سازمان غذا و داروی آمریکا داروی جدید ام اس عود کننده را تایید کرد

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA ) داروی Daclizumab با نام تجاری Zinbryta را به عنوان داروی تعدیل کننده سیستم ایمنی (DMT) برای ام اس نوع عود کننده تأیید کرد.به گزارش گروه علمی ایرنا ازانجمن ام اس ایران ،این دارو از دسته آنتی بادی منوکلونال – آزمایشگاهی است که هرچهار هفته یک بار به صورت زیر جلدی تزریق می شود.

مکانیسم اثر آن به این صورت است که گیرنده اینترلوکین2 (IL-2) را هدف قرار می دهد . اینترلوکین 2 برای فعال کردن سلول های نوع T در سیستم ایمنی ضروری است ،این سلولها در حملات بیماری ام اس نقش دارند. دارو با مهار این گیرنده مانع بروز واکنش های التهابی می شود. 
داکلی زوماب همچنین انواعی از سلولهای ایمنی را که برای تعدیل سیستم ایمنی مهم هستند، افزایش میدهد. این سلولها قادرند که وارد مغز و نخاع شوند و التهاب ناشی از بیماری ام اس را تعدیل کنند.
مطالعات نشان داده اند که داروی Daclizumab قادر است حملات بیماری را تا حد 45تا 54 درصد کاهش دهد و نیز فعالیت بیماری را در MRI بیش از داروی آونکس (گه معادل ایرانی آن سینووکس است) کاهش دهد.
اما با توجه به عوارض نشان داده شده، در حال حاضر فقط مبتلایانی می توانند از این دارو استفاده کنند که اولا نوع عودکننده باشند و دیگر اینکه حداقل از 2 داروی دیگر سود نبرده باشند.
عوارض دارو ،آسیب شدید کبدی ، بیماری خود ایمن در روده بزرگ (کولیت) ، واکنش های پوستی ، بزرگی غدد لنفاوی ، واکنش های حساسیتی ، افزایش احتمال عفونت ها و افسردگی است.
اما از بین این عوارض ، واکنش های پوستی و افزایش آنزیم های کبدی از بقیه شایع تر بوده اند. لذا لازم است قبل از شروع دارو و به صورت دوره ای قبل از تجویز هر دوز ، آزمایشات لازم در این خصوص انجام گیرد.

به اشتراک گذاری:

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.