تأسیس تاکنون 21 شرکت در مرکز رشد واحدهای فناوری فرآورده ‌های دارویی مستقر شده‌اند که در حال حاضر هشت شرکت فعالیت دارند.
این مرکز توسط جمعی از اساتید برتر دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران با هدف تأمین نیازهای دارویی مناطق جنگی و تولید داروهای جدید برای مقابله با تحریم‌ها تأسیس شده است.
این مجموعه در سال 1382 با هدف تبدیل ایده به محصول و تجاری‌ سازی به مرکز رشد واحدهای فناوری فرآورده‌های دارویی تبدیل شده است.

به اشتراک گذاری:

برچسب ها: دارو

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.