مخدرهای صنعتی با سرعت بیشتری فرد را زمین‌گیر می‌کند

دکتر سیاری گفت: 80 تا 90 درصد معتادان، مصرف مواد مخدر جدید و صنعتی را از سن زیر 18 سالگی شروع می‌کنند و جریان های خزنده‌ای به دنبال معتاد کردن جوانان با ترویج مصرف قلیان و سیگار هستند.

به گزارش وبدا، دکتر علی‌اکبر سیاری در مراسم روز جهانی بدون دخانیات گفت: در سال‌های اخیر عرضه‌کنندگان قلیان با اضافه کردن موادی به تنباکو به نام تنباکوی معسل با عطر و بویی جذاب که آغشته به مواد شیمیایی سرطان‌زا مانند بنزن، قارچ و فلزات سنگین هستند، مردم را به سرطان مبتلا می کنند.
وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که فقط 20 درصد تنباکوهای مصرفی در قلیان‌ها، تنباکو، آن هم از بدترین نوع است و بقیه آن را مواد شیمیایی بسیار خطرناک و سرطان‌زا تشکیل می دهند که به آن اضافه می‌شود.
وی با بیان اینکه تنباکوهای معطر سرطان‌زا هستند و کیفیت بسیار پایینی دارند، ادامه داد: طبق گزارشات رسیده در این تنباکوها فلزات سنگین مشاهده شده است، این مرگ فروشان برای داغ‌تر کردن بازار خود مواد روانگردان نیز به قلیان‌ها اضافه و به جای آب از الکل استفاده می‌کنند.
دکتر سیاری افزود: سال گذشته وزارت بهداشت چندین محل را پیدا کرد که هنگام سرو قلیان به آن حشیش و شاهدانه اضافه می‌کردند.
وی افزود: مصرف موادمخدر سنتی 10 تا 15 سال زمان می‌برد که فرد را زمین‌گیر و کارتن‌خواب کند، اما مخدرهای صنعتی با سرعت بیشتری فرد را زمین‌گیر می‌کند.
دکتر سیاری گفت: برخی مسئولان اقتصادی با این بیان که مبارزه با قلیان و سیگار باعث بیکاری هفت هزار کارگر و 10 هزار کشاورز می‌شود، به نفع مثلث واردکنندگان، تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان مواد دخانی اقدام می‌کردند که خوشبختانه به رغم تلاش این گروه افزایش تعرفه و متعاقب آن مالیات و قیمت سیگار مورد تصویب مجلس قرار گرفت.
وی اظهار داشت: باید کشت جایگزین تنباکو و توتون را ترویج دهیم. چه دلیلی دارد که صدها هکتار از زمین‌های کشور زیر کشت توتون و تنباکو برود. چه اشکالی دارد که به جای آن میوه‌ها و محصولات کشاورزی تولید و کشور را از واردات بی‌نیاز کنیم.
معاون بهداشت وزارت بهداشت اضافه کرد: یک بسته سیگار به قیمت چهار هزار ریال تولید می‌شود اما چندین برابر قیمتش فروخته می‌شود. در مورد قلیان نیز همین طور است و حاشیه سود بسیار بالایی دارد.
دکتر سیاری در پایان یادآور شد: هر زمانی که مسئولان وزارت بهداشت برای مبارزه با دخانیات اقدامی را شروع کرده‌اند، فقط با یک کلمه این مبارزه را خنثی می‌کردند و آن این بود که مبارزه با دخانیات، قاچاق مواد دخانی را افزایش می‌دهد.

به اشتراک گذاری:

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.