بیماران از حذف داروی خود در ایام روزه ‌داری پرهیز کنند

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه گفت: بیماران نباید به واسطه روزه داری در ماه مبارک رمضان، سلامت خود را به خطر انداخته و مصرف دارو را حذف کنند.

به گزارش وبدا، دکتر سیدسعید خطیبی افزود: البته آنان می توانند در مشورت با پزشک به گونه ای که سلامتشان به مخاطره نیفتد، زمان مصرف دارو را تغییر داده و به فاصله زمانی افطار تا سحر جا به جا کنند.

وی گفت: پزشکان نیز می توانند برای برخی داروها، داروی جایگزین تجویز کنند که اولا در فاصله زمانی افطار تا سحر مصرف شود و در عین حال در طول مدت روزه داری برای بیمار نیز مشکل ساز نشود.

دکتر خطیبی با بیان اینکه تشخیص این جایگزینی حتما باید توسط پزشک متخصص صورت گیرد و داروسازان صلاحیت تجویز داروی جایگزین را ندارند، افزود: معمولا تداخل دارو با غذا می‌تواند باعث کاهش، افزایش یا تاخیر در روند رسیدن دارو به غلظت مناسب در خون شود.

وی اظهار داشت: میزان این تداخل و این که آیا اثر آن بر جذب دارو مثبت است یا منفی، به عوامل متعددی نظیر ماهیت فیزیکی و شیمیایی دارو، فرمولاسیون، نوع غذا و فاصله زمانی بین خوردن غذا و مصرف دارو بستگی دارد که تشخیص تمامی اینها تنها به عهده پزشک متخصص است.

به اشتراک گذاری:

برچسب ها: رمضان دارو روزه

درج نظر

تاکنون نظری برای این مطلب درج نشده است.