آمالگام های پودری مورد تایید وزارت بهداشت نیست

رئیس اداره واردات تجهیزات دندانپزشکی اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو گفت: آمالگام هم وارداتی و هم تولید داخل می باشد و حدود هشت سال است که وزارت بهداشت هیچگونه مجوزی در خصوص واردات یا تولید آمالگامهای پودری نداده است و چنانچه در بازار وجودداشته باشد بصورت قاچاق و غیر قانونی میباشد.

دکتر محمدمهدی گلابگیران، رئیس اداره واردات تجهیزات دندانپزشکی اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری سازمان غذا و دارو " ایفدونا " گفت: آمالگام (ماده ای نقره ای رنگ برای پر کردن دندان) است که به صورت پودری و کپسولی وجود دارد که نوع پودری آن مورد تایید نمیباشد.

وی اظهار داشت: نوع پودری آن به علت احتمال ایجاد آلودگیهای محیطی و انسانی جیوه استفاده از آن توصیه نمیشود و واردات آن ممنوع است.

دکتر گلابگیران افزود: آمالگام هم وارداتی و هم تولید داخل می باشد و حدود هشت سال است که وزارت بهداشت هیچگونه مجوزی در خصوص واردات یا تولید آمالگامهای پودری نداده است و چنانچه در بازار وجودداشته باشد بصورت قاچاق و غیر قانونی میباشد.

رئیس اداره واردات تجهیزات دندانپزشکی اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو در ادامه گفت: بر طبق کنوانسیون میناماتا که مورد تایید مجلس شورای اسلامی نیز قرار گرفته است تا سال ٢٠٢٠ میبایستی کلیه کالاهای سلامت محور که به نوعی در ترکیبات آن از فلز جیوه استفاده شده است حذف و یا به حداقل برسد لذا بر این اساس میبایستی دندانپزشکان به سمت جایگزینی کالاهای دیگر مثل کامپوزیت ، بجای آمالگام باشندو صرفا از آمالگامهایی که بصورت کپسولی میباشند استفاده کنند.

به اشتراک گذاری:

برچسب ها: دندان بهداشت

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.